סלקום תחזיר למעלה מ-20 מיליון שקל ללקוחותיה בעבר ובהווה לאחר שגבתה חודש חיוב מלא מלקוחות שהתנתקו ממנה, גם אם עשו זאת באמצע החודש ולא בסופו. כך עולה מפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט העליון, שהעניק תוקף להסדר פשרה ייצוגי שהושג במסגרת ערעור שהגישה החברה.
סלקום ערערה על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז, שקיבל בשנת 2021 את התביעה הייצוגית נגדה. המחוזי הורה כי החברה ביצעה גביית יתר בסכום של כ-30 מיליון שקל ברוטו. סלקום ערערה לעליון, שלאחרונה, כאמור, נתן פסק דין שנותן תוקף לפשרה שאליה הגיעו הצדדים בהמלצת בית המשפט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משרדי סלקום
משרדי סלקום
משרדי סלקום
(צילום: אוראל כהן)
מהפשרה עולה כי הקבוצה שעליה חל הסדר הפשרה היא "כל לקוחות סלקום שהתנתקו משירותי רדיו טלפון נייד שקיבלו ממנה, החל מחודש אוגוסט 2014 ועד, וכולל, חודש ינואר 2017, וחויבו במלוא התשלום בגין מחזור החיוב במהלכו התנתקו, למרות שהיו מחוברים לשירותים רק בחלקו של אותו מחזור חודשי".
על פי הפשרה, סלקום תשלם לחברי הקבוצה סך סופי ומוחלט של 17.7 מיליון שקל, בתוספת מע"מ, וכן הפרשי הצמדה וריבית החל מאוקטובר 2015, בתוך שמונה חודשים ממועד פסק הדין בערעור. הפיצוי הכולל לחברי הקבוצה, שהינם מינויים של סלקום במועד הביצוע או אשר סכום זכאותם על פי הסדר הפשרה גבוה מ-40 שקל - ישולם על דרך זיכוי חשבונם בסלקום או העברה ישירה בביט, בהתאמה. ביחס למינויים אשר אינם עושים שימוש בביט, או שלא יאשרו את קבלת הפיצוי בביט בתוך שבעה ימים ממועד העברתו, יועבר הפיצוי בצ'ק שיישלח למענם הרשום.
התשלומים יבוצעו לחברי הקבוצה הזכאים באופן אקטיבי ויזום ע"י סלקום, ללא צורך בפנייה אליה. הפיצוי הכולל לחברי קבוצה שאינם מנויים של סלקום במועד הביצוע, ואשר סכום זכאותם על פי הסדר הפשרה נמוך מ-40 שקל - יועבר על ידי סלקום לקרן לתביעות ייצוגיות. כמו כן, סלקום תאפשר ביצוע בדיקה בממשק שבאתר שלה האם הפונה הוא חבר קבוצה זכאי. את סלקום ייצגו עוה"ד ברק טל, רות לובן ויונתן גרינשטיין ממשרד ארנון.
ממשרד עוה"ד יוני בן סימון וגלית דליות, באי כוח התובעת המייצגת, נמסר בתגובה: "מדובר בתובענה ראשונה מסוגה בישראל, שעסקה בנושא החובה הקיימת בדין לגבות חיוב יחסי בלבד מצרכנים שמתנתקים משירותים ולא חיוב בגין מלוא מחזור החיוב (החודשי או השנתי) שבמהלכו התנתקו, כך שהצרכן משלם רק בגין התקופה שבה צרך את השירותים. התובענה הביאה לשינוי משמעותי ורחב היקף באופן הגבייה של עוסקים רבים במשק שהחלו בעקבותיה לגבות חיוב יחסי, ובכך היא תרמה הרבה מעבר לגבולות התיק הספציפי. בהתאם להסדר הפשרה שהושג בבית המשפט העליון, סלקום תשיב לכ-800 אלף לקוחות סכום של למעלה מ-20 מיליון שקלים".