מחירי מוצרי החלב שבפיקוח צפויים לעלות בכ-15% במאי. כך אמרו נציגי המחלבות היום בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת שעסק במשק החלב ויוקר המחיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הרקע: לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מאז 2019 עלו המחירים לצרכן של מוצרי החלב בישראל ב-7.2% בלבד בזמן שמחיר המטרה, אותו משלמות המחלבות לרפתנים, עלה ב-23.2%. לפני כחצי שנה ועדת המחירים המליצה לפי הנוסחה בחוק החלב, להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב-6.5%. השרים סרבו לחתום ורק לאחרונה אישרו התייקרות של 4.9%.
1 צפייה בגלריה
מוצרי חלב של יולו
מוצרי חלב של יולו
מוצרי חלב
(צילום: מירב קריסטל)

הפער בין העלייה הנדרשת של מחיר מוצרי החלב המפוקחים - בהתאם לנוסחה שקבעה הממשלה, לבין מה שאושר להם בפועל, בתוספת התייקרויות שנוספו מאז בעיקר של מזון בעלי חיים (גרעינים המיובאים מחו"ל, שמחירם זינק מאז הקורונה והמלחמה באוקראינה במאות אחוזים והם מהווים 50% מעלות יצור החלב) - שווה להתייקרות של 15%. אם נוסיף את העלייה שכבר אושרה בשיעור של 4.9%, יהיה מדובר בהתייקרות חריגה של כ-20% במחיר מוצרי החלב המפוקחים לצרכן, תוך פחות משנה.
בדיון אמר מנכ"ל טרה, טל וזנה, כי "מעולם לא הייתה עלייה כל כך דרמטית במחיר החלב הגולמי כפי שהייתה לאחרונה, בעוד שמחירי מוצרי החלב שבפיקוח לא עלו והדבר גורם לטרה, במוצרים המפוקחים, להפסיד כסף".
נציגי האוצר מסרו כי "אנחנו מודעים לעלייה הצפויה במאי, המספרים לא מדויקים. עשינו צעדים כמו ביטול מכס על מוצרלה וחלומי ויעשו צעדים נוספים".

"הפחתת 10% מעליית המחיר תעלה למדינה 360 מיליון שקל"

סמנכ"ל משרד החקלאות, אסף לוי, אמר כי הרכיב הגדול שבו אנחנו שונים מהעולם הוא בעלויות המזון, ולא נכון להשוות את ישראל לאירופה.
ח"כ מיכאל ביטון אמר: "אם נוזיל מע"מ מ-17% ל-12%, כל ההוזלה תגיע ישירות לצרכן. צריך להבין שהרפתנים הם חקלאים בני 70-60 ולא טייקונים, צריך להבין איפה הכשלים".
מנכ"ל מחלבות שטראוס, רענן קובלסקי, אמר כי המדינה צריכה לטפל בכל השרשרת, במחירי האנרגיה וההובלה, המזון ועוד ורק אם הכל יטופל אפשר יהיה לוודא מקצה לקצה שהמחיר לצרכן ירד".
לדברי מנכ"ל גד, עמיר אהרון, "הבעיה היא סבוכה וצריך לתת מענה לכל הגורמים ולתמוך ברפתנים".
מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, ענת גרוס שון, טענה כי פערי מחירי מוצרי החלב בין ישראל לעולם מוסברים בעזרת שלושה גורמים: נושא המע"מ שבישראל שיעורו הוא כ-17% ביחס למדינות העולם שבהן עומד המע"מ על כ-9%, נושא הכשרות שמהווה בין %10%-15 מהפער ונושא ההזנה המבוססת על ייבוא גרעינים ותערובות שלא מיוצרות בישראל. עוד הוסיפה גרוס שון, כי רפתנים בעולם מקבלים תמיכה ממשלתית, מה שלא קורה בארץ.
בתגובה לשאלת היו"ר ביטן על האפשרות להוריד את מחירי מוצרי החלב המפוקחים, העריכה גרוס שון כי הפחתת 10% מהמחיר תעלה למדינה 360 מיליון שקל.
סמנכ"ל משרד החקלאות אמר כי הפתרון לעלייה הקרובה יכול להיות הלוואה לרפתנים מתקציב המדינה עד שירדו מחירי התשומות, שעלו בעקבות המלחמה באוקראינה.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, הבהיר כי צריך להגן על החקלאות המקומית ולראות איך מסייעים לצרכן. הוא ביקש מכל נציגי הממשלה לפעול לכך שלא תהיה עליית מחירים במאי, או לסבסד אותה לצרכן עד שעלות התשומות תאפשר את הורדת מחיר החלב הגולמי. בנוסף אמר כי הוא לא רואה הפחתת מחיר ללא תמיכה ישירה בחקלאים, וקרא שלא להוציא את מחירי מוצרי החלב מפיקוח.