עכשיו זה סופי: מוצרי החלב שהמדינה מפקחת על מחיריהם יתייקרו ב-4.9% בממוצע. זאת, אחרי שצו המחירים אושר גם בדירקטוריון מועצת החלב. מדובר בפשרה שכן במקור, ההתייקרות היתה אמורה להגיע ל-14% בשל התייקרות התבואות שמשמשות כמזון לבהמות, בעקבות הלחימה באוקראינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
משמעות הדבר היא שמוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו ב-4.5% עד 5.3%. בין היתר עמק במעדנייה תתייקר ב-1.99 שקלים וליטר חלב 3% בקרטון שנמכר כיום ב-5.94 שקלים יתייקר ב-29 אגורות ל-6.23 שקלים. הייקור צפוי להיכנס לתוקף ככל הנראה בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
חלב תנובה חלב מועשר
חלב תנובה חלב מועשר
חלב
(צילום: מירב קריסטל)
גם חמאה שהוצאה מפיקוח ועדיין נמכרה במחירי הפיקוח (למשל חמאת תנובה המקומית ושופרסל המיובאת) צפויה להתייקר. היבואנים שמייבאים חמאה ארצה, מייבאים כעת בעיקר חמאות יקרות, שאף התייקרו השנה.
משרד האוצר, יצרני החלב ומועצת החלב הסכימו כי לאחר עליית המחירים הצפויה, יוקפאו מחירי מוצרי החלב המפוקחים עד מאי 2023 אז יעודכנו במנגון אוטומטי, בדומה לעדכון מחיר החלב.
הוסכם כי יבוטלו המכסים על גבינות למריחה, מוצרלה, חלומי, גמיד וגונגונזולה. לא מדובר במוצרי החלב הנמכרים ביותר בישראל.
2 צפייה בגלריה
אינפו כלכלה מחירי מוצרי חלב
אינפו כלכלה מחירי מוצרי חלב
אינפו כלכלה מחירי מוצרי חלב
כן הוחלט, כי מחיר המטרה של החלב (מחיר החלב הגולמי למחלבות בשער הרפת) יחושב על פי רפתות גדולות שמייצרות מעל 800 אלף ליטר בלבד. בכך, נמשך מסע חיסול הרפתות המושביות ומעבר לרפתות בבעלות משותפת. הרפתות בקיבוצים נחשבות ליעילות ביותר. בנוסף, סוכם גם כי הסכם החלב יוארך עד סוף 2025.
מנכ”ל מועצת החלב, איציק שניידר מסר בהודעה: "ענף החלב מוכיח כל פעם מחדש שיש על מי לסמוך. לאחר שאך לפני שבועיים מצאו עצמם רפתנים בישובי עוטף עזה ועובדים בענף, עובדים תחת אש כדי להמשיך לספק חלב לאזרחי ישראל, גם כאשר מדובר בסוגיות כלכליות יודע הענף להכנס תחת האלונקה. ייצור מקומי של מוצרי חלב הוא קריטי למען ביטחון המזון של ישראל ועל הממשלה לפעול לחיזוקו".