תוכנית הסיוע לעצמאים, שאמורה להתפרסם בימים הקרובים, צפויה להיות מינורית והסיוע במסגרתה יהיה מוגבל מאוד רק לעסקים שיוכיחו פגיעה של ממש בעת תקופת השיא של התפשטות זן האומיקרון.
מנתונים ראשונים שהציגו כלכלני משרד האוצר לצמרת המשרד שהתבססו בין היתר על הדיווחים על המע"מ, עולה כי הנזק למשק בחודשיים האחרונים היה מצומצם ביותר, למרות מאות אלפי הבידודים של עובדים ולקוחות של החנויות והעסקים. רוב המסחר לא ספג כלל פגיעה כתוצאה מהאומיקרון.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
ההודעה על התוכנית תוכננה ל-28 בחודש, יום שני הקרוב, אולם בשל המשברים בממשלה והמלחמה באוקראינה יתכן שהיא תידחה בימים אחדים.
כפי שנודע ל-ynet, התוכנית תיבנה על בסיס תוכנית הסיוע שגובשה לאחר מבצע "צוק איתן" והמשמעות תהיה שלא יבוצע סיוע נרחב אלא פרטני בלבד, שיתמקד במענקים לעסקים שידווחו על ירידה במחזור בתקופה ינואר-פברואר 2022, בהשוואה לתקופה זו, שקדמה לקורונה בשנת 2020.
גורם באוצר מסר כי עדיין לא הוחלט סופית על כל פרטי התוכנית וכמו כן טרם ברור אם יינתן פיצוי לעסקים שהמחזור שלהם פחת ב-25% או רק ב-40%. התוכנית תכלול גם את הארכת תוכנית ההלוואות בערבות המדינה לעסקים שנקלעו לקשיים ואחת ההצעות הנבחנות היא דחייה של תשלומי מיסים לעצמאים לתקופה קצרה, כדי להקל עליהם בנזילות עד לאחר חג הפסח.
"מצב המשק הרבה יותר טוב ממה שחשבנו תחילה. יש מעט מאוד עסקים שנפגעו. מדובר רק בין 3% ל-5% בענפים מאוד מצומצמים ולאלה יינתן סיוע. לא נחזור על השגיאות של תוכניות קודמות להעביר כספים מקופת המדינה באופן גורף לעסקים שמצבם דווקא השתפר לאחרונה", אמר גורם בכיר באוצר. מצב זה יצר לאחרונה ביקורת, כאשר רשות המיסים דרשה מעשרות אלפי עצמאים להחזיר מענקים שקיבלו מעבר למגיע להם.
צוות מיוחד שמונה לייעץ בתחום הסיוע לעצמאים, בראשות נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, הציע לשר האוצר לפצות את העסקים בהתאם לנוסחת "צוק איתן", אולם באוצר עדיין לא משוכנעים שנוכח המספר המועט של העצמאים שניזוקו בתקופת האומיקרון, יש לאמץ את שיטת הפיצוי הזאת באופן גורף.
בכירים באוצר סבורים שיש להעדיף החלטה שהפיצוי יינתן אך ורק במספר מצומצם של ענפים, בהם התיירות, התרבות והמסעדות, שעליהם יודיע מראש משרד האוצר. בתוכנית כזאת לא תוכל חנות בגדים או נעליים לדרוש פיצוי גם אם המחזור שלה ירד בחודשיים האחרונים.
התוכנית לעצמאים, אם אכן תפורסם במועד שנקבע, ה-28 בפברואר, תקדים בעשרה ימים את ההודעה על השלב השני של התוכנית הכלכלית, שתפורסם ב-10 במרץ. התוכנית צפויה לכלול שורה של צעדים בתחום הריכוזיות וצמצום שליטת החברות הגדולות בשוק בענפים אחדים, שבהם הם מהווים למעשה מונופול ונמנעת תחרות לטובת הצרכנים. כמו כן תכלול התוכנית את ביצוע הרפורמות בחקלאות בהמשך השנה ובענף התמרוקים בחודש ינואר 2023.
לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, "על אף שמצב המשק, בבחינת נתוני המע"מ והאשראי, השתפר, נתונים אלה אינם משקפים את מצבם האמיתי של כ-200 אלף עצמאים של העוסקים הפטורים ממע"מ, ושל בעלי מקצוע עצמאים המקבלים תשלומים במזומן. מדובר בכ-55% מהעצמאים עוסקים פטורים, אשר נתוני המע"מ לא משקפים את מצבם. המתווה שפורסם של משרד האוצר, המסתמך על ההנחה כי המשק נמצא במצב טוב, הנחה הנגזרת ממגמות עלייה בסך רכישות האשראי ובנתוני המע"מ. אולם, נתונים אלו אינם משקפים את מצבם של אותם עצמאים עוסקים פטורים ממע"מ ובעלי מקצוע המקבלים תשלומים במזומן, אשר עסקיהם נפגעו מהגל החמישי וצריכים סיוע מידי.
"אני קורא לשר האוצר ליברמן, הצעדים המתוכננים לא יתייחסו לעצמאים רבים אשר נפגעו מירידת הפעילות העסקית בתקופת הגל החמישי, שלא נאמר שמדובר בכספים שלהם עצמם. לכן, יש צורך ביצירת מנגנון מידי לפיצוי לפי ירידת המחזור של אותם עסקים".