כמעט שנה לאחר שאלקטרה מוצרי צריכה הודיעה על מו"מ להבאת סבן אילבן (7 elevn), רשת חנויות הנוחות האמריקנית לישראל, דיווחה הבוקר (ג') אלקטרה כי ההסכם נחתם והיא תקים בשלוש השנים הקרובות עשרות חנויות נוחות ברחבי ישראל.
החנות הראשונה של הרשת צפויה להיפתח בתל אביב ביולי 2022, באזור דיזנגוף סנטר. מיקומי החנויות יהיו במרכזי ערים, תחנות דלק ותחנות רכבת. בתל אביב יפתחו חמישה סניפים בשלב הראשון. אלקטרה תשקיע עד סוף 2024 יותר מ-60 מיליון שקל במיזם.
2 צפייה בגלריה
סבן אילבן
סבן אילבן
סבן אילבן
(צילום: shutterstock)
החברה תביא לארץ מותגי מזון כמו slurpee (יביאו לארץ שמונה טעמי סלרפי בארבעה טעמים בהכנה עצמית), ואת המותג הפרטי שלה, אבל לפי הצהרת המנכ"ל לא תפעל בשבת. בנוסף, ימכרו עוד מותגים בינ"ל שאין בארץ: ביג בייט, סבן סלקט, קפה בהכנה עצמית.
החברה, שנמצאת בבעלות יפנית, מגלגלת 91.8 מיליארד דולר בשנה, פועלת ב-17 מדינות והתרחבה לאחרונה להודו ופתחה השבוע חנות ראשונה במומביי.
ההסכם בין הצדדים נחתם ל-20 שנה עם אופציה להארכה ב-50 שנים נוספות. הסכם הזכיינות כולל תשלום של סכום ראשוני ותמלוגים חודשיים שישולמו כאחוז מסך ההכנסות של פעילות הרשת בישראל.
2 צפייה בגלריה
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה
(צילום: דורון ברסקי)
הזיכיון מרחיב את פעילותה החדשה של אלקטרה מוצרי צריכה בתחום קמעונאות המזון לאחר שרכשה את רשת יינות ביתן.

מנכ"ל אלקטרה: "שואפים לפתוח בכל היממה אבל מכבדים את כל האוכלוסייה"

אלה יהיו חנויות נוחות שמשלבות מזון מהיר באיכות גבוהה, באופן שלא נראה בארץ", אמר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר ל-ynet. "יהיה בה מגוון משקאות כולל בהכנה עצמית ומוצרים ייעודיים. המשקאות החמים יוכנו במקום על ידי הלקוח. סבן אילבן מוכרים הכי הרבה סושי ביפן והכי הרבה כוסות קפה בארה"ב".
תמכרו בארץ את המותג סלרפי שבבעלות החברה? "ברור שנביא. נמכור סלרפי (slurpee) במגוון של שמונה טעמים, בארבעה גדלים. אתה מכין עבור עצמך וגם את הקפה אתה מכין עבור עצמך. יהיו כמה סוגי קפה מותאמים לישראל. נביא מזון מהיר וגם מזון בריאותי. ביצים מקולפות, סלטים, כריכים, פיצה, טוסטים.
"לצד מותגים בינ"ל של הרשת כמו סבן סלקט - נמכור גם מוצרים מקומיים אבל 90% מהמוצרים בסבן אילבן יהיו שונים לחלוטין מהמוצרים בסופרמרקט. גדלים שונים. אנחנו מפתחים מוצרים רלוונטיים עם הספקים המובילים בישראל".
אם המוצרים יהיו בגדלים מותאמים, זה אומר שמחירם יהיה גבוה ליחידת מידה? "לא. המוצרים יהיו מותאמים לחוויה בחנות נוחות. אנחנו גם נמכור ארוחה בזול. ב-30-25 שקל. העיקר פה היא החוויה. יהיו משלוחים מהחנויות, פעילות דואר. בעולם החשמל אנחנו במשלוח באותו היום, בסבן אילבן נשאף למשלוח באותה שעה".
איפה תמצאו מיקומים? "כבעלים של רשתות החשמל של אלקטרה ורשתות מגה ויינות ביתן, אנחנו מנהלים היום 250 אלף מ"ר ומתוכם יש 120 אלף מ"ר רק באזור המרכז. אנחנו שוקלים להקצות 150-100 מ"ר בחנויות שלנו עבור סבן אילבן. בצד השני כאלקטרה אנחנו מאתרים נדל"ן איכותי לשנים הבאות ואנחנו כרגע מקבלים אלפי פניות ממשכירים שרוצים להשכיר לנו במיקומים טובים ולהמיר חנויות קיימות לסבן אילבן. אנחנו גם מקבלים אלפי פניות מזכיינים שרוצים להמיר חנות שהם מפעילים כיום לחנות סבן אילבן".
למה לא תפתחו בשבת? "נשאף לפתוח את החנויות בכל שעות היממה, לפי הרגולציה המקומית, אבל אלקטרה לא תפתח בשבת. אנחנו מכבדים את כל האוכלוסייה. היה דיון גדול על הנושא הזה ואני חושב שאפשר לייצר חוויה מדהימה ללקוחות של סבן אילבן בלי פתיחה בשבת.
"זאת חברה של 77 אלף חנויות בעולם שכל 3.5 שעות פותחים חנות. כשארגון כזה בוחר להיכנס לישראל, להיות המדינה ה-20 בעולם שתפתח שעריה עבור החברה, זאת גאווה לישראל ולאלקטרה. הם היו פה הרבה מאוד פעמים למדו את השוק טוב מאוד, הם חושבים שהשוק הזה זאת מקפצה לאירופה. כל החלטה אנחנו מקבלים איתם במשותף וניתן חוויה שונה שלא קיימת כיום בישראל".

הכריזה שתגיע לישראל כבר ב-2001

ישראל כמדינה קטנה משופעת בחנויות נוחות והרשת האמריקנית תצטרך לספק חווית לקוח ייחודית כדי להתבסס בישראל. בסיסה של הרשת בדאלאס, טקסס, והיא מעניקה זיכיונות ורישיונות ליותר מ-77 אלף חנויות ב-18 מדינות. בנוסף לחנויות, Eleven-7 משמשת זכיינית של מותגי Taco Laredo, Stripes, Speedway Company ו- Roost the Raise. היא גם ידועה במותגים האיקוניים שלה כמו Bite Big, Slurpee ו-Gulp Big לצד מוצרי המכולת. בסניפים מוצע מזון מהיר: כריכים, סלטים, תוספות, קופסאות פירות וחלבון, כמו גם פיצה, כנפי עוף ומיני טאקו ומוצרי מותג פרטיים מובילים בתעשייה תחת המותג Select-7.
לקוחות יכולים לצבור ולממש נקודות על פריטים שונים בחנויות בפריסה ארצית באמצעות תוכנית הנאמנות Rewards7. שירות נוסף שמוצע בסניפים: תשלום חשבונות ולוקרים בשירות עצמי.
הרשת הכריזה כבר בשנת 2001 על כוונתה להגיע לישראל והייתה במו"מ עם דודי ויסמן, אז בעלי דור אלון, לכניסה לארץ והסבת חנויות אלונית בתחנות דלק לחנויות הנוחות של המותג האמריקני, עסקה שלא יצאה לפועל.
כאמור, ההסכם הנוכחי מתווסף למספר עסקאות משמעותיות עליהן דיווחה אלקטרה מוצרי צריכה במהלך השנה האחרונה. בין היתר, במאי 2021 השלימה הקבוצה את רכישת השליטה בקבוצת קמעונאות המזון יינות ביתן. במסגרת ההסכם רכשה אלקטרה מוצרי צריכה את השליטה בפועל ברשת. אלקטרה רכשה 35.5% ממניות הרשת בתמורה לכ-193 מיליון שקל. במקביל לאלקטרה מוצרי צריכה, רכשה גם קבוצת הפניקס כ-15% ממניות הרשת, כך שסה"כ מחזיקים אלקטרה צריכה והפניקס יחד 50.5% ממניות הרשת, וביתרה מחזיקה משפחת ביתן.