דירקטוריון רכבת ישראל בראשות עו"ד משה שמעוני אישר היום (שני) תוכנית להצטיידות רחבת היקף בקרונות וקרונועים חשמליים, שמטרתה שיפור השירות הרכבתי וטיפול בעומסי הנוסעים. זאת, לפי תוכנית רכש שהציגה הנהלת הרכבת בהתאם למדיניות שרת התחבורה מירי רגב, במסגרתה נערכת הרכבת לגידול משמעותי במספר הנוסעים בעשורים הקרובים. התוכנית תוקצבה ואושרה על ידי משרד האוצר.
הרכש שאושר כולל 96 קרונות דו-קומתיים מתוצרת אלסטום, ביניהם גם קרונות מרוהטים באופן ייעודי לנסיעה עם אופניים. אלה יאפשרו להאריך את כל הרכבות מסוג זה ל-8 קרונות. עוד כולל הרכש 81 רכבות מסוג קרונועים חשמליים מתוצרת סימנס בתצורה של שישה קרונות לכל סט, אשר יאפשרו הארכת הרכבות מ-6 קרונות המופעלים כיום ל-12 קרונות. רכבות ארוכות אלה אמור לשפר את מסוגלות הנסועה של הרכבת ולאפשר הקטנה של גודש הנוסעים והצפיפות ברכבות. במסגרת זו אושר גם רכש של ארבעה קטרים חשמליים מדגם TRAXX.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
רכבת ישראל
(צילום: עידו ארז)
הקרונות והרכבות החדשות יוסיפו כ-20 מיליון מקומות ישיבה בחישוב שנתי. כמו כן יתאפשר להוציא משירות רכבות חד קומתיות בעלות קיבולת נמוכה יותר בהשוואה לחדשות, והפעלת רכבות בתצורה מיטבית המסיעות למעלה מ-1,000 נוסעים. אומדן שווי הרכש הוא כ-1.7 מיליארד אירו והוא יבוצע בכפוף לאישור ועדת המכרזים של הרכבת וכלל גורמי המדינה הרלוונטיים.
הקרונות הדו-קומתיים האדומים מתוצרת אלסטום יצטרפו ל-580 קרונות מסוג זה הקיימים בצי. הקרונועים החשמליים מתוצרת סימנס יצטרפו ל-24 סטים הפעילים בצי מזה כשנתיים, ול-36 סטים נוספים אשר צפויים להתחיל להגיע לישראל במהלך השנה הנוכחית. קרונות אלה יופעלו בקווים השונים של רכבת ישראל וצפויים להקל משמעותית על העומסים בקרונות, וכן יופעלו בפרויקטים המסילתיים המבוצעים כיום בהנחיית משרד התחבורה, כגון מסילת 431 והמסילה המזרחית.
עוד מודיעה רכבת ישראל כי במסגרת תהליך הקליטה של הקרונועים החשמליים מתוצרת סימנס, ולאחר שהתקבלו התייחסויות הנוסעים ובוצעה עבודת מטה מקיפה, ישודרגו הקרונועים החדשים שיגיעו החל מסוף השנה הנוכחית, יוגדלו השולחנות הקיימים היום לשולחנות עבודה גדולים יותר שיתאימו לעבודה עם מחשב נייד, ישודרגו המושבים, יתווספו שקעי USB וכן שקעי 220 וולט, וכן אופיין קרון אופניים ייעודי בו יוגדל מרווח הפנים, ויותקנו מתקני עגינה לצד אמצעי בטיחות נוספים.
שרת התחבורה ח"כ תא"ל (במיל') מירי רגב: "מדובר על מהלך הצטיידות חסר תקדים של רכבת ישראל, בהובלת משרד התחבורה הכולל מאות קרונות חשמליים מתקדמים שיאפשרו להגדיל את מספר הנסיעות מ-70 מיליון בשנת 2019 לכ-105 מיליון בשנת 2025 ו-300 מיליון בשנת 2040. אלה יסייעו לרכבת ישראל להיערך לעידן החדש ולקווים החדשים שייפתחו בשנים הקרובות. מדובר בהגדלה של עשרות אחוזים בקיבולת הנוסעים, שתפחית את הצפיפות בשעות השיא וישפר את השירות הרכבתי. ישראל עוברת לתחבורה ציבורית, המבוססת על מערכות הסעת המונים מתקדמות של רכבות קלות וכבדות, ואת התוצאות נרגיש כולנו כבר בשנים הקרובות".
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "ההודעה מצטרפת לשורה של בשורות דרמטיות מהימים האחרונים, ובהם אישור הממשלה על יציאה לתכנון קו הרכבת לאילת, אישור השרה לקידום תוכנית המטרו בגוש דן, והשקת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. אנחנו רואים לנגד עינינו תנופת עשייה המורגשת בכל מקום, ובכוונתנו לא הוריד את הרגל מהגז אלא להמשיך ולהגביר את הקצב!"
מיכאל מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל ציין: "אישור תוכנית הרכש הינו נדבך נוסף לתוכנית הפיתוח אותה מובילה כיום הרכבת הכוללת מעבר לרכבות חשמליות חדישות וירוקות לסביבה, פיתוח מסילות חדשות ושדרוג מערכת האיתות. הקרונות החדשים ישפרו את השירות הרכבתי בכל הארץ, ויאפשרו גידול משמעותי בכמות הנוסעים השנתית לצד הקטנת גודשי התנועה בכבישים".
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני בירך על ההחלטה וציין כי: "זוהי בשורה לנוסעים. אנחנו ממשיכים את החלטה של שרת התחבורה לחבר את ישראל באמצעות רשת מסילות, ונערכים לשלב הבא בתוכנית שהוא להסיע את ישראל עם צי חדיש, חשמלי, ירוק ונקי לסביבה, אשר ישפר משמעותית את השירות הרכבתי בכל הארץ. זאת בהמשך לתוכנית החומש שאושרה על ידי דירקטוריון הרכבת. אני מודה להנהלת הרכבת ולאנשי משרד התחבורה ומשרד האוצר על תמיכתם במהלך".