גל עזיבות במשרד האוצר: עשרות רבות של עובדים בדרגים בכירים ועובדים ותיקים שעובדים באוצר כבר 10-30 שנים, ומאות עובדים נוספים, עזבו לאחרונה את המשרד הכלכלי החשוב ביותר. חלק מהעובדים תירצו את עזיבתם באווירה הרעה השוררת במגזר הציבורי, עקב הקרע בעם, ורבים אחרים עזבו לאחר שקיבלו הצעות שכר טובות יותר במגזר העסקי.
כדי לשמר חלק מהעובדים הציעו באוצר מתן מענקים מיוחדים לחלק מהעובדים החיוניים, בעיקר ברשות המיסים, אך רבים עזבו למרות ההצעות האלה. יצוין כי עובדים ציינו גם כי יחסים מעורערים בין בכירים במשרד האוצר השרו במשרד אווירה לא טובה שגרמה לעזיבתם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
משרד האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילומים: רפי קוץ, עמית שאבי)
אגפים שמהם פרשו עובדים רבים במיוחד בחודשים האחרונים הם אגף התקציבים ורשות המיסים. גם מאגפי השכר והחשב הכללי היו פרישות וכמו בן עזבו את האוצר עובדי מנהלה וגם סטודנטים שהועסקו זמנית, כאשר חלקם טענו שבאווירה הנוכחית בארץ הם לא מעוניינים לעבוד כעת במגזר הציבורי.
עזיבות רבות במיוחד נרשמו ברשות המיסים. רואי חשבון ויועצי מס טענו בימים האחרונים שאנשי הרשות עצמם משיבים להם, כי חלים עיכובים משמעותיים בטיפול בנישומים שהם לקוחותיהם "כי אין לנו כוח אדם מספיק. המון פרשו והתפטרו. אין מי שיעברו במהירות על הדוחות", כפי שהשיבו לפונים.
רו"ח שמנהל תיקי לקוחות רבים אמר היום (ב') כי "המצב חמור. אין מספיק עובדים ברשות שהם בעלי מקצוע מיומנים בקריאת דוחות. עשרות בעלי תארים של רואי חשבון ותארים בכלכלה עזבו בחודשים האחרונים והמצב רק מחמיר והולך".
פרישות רבות במיוחד של בכירים היו לאחרונה גם באגף התקציבים, מהחשובים ביותר באגפי משרד האוצר. בין השאר פרשו צחי דוד, סגן הממונה, דניאל מלצר, יובל טלר, חיים בורובסקי ויעל אגמון, שהיו רכזים בתחומים השונים באגף התקציבים, וגלעד קצב הלל חלילה, שהיו רפרנטים באגף. פרישות היו גם באגפי החשב הכללי והשכר ויחסי העבודה.
לאחרונה נטען כי בין ראשי אחדים מאגפי האוצר נוצרו מתחים, שנבעו בין השאר מחלוקה למחנות, כביכול, בין מי שמצדדים לפחות חלקית ברפורמה המשפטית ומי שמתנגדים לה. בין השאר נטען כי היחסים בין ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס לחשב הכללי יהלי רוטנברג עלו על שרטון והם בקושי משוחחים ביניהם רק בענייני עבודה דחופים.
בין השאר, התבטאו השניים בדיון שנערך בהנהלת משרד האוצר בשבוע האחרון בהקשר לדוח החמור של חברת דירוג האשראי מודי'ס בעניין השלכות הרפורמה המשפטית על כלכלת ישראל. כפי שפורסם בכלכליסט, בעוד שראש אגף התקציבים התבטא במילים קשות על משמעות הדוח למצב החזוי למשק הישראלי, החשב הכללי היה מתון בהרבה ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' אף שיבח אותו על כך.
בלשכות של הבכירים הכחישו שהיחסים ביניהם עכורים. דוברת משרד האוצר הגיבה על הטענה, כי "החשב הכללי ואגף התקציבים ממשיכים לעבוד בצורה עניינית לטובת כלכלת ישראל".
עוד מסרו בתגובה ממשרד האוצר כי "על פי נתוני משרד האוצר לשנת 2022 ולחציון הראשון של 2023, שיעור קליטת העובדים החדשים עולה על שיעור העוזבים". אולם, כאמור, גל העזיבה הוא של עובדים ותיקים ומנוסים.

רשות המיסים: 100 משרות פנויות של מפקחים ורכזים

מרשות המיסים נמסר בתגובה לפרישות העובדים, כי "מאז תקופת הפוסט קורונה קיים משבר עולמי ולאומי בכל הקשור לגיוס ושימור כוח אדם, הבא לידי ביטוי בכלל המשק ובמשרדי הממשלה וביתר שאת, בתחומי ראיית החשבון והכלכלה. התופעה לא פסחה על רשות המיסים, אך הנתונים רחוקים מהטענות".
ברשות המיסים אישרו כי "במשרדי השומה בכל הארץ יש היום כ-100 משרות פנויות של מפקחים ורכזים. כ-30 משרות מאוישות כבר בימים אלה על ידי מפקחים חדשים שסיימו קורס הכשרה שנערך לראשונה במתכונת יומית. כמו כן, פורסמו לאחרונה מכרזים לגיוס עשרות מפקחים נוספים".
עוד אמרו ברשות, כי "כחלק משורת צעדים שנקטה הנהלת הרשות להתמודדות עם הנושא, ולאחר מאמצים רבים שהושקעו על ידה, הצליחה הרשות לקבל אישור מיוחד לתשלום מענקי גיוס מיוחדים למפקחים ומבקרי חשבונות חדשים ומענקי שימור ומצוינות לעובדים קיימים. עם קליטת המגויסים החדשים, בשילוב עם מענקי שימור לעובדים הקיימים וצעדים נוספים שנוקטת הרשות בעניין, יצומצם משמעותית הפער במצבת המפקחים".