יוקר המחייה בתל אביב אינו עניין חדש ולפי דירוג האקונומיסט מדצמבר היא העיר היקרה ביותר למחיה בעולם, אך על פי מחקר של חברת ECA International הבריטית שמתפרסם היום (רביעי) , גם ירושלים נמצאת בין רשימת הערים היקרות בעולם לרילוקיישן. בזמן שת"א מדורגת במקום השישי (עלייה של מקום אחד מהדירוג בשנה שעברה), עיר הבירה הישראלית במקום ה-15 (עלייה של שלושה מקומות).
הונג קונג תפסה את המקום הראשון בדירוג, זאת השנה השנייה ברציפות. כוס קפה, למשל, תעלה לכם 5.2 דולר, ליטר דלק 3 דולר וקילו עגבניות 11.5 דולר. "חוזקו הדולר ההונג קונגי, גרם לכך שהיא שמרה על מעמדה כעיר היקרה בעולם, מכיוון שמטבעות אחרים נחלשו", הוסבר במחקר.
ECA ביצעה את המחקר שלה על פי פרמטרים של מחיר שכירויות בעיר, מחירי הדלק וחשמל, חוזקו של המטבע המקומי ומחירי מוצרי יסוד ברשתות השיווק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ירושלים, תל אביב
ירושלים, תל אביב
ירושלים, תל אביב
(צילום: גיא אסיאג)
במקום השני והשלישי דורגו ניו יורק וז'נבה, כאשר את החמישייה הראשונה סגרו לונדון וטוקיו. ניו יורק ולונדון קפצו בדירוג לעומת השנה שעברה בעקבות מחירי השכירויות שעלו. לצורך העניין, מחירי השכירויות בבירה האנגלית עלו בממוצע ב-20% ובתפוח הגדול ב-12%.
מצד שני, ניתן לראות כי גם בסינגפור היו עליות משמעותיות במחיר השכירויות, וגם בדלק ובשירותים נוספים, אבל הן קוזזו עם היחלשות המטבע המקומי. גם הערים היפניות ברשימה ירדו בדירוג לעומת השנה שעברה בעקבות היחלשות היין.

עוד כמה ממצאים מעניינים מהמחקר

  • מחירי הדלק בממוצע בכל הערים ב-37% לעומת השנה שעברה, כאשר בביירות נרשמה הקפיצה הגדולה ביותר - 1,128%, בעיקר בעקבות האינפלציה והמצב הכלכלי הקשה במדינה.
  • מחירי שמן הבישול בעולם עלו בממוצע ב-25% בעקבות המלחמה באוקראינה.
  • מחירי הדלק בטהרן היו הזולים ביותר, כאשר ליטר בנזין עלה רק 0.09 דולר.
כזכור, בדצמבר האחרון מגזין האקונומיסט ביצע דירוג משלו, וקבע כי ת"א היא העיר שהכי יקר לחיות בה. לפי האקונומיסט, תל אביב עלתה בדירוג בין היתר בשל עוצמתו של המטבע הלאומי, השקל, מול הדולר, וכן בעקבות עליות מחירי התחבורה והמצרכים. יחד עם זאת, יצוין כי המדד של האקונומיסט מתבסס על השוואה אל העיר ניו יורק וכי הוא כולל 200 מחירים של מוצרים אשר לא בהכרח רלוונטיים למרבית הציבור הישראלי, כדוגמת עלויות של עוזר בית אישי ושל בתי ספר פרטיים.
מדד יוקר המחיה העולמי לשנת 2021 שנערך על ידי יחידת המודיעין של האקונומיסט (EIU) מתבסס על השוואת מחירים בדולרים של יותר מ-200 מוצרים ושירותים יומיומיים ב-173 ערים - 40 ערים יותר מאשר בשנה שעברה.
העיר להשוואה היא ניו יורק, כך שערים עם מטבע מקומי חזק מול הדולר לרוב מופיעות גבוה יותר בדירוג. העשירייה הראשונה נשלטת בעיקר על ידי ערים מאירופה וממדינות מפותחות באסיה.
עורכי המחקר מציינים, כי הנתונים של השנה נאספו באוגוסט וספטמבר עם עליית מחירי ההובלה והסחורות בעולם, דבר שהשפיע על עליית מחירים ממוצעת בשיעור של 3.5% בערים שנבדקו במונחי מטבע מקומי - שיעור האינפלציה המהיר ביותר שנרשם בחמש השנים האחרונות. עוד מוסבר, כי הגבלות חברתיות עקב מגפת הקורונה "שיבשו את אספקת הסחורות, והובילו למחסור ולמחירים גבוהים יותר. אנחנו יכולים לראות בבירור את ההשפעה במדד השנה, כשהעלייה במחירי הדלק חמורה במיוחד".