באיחור רב, ועדות הכלכלה והעבודה של הכנסת הוקמו היום (ב'), לאחר כמעט חמישה חודשים מאז הבחירות לכנסת. עד כה הוקמה רק ועדה קבועת אחת - הכספים, אשר הוקמה לפני ימים אחדים בראשות ח"כ אלכס קושינר מישראל ביתנו ופעלה לפני כן במשך שלושה חודשים וחצי כוועדה זמנית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה את מינויה של ח"כ אפרת רייטן-מרום ממפלגת העבודה, על פי המלצת ועדת הכנסת. רייטן-מרום החליפה את יו"ר הוועדה הקודם, ח"כ חיים כץ מהליכוד. בשעות הצהריים נבחר ח"כ מיכאל ביטון ממפלגת כחול לבן ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת והוא יחליף את ח"כ יעקב מרגי מש"ס, שכיהן כיו"ר הוועדה בשנה החולפת, עד לבחירות.
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, בירך את רייטן על המינוי והוסיף כי "אני מצר על כך שחלק מהסיעות בחרו להיעדר מהדיון למרות שהקואליציה הושיטה יד לשלום ועשתה מאמצים אדירים לשפר את היחסים. אי-אפשר 'לעשות ברוגז' על כל דבר וראוי שחלק מהסיעות יבדקו את עצמן. קשה מאוד לנהל את הכנסת באווירה כזאת. האווירה צריכה להשתנות ואני נחוש להוביל את הנושא הזה".
ח"כ רייטן הוסיפה כי "גם אני חשה תחושת אכזבה מכך שחלק מסיעות האופוזיציה בחרו שלא להגיע היום ומודה מאוד למי שכן הגיע, ח"כ טיבי וח"כ סעדי. בכל זאת אני בטוחה שתהיה כאן ועדה שתעבוד יחד - קואליציה ואופוזיציה, עבור הציבור כולו. כבר ניהלנו שיחות עם חברי אופוזיציה ודיברנו על שיתופי פעולה שונים ותכניות לעבודה משותפת".
2 צפייה בגלריה
בחירת אפרת רייטן ליו"ר וועדת העבודה והרווחה
בחירת אפרת רייטן ליו"ר וועדת העבודה והרווחה
בחירת אפרת רייטן ליו"ר וועדת העבודה והרווחה
(צילום: דוברות הכנסת)

האופוזיציה החרימה את דיוני הוועדות

בתוך כך, העימות סביב הרכב ועדות הכנסת ממשיך להחריף: אמש החרימו חברי האופוזיציה את הדיונים וההצבעות במחאה על היעדר הסכמות עם הקואליציה בנוגע לוועדות הכנסת. הוויכוחים נמשכים כבר כמעט מיום הקמת הממשלה הנוכחית, ובאופוזיציה כועסים כעת על הקואליציה שפיצלה ועדות קיימות חרף הביקורת שנשמעה על ידי הייעוץ המשפטי של הכנסת.
בריאיון לאולפן ynet, מתח ח"כ שלמה קרעי ביקורת על התנהלות הממשלה. הוא תקף בחריפות את הרחבת החוק הנורבגי ואת כמות השרים: "22 נורבגים בשבוע - לא היה בממשלה הקודמת. להגיד שהם רוצים להחליף את הממשלה 'המושחתת והבזבזנית' ולנהוג בדיוק באותה מידה, למרות שבעיניי זה הרבה יותר, זו שחיתות ממדרגה ראשונה. במדינה מתוקנת יאיר גולן ואלי אבידר היו צריכים לצאת להפגין נגד עצמם".
בסוף השבוע האחרון התקיימו שיחות בין יו"ר הקואליציה עידית סילמן למרכז האופוזיציה יריב לוין במסגרתן הבהירה סילמן כי אם לא יתכנסו לדבר על הסכמות לוועדות, הקואליציה תתקדם בהקמתן בלעדיהם. לוין השיב שמדובר בדרישה חצופה נוכח הדורסנות של הקואליציה והייצוג שנקבע לליכוד.
חבר הכנסת ניר אורבך מימינה התראיין גם כן לאולפן ynet והתייחס לביקורות על הממשלה. אורבך אמר על המכתב ששלחה סילמן ללוין כי "הכנסת צריכה להתחיל לעבוד. אני מסכים שאולי אפשר היה קצת להתייחס לאופוזיציה מצד אחד בתחילת הקדנציה, אבל מצד שני האופוזיציה הגיעה עם סכין בין השיניים".
אורבך הוסיף: "אנחנו עסוקים בחוק יסודות התקציב וחוק ההסדרים. נתנו הצעה מאוד נדיבה, מקווה שהאופוזיציה תגלה אחריות. אנחנו צריכים להתחיל את עבודת הוועדות בכנסת, ומקווה שעם הסכמה, ואם לא - לצערי נצטרך לעשות את זה כמו שהיה עד עכשיו, בלי הסכמה".
השבוע הקרוב בכנסת הוא מבחן גדול לעמידותה של הקואליציה עם שורת חקיקה חשובה שצפויה לעלות לסדר היום. מלבד הקמת הוועדות, שיש להצביע עליהן במליאה, יובא גם חוק יסוד הממשלה המבקש להסדיר פרטים טכניים במנגנון הרוטציה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, להוסיף סגן שר, ובנוסף להעלות לאישור בכל הקריאות את חוק הדיינים שנפל בהצבעה האחרונה עליו.
פורסם לראשונה: 11:48, 26.07.21