העימות סביב הרכב וועדות הכנסת ממשיך להחריף: הבוקר (יום ראשון), החרימו חברי האופוזיציה את הדיונים וההצבעות במחאה על היעדר הסכמות עם הקואליציה בנוגע לוועדות הכנסת. הוויכוחים נמשכים כבר כמעט מיום הקמת הממשלה הנוכחית, ובאופוזיציה כועסים כעת על הקואליציה שפיצלה ועדות קיימות חרף הביקורת שנשמעה על ידי הייעוץ המשפטי של הכנסת. חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד התראיין באולפן ynet ומתח ביקורת על הממשלה, וניר אורבך מימינה התייחס לדברים.
ועדת הכנסת התכנסה הבוקר ואישרה את פיצול סמכויות ועדת הפנים ואת הקמת ועדת ביטחון הפנים, שתפעל לצידה של ועדה נוספת - "ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים". בנוסף, התקיימה הצבעה על הקמת ועדה לענייני בריאות שהתפצלה מוועדת העבודה והרווחה.
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי בריאיון באולפן
שלמה קרעי בריאיון באולפן
"הם לוקחים את הכנסת בשבי". שלמה קרעי
(צילום: משה מזרחי)
בייעוץ המשפטי של הכנסת מתחו ביקורת על המהלך. הם הבהירו כי במקום לפצל את הוועדות באופן תקדימי, היה נכון להקים ועדת משנה, מפני שהנושאים שיעלו לדיון בוועדות המפוצלות כרוכים האחד בשני ועדיף לדון בהם בוועדה אחת. יועמ"ש ועדת הכנסת אף הבהירה: "זו פעם ראשונה שמבצעים תיקון לתקנון הכנסת בעניין ועדות קבועות בהוראת שעה".
בליכוד תקפו בחריפות את המהלכים הללו. חבר הכנסת שלמה קרעי שנעדר מהדיון כתב לאחר מכן: "אנחנו כמובן מחרימים את הדיון החצוף והלא דמוקרטי הזה. הם לוקחים את הכנסת בשבי ועושים בה ככל העולה על רוחם. רומסים חצי מהעם ומעקרים את נציגיו באופוזיציה". חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן הוסיפה: "זה עוד מהלך דורסני של הקואליציה, בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי ובניגוד לכל הסכמה או נוהג מקובל".

קרעי התראיין הבוקר לאולפן ynet ומתח ביקורת על התנהלות הממשלה. הוא תקף בחריפות את הרחבת החוק הנורבגי ואת כמות השרים: "22 נורבגים בשבוע - לא היה בממשלה הקודמת. להגיד שהם רוצים להחליף את הממשלה 'המושחתת והבזבזנית' ולנהוג בדיוק באותה מידה, למרות שבעיניי זה הרבה יותר, זו שחיתות ממדרגה ראשונה. במדינה מתוקנת יאיר גולן ואלי אבידר היו צריכים לצאת להפגין נגד עצמם".
קרעי מתח ביקורת על טיפול הממשלה בנושא הקורונה ואמר: "בנט הפך את המצב ללמעלה מאלף נדבקים ביום. היום, אחרי שנתניהו השאיר לו מדינה מחוסנת, כבר לא משנה מה הוא יעשה, הוא יכול להיכשל". חבר הכנסת הוסיף כי הממשלה "עסוקה בדברים אחרים – בלשחד את החברים בתוכה כדי שלא יתפרקו, היא עסוקה בחוקי ג'ובים".
בסוף השבוע האחרון התקיימו שיחות בין יו"ר הקואליציה עידית סילמן למרכז האופוזיציה יריב לוין במסגרתן הבהירה סילמן כי אם לא יתכנסו לדבר על הסכמות לוועדות, הקואליציה תתקדם בהקמתן בלעדיהם. לוין השיב שמדובר בדרישה חצופה נוכח הדורסנות של הקואליציה והייצוג שנקבע לליכוד.

חבר הכנסת ניר אורבך מימינה התראיין גם כן לאולפן ynet והתייחס לביקורות על הממשלה. אורבך אמר על המכתב ששלחה סילמן ללוין כי "הכנסת צריכה להתחיל לעבוד. אני מסכים שאולי אפשר היה קצת להתייחס לאופוזיציה מצד אחד בתחילת הקדנציה, אבל מצד שני האופוזיציה הגיעה עם סכין בין השיניים".
אורבך הוסיף: "אנחנו עסוקים בחוק יסודות התקציב וחוק ההסדרים. נתנו הצעה מאוד נדיבה, מקווה שהאופוזיציה תגלה אחריות. אנחנו צריכים להתחיל את עבודת הוועדות בכנסת, ומקווה שעם הסכמה, ואם לא - לצערי נצטרך לעשות את זה כמו שהיה עד עכשיו, בלי הסכמה".
2 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
"מקווה שהאופוזיציה תגלה אחריות". ניר אורבך
(צילום: יואב דודקביץ)
השבוע הקרוב בכנסת הוא מבחן גדול לעמידותה של הקואליציה עם שורת חקיקה חשובה שצפויה לעלות לסדר היום. מלבד הקמת הוועדות, שיש להצביע עליהן במליאה, יובא גם חוק יסוד הממשלה המבקש להסדיר פרטים טכניים במנגנון הרוטציה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, להוסיף סגן שר, ובנוסף להעלות לאישור בכל הקריאות את חוק הדיינים שנפל בהצבעה האחרונה עליו.