הריביות הגבוהות, החשש מפני מיתון ומגמה של יציאה מהערים שהחלה בתקופת הקורונה גובים מחיר כבד משוק נכסי היוקרה בארצות הברית - כך עולה מנתונים חדשים שפרסמה סוכנות הנדל"ן רדפין. מכירות של בתי יוקרה, המוגדרים כ-5% העליונים מבחינת טווח המחירים, צנחו ב-24.1% ביוני לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המלאים של בתי היוקרה היו נמוכים ב-2.4% לעומת התקופה המקבילה בעוד מחיר המכירה החציוני טיפס ב-4.5% ל-1.3 מיליון דולר.
בהינתן תנאי השוק, באזורים עירוניים רבים, נראה כי בעלי בתים אינם ממהרים להציע למכירה את נכסיהם. פרסומים חדשים של בתי יוקרה רשמו צניחה של 17% ברבעון השני בהשוואה למקביל אשתקד - כך לפי נתוני רדפין, שהתפרסמו ב"וול סטריט ג'ורנל". במקביל, גם מכירות של בתים רגילים צנחו, אף כי בשיעור נמוך יותר של 19.4%. "אין ספק ששוק היוקרה נפגע מבחינת היקף העסקאות", צוטט בעיתון דאריל פרוות'ר, הכלכלן הראשי של רדפין. "גם בהשוואה לשוק הכללי, נראה ששוק היוקרה מאוד הצטנן", אמר.
2 צפייה בגלריה
מיאמי
מיאמי
מיאמי
(צילום: רויטרס)

ביצועים לא אחידים

הדו"ח מציג המשך מגמה שהחלה באביב שעבר, זאת לאחר קדחת עסקאות שאפיינה את תקופת המגפה, כאשר בצל הסגרים ביקשו אנשים לשדרג את שטח המחייה. נתוני רדפין מראים כי המכירות החלו לצנוח באופן משמעותי כבר ביוני שעבר, כאשר רוכשים פוטנציאליים החלו להתמודד עם אינפלציה גבוהה ושוק מניות הפכפך. ברבעון הראשון של השנה, היקף מכירות בתי היוקרה רשם ירידה חדה של 33.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
חלק מהצניחות הגדולות ביותר בהיקף העסקאות בתקופה זו נרשמו בשווקים שהיו לוהטים במיוחד בזמן המגפה. כך, במיאמי נרשמה הצניחה החדה ביותר בפעילות, עם 40.1% פחות עסקאות יוקרה ברבעון השני לעומת המקביל אשתקד. אזורים עירוניים אחרים שבהן נפגעה הפעילות כוללים את מחוז נסאו בלונג איילנד בניו יורק, שם נחלשו מכירות בתי היוקרה בקרוב ל-40%. שווקים נוספים שבהם נרשמה האטה חדה בפעילות הם ניו יורק, לוס אנג'לס ושיקגו, עם צניחות של כ-35%.
לפי סוכני נדל"ן ומומחים בתעשייה, ביצועי שוק היוקרה אינם אחידים. כך למשל, בסן פרנסיסקו, שם המחירים החציוניים של בתי היוקרה רשמו צניחה של 12.7%, נרשמה האטה של 4% בלבד בפעילות. "משום שהמחירים צללו, נפתחה הזדמנות לאנשים לבצע רכישה", ציין פרוות'ר. בניגוד לכך, בשווקים כמו ניו יורק, שיקגו ולוס אנג'לס, המחירים לא משתנים או אפילו עלו קצת לעומת השנה שעברה, אבל היקף העסקאות ירד בחדות. "יש פחות ביקושים, אבל הירידה הזו לא מספיקה כדי למשוך מטה את המחירים", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
תצפית על מנהטן מהאנטר פוינט
תצפית על מנהטן מהאנטר פוינט
תצפית על מנהטן מהאנטר פוינט
(צילום: מרק בלינדר)

הפעילות נחלשה ב-50%

במיאמי, היעדר ההיצע ולא היעדר הביקושים גרם לירידה חדה בפעילות. המגמה הזו מתרחשת בעיקר ברקע גלי ההגירה המסיביים לעיר וקדחת הקניות שאפיינו את תקופת הקורונה. "אין ספק שיש אנשים שעוברים למיאמי ורוצים לרכשו בתים, אבל ההיצע לא בהכרח קיים", ציין פרוות'ר.
בלוס אנג'לס, המצב מורכב הרבה יותר. סוכנת הנדל"ן ג'ולייט הונן מסוכנות דגלאס אלימן מעריכה כי היקף הפעילות שלה נחלש ב-50% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשיאה של המגפה, ציינה, היא סגרה כעשר עסקאות בחודש, בעוד בחודש האחרון היא סגרה עד כה עסקה אחת בלבד. הסיבות, לדבריה, הן העלייה בשיעורי הריבית, הגירה שלילית מהעיר למדינות בארצות הברית עם מיסוי נמוך יותר, מס אחוזות חדש שנכנס לתוקף בלוס אנג'לס ב-1 באפריל, ובאחרונה, השביתה של איגודי השחקנים והתסריטאים. לדבריה, החודש היא אמורה היתה להראות בתים לתסריטאי זוכה אוסקר, אבל ברקע השביתות, הוא החליט לשכור בית במקום לקנות.
העלייה בריבית גורמת לפעילות נמוכה בשוק הנדל"ן, הסבירה הונן. "מי שרכש בית בשנים האחרונות קיבל ריביות נמוכות בטירוף, משהו בין 2% ל-3%", אמרה. כעת, הריביות על משכנתאות גבוהות פי 2 ויותר, מה שמרתיע מוכרים פוטנציאליים.