כסף חדש
איך קריסת הרשות תשפיע על הכלכלה בישראל ומי ימצמץ ראשון במלחמת הסחר בין סין לארה"ב? | 5.7.2023
32:23

יותר ויותר רוכשי דירות במנהטן מעדיפים לשלם במזומן מאשר במשכנתא. למעשה, כ-65% מהעסקאות שבוצעו במיקום היוקרתי בניו יורק ברבעון הראשון של שנת 2023 התבצעו במזומן. מדובר בהכי הרבה עסקאות שבוצעו בדרך הזאת מאז שהחלו לבדוק את הנתונים הללו בשנת 2014. כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג.
מדובר גם בעלייה לא קטנה לעומת התקופה המקבילה ב-2022, אז 57% מהעסקאות בוצעו במזומן, ולא על ידי לקיחת משכנתא.
"הזינוק משקף את המשך החוזק היחסי בקצה העליון של השוק (דירות היוקרה), שמעדיף מזומנים", אמר ג'ונתן מילר, מחברת השמאות מילר סמואל, שערכה את הבדיקה. לפי מילר, בזמן שכמות העסקאות במזומן זינקה ב-22% לעומת הרבעון האחרון של שנת 2022, העסקאות שבוצעו עם משכנתא ירדו ב-18%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
יש כמה סיבות לכך, אבל המרכזית היא כמובן נושא העלאות הריבית. יותר ויותר רוכשים מעדיפים לשלם במזומן מאשר לפרוס את התשלומים על פני שנים רבות במשכנתא, מאחר ששיעורי הריבית כמעט והכפילו את עצמם לעומת התקופה המקבילה אשתקד לאור הניסיון של הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב) להוריד את האינפלציה.
במקביל, גם המוכרים להוטים לסגור עסקאות במהירות בשוק שהתקרר מאוד מאז תקופת הקורונה, והנטייה שלהם היא לעדיף הצעה מקונה פוטנציאלי שמעוניין לשלם במזומן, מאשר כאלה שרוצים לקנות את הנכס באמצעות משכנתא.
דוגמה נוספת לכך שבשוק דירות היוקרה קיימת התעוררות, ניתן לראות בכך שהמחיר החציוני של העסקאות שנסגרו ברבעון השני של שנת 2023 עמד על 6.7 מיליון דולר, עלייה של כמעט 4% לעומת התקופה המקבילה ב-2022, בזמן שהמחיר החציוני בכלל טווחי המחירים בארה"ב היה 1.2 מיליון דולר, ירידה של 4% מהרבעון המקביל אשתקד.