אחת האחוזות הגדולות ביותר בלוס אנג'לס (Casa Encantada) רוצה לקבוע שיא בפעם השלישית ולהיחשב ל"בית היקר ביותר בארצות הברית" - כשהיא מוצעת למכירה תמורת 250 מיליון דולר. מדובר בנכס בבברלי הילס, שנבנה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. השטח הבנוי שלו הוא 3,716 מ"ר והוא מתפרס על פני 33 דונם. כך לפי פרסום ב"וול סטריט ג'ורנל".
במקור האחוזה נבנתה עבור אלמנה עשירה בשם הילדה בולדט וובר, אחות בת חולים שהתחתנה עם יצרן זכוכיות מסינסינטי, המולטימיליונר צ'רלס בולדט. לפי הספר "האחוזות האגדיות של בברלי הילס", בולדט התאהב באחות בזמן שהחלים מהתקף לב שחטף בעקבות מות אשתו הראשונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
האחוזה בבברלי הילס
האחוזה בבברלי הילס
האחוזה בבברלי הילס
(צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של The Wall Street Journal)
וובר לא הסתדרה עם החברה הגבוהה בסינסינטי לאור שורשיה הצנועים, והזוג עבר לקליפורניה. הבעל הלך לעולמו בשנת 1929 והוריש לאשתו את רוב הונו. היא החליטה בשנת 1934 לקנות את השטח בבברלי הילס תמורת 100 אלף דולר ועליו בנתה את האחוזה כי "רצתה לספק אמירה ברורה ולהוכיח כי מקומה בין עשירי לוס אנג'לס באמצעות בניית אחוזה חדשה ומרהיבה", נכתב בספר.
הליך הבנייה של האחוזה הושלם ב-1938. וובר חגגה את חנוכת הבית במסיבת קוקטייל יוקרתית, שכללה גם ארוחת ערב. "האורחים שהגיעו לחגיגה מעולם לא ראו משהו כמו Casa Encantada", נכתב בספר הזיכרונות של אחוזות בברלי הילס.
במקור, האחוזה כללה 40 חדרים (60 אם מחשיבים גם את החדרים של המשרתים, הכספות ומרתף היינות), וגם שלושה מטבחים שונים. הגימורים בבית מרהיבים, וכוללים עצים נדירים לצד יצירות אמנות מהמאה ה-18, שעונים עתיקים ופורצלנים סיניים בני מאות שנים. וובר גם התגאתה בכך שהצליחה להשיג כלי הגשה לתה שיוצרו במקור עבור הצאר של רוסיה במאה ה-19.

נקלעה לחובות ומכרה את האחוזה ב-225 אלף דולר

וובר העמידה את האחוזה למכירה 11 שנים בלבד אחרי שהושלמה בנייתה מכיוון שנקלעה לקשיים כלכליים בעקבות הימורים, ולאחר מכן אף התאבדה. בסופו של דבר היא נמכרה ב-1950 למייסד רשת המלונות הילטון, קונרד הילטון, תמורת 225 אלף דולר. הילטון התגורר במקום עד מותו ב-1979, לא ביצע בה כלל שינויים והעדיף לשמור אותה כ"קפסולת זמן יוצאת דופן של טעם אלגנטי משנות ה-40", נכתב בספר.
שנה לאחר מכן דייוויד מרדוק, מייסד Dole Food Company, תאגיד אירי שנחשב לאחד הגדולים בעולם בגידולי פירות וירקות, רכש את האחוזה ב-12.4 מיליון דולר, שהיווה אז את המחיר היקר ביותר בו נמכר בית בארה"ב. אגב, מרדוק חגג לא מזמן את יום הולדתו ה-100.
בשנת 2000 מרדוק מכר את האחוזה לגארי וויניק, מייסד, יו"ר ומנכ"ל בית ההשקעות Winnick & Company תמורת סכום שיא של 94 מיליון דולר. וויניק הגיע לראשונה למקום בשנת 1988 כדי לקחת חלק באירוע גיוס כספים בהנחיית מרדוק עבור ג'ורג' בוש האב, שהתמודד באותם ימים על נשיאות ארצות הברית. כשנהג דרך השער עד האחוזה עצמה הוא הופתע מכך שקיים נכס בקנה מידה כזה גדול בלוס אנג'לס, וסיפר שזה הזכיר לו את האחוזות בלונג איילנד, שם גדל. "מעולם לא חשבתי שכעשור לאחר מכן אקנה את האחוזה", הוא אמר.
רק כשמרדוק הזמין את וויניק שוב לאחוזה מתוך כוונה למכור לו אותה, הוא שם לב לפריטים המדהימים שנמצאים בתוך המבנה. לדבריו, הוא היה כל כך עייף אחרי הסיור, שכלל גם טיול בגן. בסופו של דבר וויניק אמר למרדוק כי אם ברצונו למכור את האחוזה הוא צריך לקבל החלטה מהר מכיוון שבכוונת הזוג להתחיל בבניית בית חדש לא רחוק משם.
3 צפייה בגלריה
האחוזה בבברלי הילס
האחוזה בבברלי הילס
(צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של The Wall Street Journal)
בזמן רכישת האחוזה וויניק סיפר שלא ידע את היקף השיפוץ שהם יאלצו לבצע בה על מנת להתגורר במקום. "זה לא בית שאתה יכול פשוט להתקשר למעצב רגיל ולהגיד לו 'בו לעצב לי את המקום'. זה הלך רוח שונה לגמרי", אמר המיליארדר.
עבודות השיפוץ ערכו שנתיים וחצי, כאשר בכל יום עבדו במקום 250 פועלים. כשהיה צורך לבצע עבודות גבס מורכבות, גילו בני הזוג כי רק שלושה אנשים בכל מערב ארה"ב מוסכמים לבצע אותן, והם בדיוק סיימו לשפץ את מלון בלאג'יו היוקרתי בלאס וגאס. השלושה עבדו באחוזה בלוס אנג'לס במשך שנה וחצי.
וויניק שוקל למכור את האחוזה כבר לא מעט שנים. ב-2019 פנה למתווך כדי שיציע אותה למכירה תמורת 225 מיליון דולר, אבל ביקש שזה יעשה בשקט מבלי לרשום את הנכס ברשומות. וויניק סיפר כי הייתה התעניינות, אבל הוא בסוף התחרט והחליט שאינו מוכן עדיין למכור. אולם כעת הוא שינה את דעתו.
3 צפייה בגלריה
האחוזה בבברלי הילס
האחוזה בבברלי הילס
(צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של The Wall Street Journal)

העסקה של ביונסה וג'יי זי

בשיא הנוכחי ל"בית היקר ביותר בארה"ב" מחזיק פנטהאוז בניו יורק, שנקנה בשנת 2019 בסכום של 240 מיליון דולר על ידי קן גריפין, מייסד ומנכ"ל Citadel, אחת מקרנות ההון סיכון הגדולות בעולם, שהונו מוערך ב-33 מיליארד דולר.
שוק הנדל"ן לנכסי יוקרה בלוס אנג'לס נמצא בהאטה בחודשים האחרונים, כאשר המוכרים מתמודדים עם מס חדש על עסקאות יקרות שמתבצעות על נכסי נדל"ן. יחד עם זאת, מדי פעם כן מושלמות עסקאות כמו זו בה ביונסה וג'יי זי שילמו 200 מיליון דולר על אחוזה במאליבו.
האחוזה בבברלי הילס היא לא היחידה שעומדת למכירה ב-250 מיליון דולר, ונמצאת ב"תחרות" על הנכס היקר בארה"ב. בספטמבר האחרון הועמד למכירה פנטהאוז במגדל סנטרל פארק הענק (474 מטר גובה) במנהטן תמורת אותו הסכום, אבל מאז עברו כבר תשעה חודשים ועדיין לא נמצא קונה שיסכים לשלם את המחיר הגבוה.