2 צפייה בגלריה
כבר יותר משנה וחצי שהדרך לחידוש דרכון או תעודת זהות ארוכה ומייגעת. תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
כבר יותר משנה וחצי שהדרך לחידוש דרכון או תעודת זהות ארוכה ומייגעת. תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
כבר יותר משנה וחצי שהדרך לחידוש דרכון או תעודת זהות ארוכה ומייגעת. תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
(צילום: דני שדה)
ועדת הפנים של הכנסת תתכנס הבוקר (רביעי) פעם נוספת בכדי לדון במצוקת זמני ההמתנה הארוכים להנפקת דרכונים, ובגובה האגרות עבור הנפקת דרכונים זמניים. בימים אלה מתחוללת סערה במשרד הפנים, אחרי שמי שמונה לשר והגיע עם הרבה תוכניות – יו"ר ש"ס אריה דרעי – נפסל בבג"ץ מלכהן כשר, ובממשלה נאלצו למנות כממלא מקום את השר מיכאל מלכיאלי ממפלגתו.
בטקס חילופי השרים שנערך לפני חודש במשרד, בנוכחות השרה היוצאת איילת שקד ושר הפנים הנכנס דרעי, התייחס דרעי לבעיית התורים ברשות האוכלוסין ואמר: "צריך לזכור שהרשות צריכה גם לתת שירות לתושבים וזה מה שמעניין אותם בפועל - תוך כמה זמן הם יקבלו דרכון ותוך כמה זמן הם יקבלו תעודת זהות. אנחנו חייבים להעביר כמה שיותר שירותים לדיגיטל. יש טכנולוגיה וצריך לרכוש אותה ולהשתמש בה - זה אחד הדברים הראשונים שאעשה". אכן, כבר בימיו הראשונים במשרד הורה דרעי לרשות האוכלוסין לגבש תוכנית לקיצור התורים, והתוכנית – שנחשפת כאן לראשונה – תוצג היום בדיון בוועדת הפנים של הכנסת.
עיקרי התוכנית להפחתת זמן ההמתנה לחידוש דרכונים
לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בבדיקה עדכנית לחודש ינואר 2023, זמני ההמתנה לתור במרכז ובדרום הארץ עומדים על ממוצע של כחצי שנה, ובצפון על ממוצע של כארבעה חודשים. תוכנית רשות האוכלוסין – שנבנתה הן לפתרונות מידיים והן לפתרונות לטווח ארוך – שואפת תחילה לקצר לחודש את זמן ההמתנה לתור, ולכשלושה שבועות את הזמן עד לקבלת הדרכון. בהמשך, השאיפה היא לקצר את זמני ההמתנה לתור לכשבועיים-שלושה, כפי שהיה לפני מגפת הקורונה, ואת זמן קבלת דרכון עד ל-14 ימים לאחר מכן.
בטווח המיידי, מתכוונים ברשות להעביר עובדים מאגפים שונים לאגף שמספק שירות לקוחות בלשכות, לזרז את משך הטיפול בכל לקוח, לתגמל עבור משמרות נוספות ולגייס עובדים חדשים בהליך מקוצר. בנוסף, תוארך האפשרות להשתמש בדרכון זר עד סוף שנת 2023 וייעשה שיפור במערכת לניהול תורים, שכיום מתנהלת על ידי כל לשכה בנפרד ולא מאפשרת סינכרון וניתוב של התורים בהתאם לצורכי הלקוח.
נתוני העומס להוצאת דרכונים בלשכות רשות האוכלוסין ברחבי הארץ
לטווח הרחוק מציעה התוכנית לפתוח שלוש לשכות – בצפון, במרכז ובדרום – שישמשו רק לטובת הנפקת דרכונים ותעודות זהות, לצאת בקמפיין גיוס כוח אדם, לרכוש כ-100 מכונות הדפסה נוספות, להקים שירות זימון תורים להנפקת דרכון בלבד ואף להפעיל לשכה ניידת שתסייע בהנפקת דרכונים עבור אוכלוסיות מיוחדות כגון קשישים, עולים חדשים ונכים. בתחום הטכנולוגי, מציעה התוכנית לנקוט בצעדים שיקדמו את רשות האוכלוסין לעבר העתיד. כך למשל מוצעת רכישתן של כ-100 מכונות חדשות שיוצבו בלשכות ויאפשרו, בתיאום תור, הדפסה עצמית של דרכונים ובהמשך גם של תעודות זהות.
צעד נוסף הוא העברת שירותים רבים לדיגיטל, כך שניתן יהיה לחסוך את ההגעה ללשכה. עוד מוצע לבצע שינויים בחקיקה שיאפשרו הכנסת טכנולוגיות חדשות להדפסת דרכונים, הסמכת הרשויות המקומיות לסייע ועוד.
2 צפייה בגלריה
תומר מוסקוביץ
תומר מוסקוביץ
לא הצליח לקצר את התורים, והתפטר. מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה תומר מוסקוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נכון לעכשיו, כבר יותר משנה וחצי שהדרך לחידוש דרכון או תעודת זהות ארוכה ומייגעת. כבר מתחילת המשבר הסבירו במשרד הפנים וברשות האוכלוסין שהסיבה לכך שבעבר זימון תור ללשכות רשות האוכלוסין היה לכמה ימים קדימה וכיום עומד על כמה חודשים, היא שבמהלך שיא מגפת הקורונה ישראלים לא טסו לחו"ל וכשנפתחו השמיים נוצרו צוואר בקבוק ועומסים חריגים.
במצוקה ניסו לטפל שרת הפנים הקודמת, איילת שקד ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ, אך ללא הצלחה. השניים קידמו בעיקר פתרונות זמניים, ביניהם אישור לישראלים להשתמש בדרכון זר, הקמת מרכז לדרכונים זמניים בבני-ברק והוזלה מזערית ברכישת הדרכון הזמני מראש באינטרנט. הדבר לא סייע לקיצור התורים ובעיקר גרם לאנשים לשלם כסף עבור דרכונים זמניים, ומאוחר יותר עוד כסף עבור דרכון קבוע. זה היה אחד הכישלונות הגדולים של שקד ומוסקוביץ, ואחרי ששקד סיימה את דרכה במשרד, הודיע אתמול גם מוסקוביץ למ"מ שר הפנים שהוא מתפטר. כעת זה בידיו של מי שייכנס לנעלי מנכ"ל הרשות, לדאוג לקבל את התקציבים למימוש התוכנית ולקדמה במהרה לטובת אזרחי ישראל.