רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה הערב (ד') כי לאור הביקוש הגבוה לתורים עבור חידוש דרכונים, עד סוף מאי 2022 תתאפשר יציאת ישראלים המחזיקים בדרכון זר עם דרכונם הזר. במקביל, המליצו ברשות לנוסעים שהדרכון שלהם לא בתוקף לקבוע כבר מהיום תור לחידוש הדרכון הישראלי לחודשים הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההחלטה הגיעה לאחר תלונות רבות של אזרחים - אשר נשמעו גם בשבוע האחרון - על תורים של חודשים לחידוש דרכון ולאחר ששרת הפנים, איילת שקד, הודתה בבעיה באולפן ynet וטענה כי המשרד יבקש מהעובדים לעבוד גם בימי שישי ובשעות אחר הצהריים כדי לפתור את הבעיה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
דרכון ישראלי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"ביקשנו מהעובדים לעבוד גם בשישי וגם אחר הצהריים, הם כמובן מקבלים על זה כסף. אנחנו דוחקים בהם לפתוח כמה שיותר שעות וצריך להגיד את האמת, כל בוקר נפתחים גם תורים למי שצריך דרכון דחוף, כך שמי שחייב להוציא דרכון בשבוע-שבועיים הקרובים יכול פשוט בבוקר להגיע לרשות האוכלוסין והוא יקבל תור. אני מבינה את המצוקה יודעת שזה לא בסדר, נפתור את זה בשבועות הקרובים", טענה שקד.

במשרד הפנים הבטיחו: 250 אלף תורים ושידרוג טכנולוגי

אולם, נראה שכעת, גם לאחר דבריה של שקד והכרזת רשות האוכלוסין וההגירה על "תוכנית חדשה" שנועדה להוסיף 250 אלף תורים ולקצר משמעותית את זמני ההמתנה, גם במשרד הפנים התייאשו מהמצב והחליטו לאפשר יציאה עם דרכון זר.
עד חודש יולי 2021, זמן ההמתנה הממוצע לתור בלשכות האוכלוסין ברחבי הארץ היה כמה ימים ולכל היותר שבוע. אלא שבחודשים האחרונים, לישראלים רבים היה קשה עד בלתי אפשרי כמעט לקבוע תור מהיר לחידוש דרכון או תעודת זהות, משום שבחלק מהלשכות לא היו תורים פנויים אפילו לכמה חודשים קדימה.
ברשות האוכלוסין וההגירה טענו שהסיבה לעומסים הכבדים היא אי-חידוש דרכונים בתקופת הסגרים בקורונה, לצד תקופות בידודים של עובדים ושל בני משפחותיהם בגלי המגפה. לפי נתוני הרשות, זמני ההמתנה הארוכים ביותר נרשמו באזור המרכז בכלל ובתל אביב בפרט, כאשר השיא נרשם בחודש ספטמבר האחרון - כ-90 ימי המתנה לתור באזור המרכז.
התוכנית האחרונה כללה כאמור תוספת שעות קבלת קהל בחלק מהלשכות, כולל בימי שישי. "העומסים מחייבים אותנו לתת מענה ביותר שעות ממה שהיו עד עכשיו. קראנו לעובדים שלנו לעבוד יותר משמרות, והם כמובן יתוגמלו בהתאם", טען אז מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ.
בנוסף, עובדי הרשות שאינם עובדי מנהל האוכלוסין, ושעוסקים בתחומים אחרים, התבקשו לסייע ולעבוד בלשכות כדי לתת מענה לעומס הרב.
יתרה מכך, ברשות דיברו אז גם על שדרוג משמעותי של טכנולוגיית זימון התורים, אשר טרם הושלם. "הצורה של זימון התור כיום היא מאוד מיושנת ודורשת הרבה אמצעי זיהוי עד שנקבע תור. בתוך כמה שבועות תהיה גרסה חדשה של זימון תור, באפליקציה שתהיה נגישה וקלילה יותר, וכמובן בשאיפה לזמנים קצרים יותר. כל המהלכים הללו יוסיפו מאות אלפי תורים חדשים ומשך זמן ההמתנה לתור יקוצר במאות אחוזים", טען מוסקוביץ.