סלמונלה בחומוס של אסם: חברת צבר שבבעלות אסם הודיעה הערב (ג') שהתגלה חיידק סלמונלה במוצר חומוס אבו מרוואן, שתוקפו פג ב-26 בדצמבר 2022. החברה מסרבת לחשוף מיהו ספק חומר הגלם (טחינה) המזוהם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בעקבות הזיהום במוצר החברה קוראת שלא לצרוך תשעה מוצרי חומוס: חומוס אבו מרוואן 400 גרם שתוקפו פג ב-14, 20 ו-26 בדצמבר; חומוס צבר עם חריף 150 גרם שתוקפו פג ב-25 ו-26 בדצמבר; חומוס צבר 400 גרם שתוקפם פג ב-24 ו-29 בדצמבר ו-5 בינואר 2023; חומוס חלק של צבר 150 גרם שתוקפו פג ב-26 וב-30 בדצמבר; חומוס מסעדה של צבר 700 גרם שתוקפו פג ב-24, 25, 29 בדצמבר וב-5 בינואר; חומוס עם טחינה של צבר 150 גרם שתוקפו פג ב26 ו-30 בדצמבר; חומוס צבר 850 גרם שתוקפו פג ב-29 בדצמבר וב-5 בינואר; חומוס טחינה של צבר 400 גרם שתוקפו פג ב-31 בדצמבר וטחינה מרובע של צבר שתוקפו פג ב-31 בדצמבר.
2 צפייה בגלריה
ריקול לחומוס צבר בעקבות סלמונלה
ריקול לחומוס צבר בעקבות סלמונלה
ריקול לחומוס צבר בעקבות סלמונלה
2 צפייה בגלריה
מפעל צבר
מפעל צבר
מפעל צבר בקריית גת
(צילום: בראל אפרים)
מהחברה נמסר כי "מקור הבעיה ככל הנראה באחד מחומרי הגלם המשמש לייצור המוצר. כמשנה זהירות, החליטה החברה על איסוף המוצרים מאותם קווי הייצור, בתיאום עם שירות המזון במשרד הבריאות. החברה מבקשת שלא לצרוך מוצרים אלו.
"באנשים בריאים, חיידק הסלמונלה עלול לגרום למחלת מעיים המתבטאת בחום, שלשול, בחילה, הקאות וכאבי בטן. לאוכלוסיות רגישות (ילדים, נשים בהריון ובעלי מערכת חיסונית מוחלשת), החיידק עלול לגרום למחלה קשה.
"לבירורים במידת הצורך ניתן לפנות למוקד שירות הצרכנים 1-700-70-20-72. איכות מוצרינו ורווחת צרכנינו הינן בראש סדר העדיפויות שלנו. אנחנו מתנצלים על אי-הנוחות".
ממשרד הבריאות נמסר כי "לקראת חצות אתמול הודיעה חברת אסם למחוז אשקלון של משרד הבריאות על הסלמונלה. במהלך היום נעשתה בדיקה על ידי המפעל על מנת לבחון מהם המוצרים שעלולים להיות נגועים בסלמונלה. היום בסביבות השעה 16 גובשה על ידי החברה הודעת ריקול בין משרד הבריאות למפעל והועברה למחוז. לאחר תהליכים של השלמת בדיקות נוספות יצאה הודעת ריקול של המפעל וכמקובל כעבור 30 דקות יצאה הודעת הריקול של משרד הבריאות".
לאחרונה נקלעה חברת טחינה הנסיך למצוקה תזרימית בעקבות חובות של כ-143 מיליון שקל. החברה נכנסה לסחרור בעקבות משבר סלמונלה ב-2016. היא מכרה אז חומר גלם נגוע למפעלי חומוס, בין היתר סלטי שמיר. משרד הבריאות עצר את שיווק הטחינה שלה והיא גם חטפה תביעה ייצוגית. חלק מהחברות הפסיקו לעבוד עמה והיא לא התאוששה מהמשבר מאז.
השנה, חברת שטראוס נקלעה למשבר סלמונלה החמור בתולדות המדינה, למרות שצרכניה לא נפגעו מהזיהום שהתגלה במפעל השוקולד שלה (בניגוד למשבר סלמונלה מפורסם נוסף: בקורנפלקס של אלופים של תלמה יוניליוור, שהיה מזוהם ופגע בצרכנים). שטראוס השביתה את ייצור כל ממתקי עלית לכחצי שנה כדי לשקם את קווי הייצור מהזיהום ולמעשה להקים את המפעל מחדש ורק עכשיו חוזרת למכור אותם לצרכנים.
החברה עורכת דרך קבע בדיקות לחומר הגלם ולמוצר המוגמר, כנהוג במוצר רגיש לזיהום כסלט חומוס. אתמול נתגלה משטח חשוד באחת הבדיקות של חומר הגלם. מדובר בחומר גלם שמשמש שני מוצרי חומוס בחברה. כאמור החברה מסרבת למסור את שם יצרן הטחינה שסיפק את חומר הגלם.
אסם ערכה הליך גידור ובדיקה של 18 שעות ונטלה מאות דגימות. למרות שלא נמצא זיהום באף מוצר נוסף למעט אותו חומוס מרוואן שתוקפו פג ב-26 לדצמבר, הוחלט לצאת ריקול וולנטרי לכל המוצרים מאותה סדרת טחינה ובנוסף: לכל מוצרי הטחינה שעברו על קווי הייצור הנגועים עד ה-CIP הבא (ניקוי קו הייצור). לחברה שישה קווי ייצור חומוס.
עקב כך, לא נכללים בריקול: חומוס מתכון הבית 1 ק"ג, חומוס גרוס גס-גס, חומוס ירושלמי, חומוס לבנוני, חומוס סמיר הגדול, חומוס אבו גוש, חומוס עם צנובר, חומוס עם זעתר, חומוס עם המון טחינה וזעתר, חומוס גרגירים רכים, חומוס גרגירים בתטבילה וסלט חומוס רך ועדין.
לפי גורמים בתעשייה, "זה לא ריקול שמשבית מפעל כפי שהיה בשטראוס וסנפרוסט. הציבור יכול להיות רגוע. כל המוצרים שנמצאים כרגע במקררים לא נגועים".
נראה שכרגע החברה עורכת איסוף בלבד ולא עצירת ייצור ושיווק והייצור יתחדש כרגיל.
ממשרד הבריאות נמסר כי שירות המזון הונחה לקיים בבוקר בקרות במפעל צבר.