שמונה שנים מאז השיקה שופרסל את מותג החלב הפרטי שלה במחיר מוזל ממחיר החלב המפוקח, הרשת נפרדת מהמותג הפרטי, לאחר שמחלבות הגולן החליטו להפסיק לייצר ולספק עבורה את החלב.
מחלבות הגולן עברו לאחרונה לבעלות חדשה, אחרי שצברו חובות, נקלעו לקשיים ומונה להם נאמן מטעם בית המשפט. הבעלים החדשים, חברת זנכל, אינה מחוייבת על פי החוק להסכמים הקודמים של החברה, כולל ההסכם לייצר חלב למותג הפרטי של שופרסל. במשא ומתן המחודש שניהלו שופרסל ומחלבות הגולן דרשו הבעלים החדשים תוספת למחיר המותג הפרטי בטענה כי הוא גרם הפסד למחלבות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חלב של המותג הפרטי של שופרסל
חלב של המותג הפרטי של שופרסל
חלב של המותג הפרטי של שופרסל
(צילום: מוטי קמחי)
שופרסל לא הסכימה לדרישה, וההתקשרות בין השתיים הופסקה. אם לא יהיה שינוי, ככל הנראה שופרסל תוותר בכלל על חלב ניגר תחת מותג פרטי.
מכירות החלב במותג הפרטי תפסו כ-20% ממכירות החלב הניגר של הרשת, שמתבצעות רובן בקרטונים. על רקע החוסרים הזמניחם כעת בחלב ברשתות ובמחלבות, בגל חג השבועות, שיצר ביקושים גדולים מהרגיל שהמחלבות עדיין לא הדביקו - היעדרו של המותג הפרטי תורם גם הוא לחוסרים. משופרסל נמסר כי היא מפצה על הכמות שנגרעה ברכישות מוגברות מטרה תנובה ושטראוס.
כזכור, בשנת 2015 הייתה שופרסל הראשונה מבין הרשתות בישראל שהכריזה על מותג פרטי בחלב, במחיר זול יותר ממחירו המפוקח. מחלבות הגולן, שהיו בבעלות שישה קיבוצים, ייצרו עבורה את המותג במטרה שבהמשך יתרחב הייצור לשופרסל לקו מוצרי חלב מגוון שייצרו עבורה מחלבות הגולן - מה שלא התממש לבסוף.
בשנתיים האחרונות ובעיקר מאז מלחמת רוסיה-אוקראינה, זינק מחיר המזון לבעלי חיים, שמורכב רובו מגרעינים מיובאים, ומחיר החלב הגולמי שהמחלבות משלמות לרפתנים זינק בכ-25%, בעוד שהממשלה סירבה לעדכן את מחירי החלב המפוקחים במלוא התייקרות התשומות. כתוצאה מכך, מחלבות הגולן, שהתחייבו בהסכם לשופרסל למחיר מוזל, סבלו מהפסדים על ייצור המותג הפרטי, שלטענת מקורבים הגיע להפסד משמעותי על כל קרטון חלב שייצרו עבור שופרסל. כשנקלעו לקשיים ציינו המחלבות כי ייצור המותג הפרטי היה אחד הסיבות להיתדרדרות במצבן.
במהלך תקופת הפעלת המחלבה על ידי הנאמן, תמכה שופרסל בקופת הנאמן ושילמה סכום נוסף מעבר למחוייבותה בחוזה כדי לאפשר למחלבות להמשיך לייצר עבורה את המותג הפרטי למשך שלושה חודשים. הבעלים החדשים שמנסים לשקם את המחלבה סירבו כאמור להמשיך ולסבסד את המותג.