מתיחת פנים באזורי הביקוש: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה השבוע להפקדה תוכנית התחדשות עירונית בשכונת הבילויים ברמת גן, הכוללת כ-300 יחידות דיור, מבנה לתעסוקה ומבני ציבור. כמו כן, אושרה להפקדה תוכנית שתשלב את שימורו של בית החרושת לסריגה ההיסטורי בעיר והקמת מגדל בן 22 קומות ברחוב סוקולוב.
בשכונת הבילויים מדובר בתוכנית פינוי בינוי הממוקמת בין רחוב הבילויים לדרך אלוף שדה בחלקה הדרומי של רמת גן על שטח כולל של כ-7 דונם, בסמוך לצומת הירדן-אלוף שדה, בו מתוכננת תחנת "הירדן" של הרכבת הקלה (הקו הסגול).
2 צפייה בגלריה
תוכנית שכונת הבילויים רמת גן
תוכנית שכונת הבילויים רמת גן
תוכנית שכונת הבילויים ברמת גן
(הדמיה: BLK Architects)
התוכנית, שקודמה על ידי חברת יובלים סיטי ונערכה על ידי BLK Architects, כוללת 308 דירות שיוקמו בשני מגדלים בני 35 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-108 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות ובכ-15 דירות ניתן יהיה להציב דיוריות.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת הקמת מבנה לתעסוקה בן 16 קומות, שישלב קומת מסחר, מבנה ציבור בן 6 קומות ותוספת שטח ציבורי פתוח ושבילים עבור הולכי רגל, המאפשרים מעבר מדרך אלוף שדה והרכבת הקלה לשכונת הבילויים.
מהוועדה נמסר כי "התוכנית חלה בתחום מדיניות המחוז לפיתוח לאורך ובסביבת מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), שאושרה באפריל 2019, ובהתאם לכך מציעה העצמת זכויות בסביבת תחנת הירדן וצמצום תקני החניה למגורים כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית וצמצום השימוש ברכב הפרטי".
בתוך כך, אושרה להפקדה תוכנית ברחוב סוקולוב בעיר, הכוללת את שימורו של בית החרושת לסריגה ההיסטורי, הממוקם בלב שכונת נחלת גנים, שפיתוחה הממשי חל בשנות ה-30 של המאה הקודמת עם הקמת בתי החרושת.
בית החרושת נבנה בסגנון בינלאומי, והוא אחד מ-60 מבני התעשייה הראשונים שנבנו. הוא הוקם על ידי יעקב ראב, אשר עלה מגלציה שבפולין בשנת 1934 והקים את בית החרושת. המבנה הוא חלק מהמבנים לשימור בתוכנית השימור העירונית של רמת גן והוא כולל מסחר ומשרדים בקומת הקרקע ומעליה 2 קומות של שימושים ציבוריים.
2 צפייה בגלריה
תוכנית שימור סוקולוב רמת גן
תוכנית שימור סוקולוב רמת גן
תוכנית השימור ברחוב סוקולוב ברמת גן
(הדמיה: אדריכל דניאל מועלם)
לצד המבנה לשימור, ייהרס בניין עם 21 דירות ישנות לטובת הקמת מגדל מגורים בן 19 קומות הכולל 109 יחידות דיור מעל 3 קומות של מסחר ומשרדים, הפונים לרחבה ציבורית על רחוב סוקולוב, המחברת בין המבנה לשימור לבניין המגורים. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-33 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות על מנת לתת מענה לסוגי אוכלוסיות שונות.
חוות הדעת השמאית לבדיקת הכדאיות הכלכלית של הפרויקט ברחוב סוקולוב, שנערכה על ידי שמאי המקרקעין עדי אגסי ממשרד אגסי כלכלה ושמאות מקרקעין, מעריכה הכנסות בפרויקט בסך של 238.8 מיליון שקל, עלויות בסך של 202.3 מיליון שקל ורווח יזמי של 36.5 מיליון שקל, המתבטא בשיעור רווחיות הפרויקט בסך של 18%.
יו"ר הוועדה, ערן ניצן, הסביר את ההחלטה לאשר את התוכנית בשכונת הבילויים להפקדה: "עם התקדמות העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה, מתקדמות גם יוזמות תכנוניות להתחדשות עירונית לאורך התוואי. תוכנית הבילויים שאושרה להפקדה להערות הציבור מהווה דוגמא נוספת לדרך שבה תשתיות תחבורתיות מאפשרות העצמת מגורים והתחדשות, לצד עירוב שימושים של בניין משרדים ומסחר".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, התייחס גם הוא לתוכנית בשכונת הבילויים וציין כי "מדובר בתוכנית התחדשות עירונית על ציר משמעותי לתחבורה ציבורית, הצמודה לתחנת הרכבת הקלה של הקו הסגול שבביצוע. כל אלו מעניקים לתוכנית יכולת פיתוח משמעותית, תוך יצירת מוקד תעסוקה, מרפאות ומסחר ברמה שכונתית". על התוכנית לשימור המבנה ברחוב סוקולוב אמר בן אליעזר כי "היא מהווה דוגמא לפוטנציאל הגלום בשימור המורשת הבנויה, לצד הגדלת המרחב הציבורי וההתחדשות העירונית, תוך הגדלת הצפיפות ברמת גן".