תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר בעיר רמלה יוצאת לדרך: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז הודיעה אתמול (שני) כי החליטה להפקיד את תוכנית הבנייה רחבת ההיקף בשכונת גיורא יוספטל בצפון-מזרח העיר, במסגרתה ייהרסו 844 דירות ישנות ב-50 מבני מגורים רעועים בני 3-4 קומות, לטובת הקמה של 3,670 יחידות דיור חדשות בבנייה מרקמית הכוללת בניינים שיכללו 8-25 קומות.
התוכנית, שקודמה על ידי קבוצת שיכון ובינוי ועיריית רמלה, משתרעת על שטח כולל של כ-163 דונם במתחם הרחובות יוספטל מדרום, עמיחי ממערב, דיין מצפון ובורוכוב במזרח. בנוסף ליחידות הדיור, היא כוללת 32,265 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, שחלקם ישולבו במבני המגורים החדשים, וכן מגדל תעסוקה בן 25 קומות בצמוד לתחנת המטרו המתוכננת.
3 צפייה בגלריה
תוכנית יוספטל רמלה
תוכנית יוספטל רמלה
תוכנית יוספטל ברמלה
(הדמיה: משה צור אדריכלים)
עוד מקצה התוכנית, שנערכה על ידי משה צור אדריכלים, שטחים בהיקף של 37,485 מ"ר עבור מבני ציבור וכן וכ-22 דונם עבור שטחים פתוחים. מתוך כלל הדירות שייבנו, כ-918 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות. יצוין כי מדובר בתוכנית אחת מתוך כ-20 תוכניות במסגרת התחדשות עירונית, שכוללות כ-30 אלף יחידות דיור חדשות.
שכונת יוספטל היא אחת השכונות הוותיקות בעיר, שנבנתה בשנות ה-70 של המאה הקודמת ומאופיינת באוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית נמוכה. מחירי הדיור בשכונה נמוכים ביחס למחירים הכלליים בעיר. אחד החששות שעלו לאורך הדיונים בתוכנית היה שחלק מדיירי המתחם לא יוכלו להתמודד עם ההצואות הכספיות הגבוהות הכרוכות במגורים במבנים חדשים.
יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, עו"ד מיכה גדרון, אמר כי "התוכנית מקודמת בשיתוף פעולה מלא עם העירייה, המלווה את התושבים בפן החברתי, ומבצעת בקרה צמודה על ההליך התכנוני. אנו מקווים שתוך זמן לא ארוך ניתן יהיה להתחיל בחידוש מבני המגורים והמרחב הציבורי בתחומי התוכנית".
מתכננת מחוז במרכז במינהל התכנון, טלילה הראל, הוסיפה: "תוכנית יוספטל היא אחת מתוכניות ההתחדשות המשמעותיות ביותר בעיר, הן בזכות היקפה והן בשל קרבתה לתחנת המטרו העתידית ותרומתה לשיפור רשת הרחובות. התוכנית מציעה תמהיל דירות מגוון ושטחי ציבור איכותיים ותואמת למדיניות התכנון העדכנית".
לאחרונה ערך שר הפנים, משה ארבל, ביקור בוועדה המחוזית מרכז וסיור מקצועי ברמלה וקרא להגדיל את הצפיפות בעיר משום שלדבריו, "מדובר בצורך לאומי ובתהליך קריטי". בנוסף אמר כי "אנחנו צריכים לעודד מודלים של שכירות ארוכת טווח בשטחים בבעלות הרשות המקומית, כדי לתת מענה בין השאר לזוגות הצעירים שידם אינה משגת להגיע לדירה".

חיפה: 2,400 דירות בשכונת שפרינצק

בתוך כך, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה הודיעה היום כי אישרה להפקדה תוכנית התחדשות עירונית בשכונת שפרינצק בחיפה. התוכנית, שקודמה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וחברת ICR התחדשות עירונית מקבוצת קנדה ישראל, כוללת 2,400 יחידות דיור, מבני ציבור ושטחי מסחר ופארק במתחם "סטרומה" בעיר.
התוכנית, שנערכה על ידי ארז אלה, HQ ארכיטקטים, משתרעת על שטח כולל של כ-65 דונם וממוקמת מצפון לדרך צרפת, מדרום לרחוב ז'ורס וממזרח ליציאת אירופה. הדירות יוקמו ב-20 מבני מגורים בני 9-35 קומות, כאשר כ-500 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות. לטובת הפרויקט ייהרסו 557 דירות ב-19 בניינים בני 4 קומות.
3 צפייה בגלריה
תוכנית סטרומה חיפה
תוכנית סטרומה חיפה
תוכנית סטרומה חיפה
(הדמיה: HQ אדריכלים)
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 9 דונם עבור מבני ציבור, מתוכם יוקצה שטח לטובת הקמת בית ספר יסודי חדש, ו-2,400 מ"ר שטחי מסחר ישולבו בחזיתות מבני המגורים לאורך רחוב ז'ורס. מהוועדה נמסר כי "התוכנית מקפידה לשמור על הפארק שבלב השכונה, בו עצים רבים לשימור".
מנהל אגף בכיר תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, גורי נדלר, מסר כי "התוכנית שאושרה מציעה פתרון מוצלח לאתגרים המורכבים של השכונות המערביות של חיפה: חידוש המתחם ויצירת שטחי ציבורי ומבני מגורים איכותיים תוך שמירה על האיכויות הקיימות, הצמחייה והנוף".
מתכנן מחוז חיפה במינהל התכנון, רונן סגל, הוסיף כי "מדובר בתוכנית המשמעותית הראשונה להתחדשות עירונית בשכונת שפרינצק, הנותנת מענה למספר רב של דירות קיימות. מעבר לפיתוח מבני המגורים, התוכנית מספקת את המענה הנדרש לשטחים פתוחים ולשטחי ציבור במגרשים ציבוריים בהם ניתן להקים בית ספר ובמבני ציבור שישולבו במבני המגורים".

ערד מתחדשת: 450 דירות במרכז העיר

מוקדם יותר השבוע החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, בראשות עודד פלוס, לאשר להפקדה תוכנית של משרד הבינוי והשיכון לעיבוי מרכז העיר ערד. התוכנית כוללת 450 יחידות דיור, כ-6,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה שיוקמו בעיקר לאורך רחוב הקנאים ולאורך הציר הירוק שעובר במרכז השכונה, כ-18 אלף מ"ר עבור מבני ציבור, וכ-27 דונם שטחים פתוחים.
התוכנית, שנערכה על ידי התוכנית נערכה על ידי משרד אוהד בן דיין אדריכלים, משתרעת על שטח כולל של כ-116 דונם ומצויה על עתודת הקרקע האחרונה במרכז העיר. היא משלימה את הבינוי בין מרכז העיר ובין שכונות חלמיש ויהושפט ומע"ר (מרכז עירוני ראשי) צפון באמצעות שבילים להולכי רגל והקמת רחוב חדש החוצה את השכונה.
עוד עולה מהתוכנית שאושרה כי הדירות יוקמו במבני מגורים בני 4-10 קומות, כאשר מתוך כלל הדירות, כ-90 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. כמו כן, בדירות גדולות ששטחן מעל 110 מ"ר תתאפשר הקמת דיורית.
3 צפייה בגלריה
תוכנית לב ערד
תוכנית לב ערד
תוכנית לב ערד
(הדמיה: אוהד בן דיין, אדריכלים ומתכנני ערים)
מתכננת מחוז דרום במינהל התכנון, מיכל מריל, מסרה כי "התכנון המוצע לשכונה ממשיך את איכויות התכנון ה'ערדי', האופייני לשכונות מרכז העיר הוותיקות, תוך התאמתן לצרכי העיר העדכניים. שלד השבילים והרחובות בתוכנית מתחבר וממשיך את המערכת העירונית הקיימת, והתכנון המוצע מחזק את המארג העירוני בין השכונות, ואת הקישוריות בין מרכז העיר לשכונה החדשה ולפארק הצפוני הקיים. זאת גם באמצעות תמהיל שימושים ויחידות דיור מגוון שיתרום ליצירת שכונה איכותית".
האדריכלית הראשית במשרד הבינוי והשיכון, ורד סולומון ממן, הוסיפה כי "עבדנו במשרד תקופה ארוכה על קידום תוכנית זאת. במשך מספר שנים התקיים שיח פורה עם העירייה, בו עלו צרכי הקהילה בעיר. בסופם הצגנו תוכנית שנותנת מקום לצרכים אלו ומגלה התחשבות בתושבי המקום הוותיקים, ובמקביל תמשוך תושבים חדשים לאזור. התוכנית מגוונת ומציעה עיצוב רחובות ייחודי, תמהיל מגורים ועירוב שימושי התואם את הסביבה לשמירה על ייחודיותה של העיר בהקמת המגורים החדשים".