כל ממשלה יכולה להאשים בגין הרבה מהלכים ונתונים כלכליים את קודמתה, אולם הדוח החריף של חברת דירוג האשראי מוד'יס, שפורסם הלילה בחצות, חסם אפילו את האפשרות הזאת. ההפך הוא הנכון. הממשלה הנוכחית היא האשמה היחידה במצב, שיצרה היא עצמה.
הדוח של חברת הדירוג הנחשבת והיוקרתית הוא חד וברור: כלכלני מוד'יס משבחים במפורש את מצבה של כלכלת ישראל בימי הממשלה הקודמת, שבגינה קבעה מוד'יס דירוג "חיובי" למשק הישראלי. לעומת זאת, הכלכלנים קובעים חד משמעית: תהליך חקיקת הרפורמה המשפטית, שבו החלה בריצה מהירה מדי הממשלה הנוכחית, הוא הסיבה האחת והיחידה להורדת תחזית הדירוג על החוב של ישראל מ"חיובי" ל"יציב". החלטה רעה מאוד לעתיד המשק הישראלי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: יונתן זינדל)
הדוח הזה מהווה תשובת מוחצת להמנון של מקהלת נתניהו-סמוטריץ'-רוטמן, המזמרים מזה שלושה חודשים את המילים "הרפורמה רק תעשה טוב לכלכלת ישראל". ההמנון הזה מת סופית אתמול בחצות.
חברת מוד'יס לא בררה הפעם את מילות הביקורת ונקטה בשפה ברורה מאוד:
"השינוי של התחזית ל'יציבה' מ'חיובית' משקף הידרדרות בממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה". הכלכלנים לא מסתתרים מאחורי מילים כמו "יתכן", "עלולה", "פגיעה אפשרית", "נזק מסוים". באופן המפורש ביותר משתמשים במוד'יס במילים החד-משמעיות "משקף הידרדרות".
ולא רק זאת. אם ציפתה מקהלת נתניהו-סמוטריץ'-רוטמן עוד לאפשרות כלשהי לחזור על פזמון המנטרה "הממשלה הקודמת השאירה לנו מצב כלכלי קשה", באה אחת משלוש חברות דירוג האשראי הגדולות והמכובדות בעולם ומסבירה במפורש: "האירועים האחרונים בישראל קיזזו את ההתפתחוית החיוביות שהובילו אותנו להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ותקציביים חזקים וליישום רפורמות מבניות על ידי הממשלה הקודמת".
הפעם לא יכולים לבוא ראש הממשלה ושר האוצר לחזור ולטעון שמדובר בגוף שמאלני, בגורם שמבקש להפיל את הממשלה, בכלכלנים מוטים. ממש לא. מדובר בדוח שמזהיר את ישראל אזהרה חמורה, שולף כרטיס צהוב ומאיים בתוספת הזמן של החקיקה - כן, אנחנו כבר ממש שם - לשלוף את הכרטיס האדום ולא רק להוריד את התחזית, אלא גם להוריד את דירוג האשראי עצמו, בפעם הראשונה בתולדות כלכלת ישראל.
יבואו הציניקנים ויטענו: "אז מה כבר יקרה? שיורידו. אנחנו מדינה עצמאית ונעשה מה שטוב לנו, מבלי להתחשב באיזה שהוא דוח זניח של חברה כלשהי שגם לה יש אינטרסים". אז בואו נבהיר כיצד ירון ישראלי מאור עקיבא, או אורנה אברהמי מבאר שבע ייפגעו מהורדת דירוג אשראי אם הממשלה לא תיסוג מחקיקת רפורמה משפטית שתפגע בערכי הדמוקטיה של מדינת ישראל:
הריבית לחובות מדינת ישראל תזנק מיד. מדובר בחובות החדשים וגם בחוסר כדאיות למחזר חובות קיימים. הריבית הבנקאית תעלה מיד והאזרחים ישלמו יותר על הלוואותיהם, כולל עלייה מסוכנת למי שנטלו הלוואות דיור, שעלולים לא להיות מסוגלים עוד לעמוד בהחזרים החודשיים.
2 צפייה בגלריה
ליברמן בכנס של אוניברסיטת רייכמן
ליברמן בכנס של אוניברסיטת רייכמן
ליברמן. כלכלני מודי'ס שיבחו את הממשלה הקודמת
(צילום: שאול גולן)
מדינה שדירוג האשראי שלה מופחת תרחיק מכאן משקיעים. חברות עם חובות עלולות להיאלץ לצמצם פעילות, להתייעל במהירות, לפטר עובדים ואולי גם להפחית בשכר חלק מעובדיהם. שניים מאלה שעלולים יהיו להישלח לביתם או לא לעמוד בהחזרי המשכנתא הם הגברת אברהמי מבאר שבע והאדון ישראלי מאור עקיבא.
ממשלת מדינה שדירוג האשראי שלה יורד והלוואותיה מתייקרות תיאלץ לקמץ בתקציבה ולצמצם בשירותים לאזרחים. אולי תיסגר תחנת טיפת חלב ברעננה והצפיפות בכיתות בבית הספר בדימונה תעלה. גם הרשויות המקומיות יגיבו בצמצומים. יתכן שהאשפה תיאסף רק פעמיים בשבוע באשקלון או בזכרון יעקב.
ואלה הן רק חלק מההשלכות של הפחתת הדירוג. מדינת הסטארט-אפ ניישן, שהכל רצו בשמחה לסגור עמה עסקים בשנים האחרונות, תהפוך לפתע למדינה מעט מצורעת. למה להתעסק עם מדינה שפחות בטוח שתוכל לעמוד בהחזר חובותיה בעתיד ועם מערכת משפטית הנשלטת בידי הממשלה?
אבל עדיין לא מאוחר מדי. במוד'יס מעריכים מאוד את המשק הישראלי לאורך השנים ולכן קובעים במפורש שעוד לא מאוחר מדי וכלכלת ישראל עודנה יציבה ואיתנה: "אישור הדירוג הקיים של A1 משקף את הצמיחה הכלכלית החזקה של ישראל ואת החוסן התקציבי המשתפר אשר מוד'יס צופה שימשיכו בתרחיש הבסיסי שלה. תחזיות הבסיס שלנו מניחות המשך צמיחה איתנה של ישראל בטווח הבינוני".
כלכלני מוד'יס אמנם לא מצפים שהרפורמות יעברו בצורתן שהוצעה במקור, אך רחוק מלהיות ברור אם ניתן בכלל למצוא כעת פשרה, מה עוד, כפי שמודגש בדוח, כי "הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את תהליך בחירת השופטים". מוד'יס מעריכה גם שהסיכון לחידוש המחאות בישראל נותר גבוה.
וכך ממשיכים הכלכלנים בחששם: "בעוד שהאירועים מתחילת השנה הוכיחו את עוצמתה של החברה האזרחית בישראל, הם חשפו גם מחלוקות של ממש בחברה הישראלית, אשר עמוקים יותר מהשינויים השיפוטיים וכנראה ישאירו סיכונים חברתיים ופוליטיים גבוהים בישראל למשך זמן מה. קיטוב גדול יותר עלול לערער את יעילות המדיניות ואת החוזק הכלכלי של ישראל בטווח הבינוני".
מה שברור מאוד ומצער לא מעט הוא שראשי חברת דירוג האשראי לא מאמינים במיוחד להבטחות של ראש הממשלה ולנסיונות השכנוע של נשיא המדינה, ערב פרסום הדוח, שכביכול מתקיימות כעת שיחות כנות להגעה לפשרה מהירה בעניין הרפורמה המשפטית.
אפשר כמעט לומר ששני ראשי המדינה די התבזו בהתקשרות הבהולה שלהם לראשי מוד'יס ובתחנונים בניסיון למנוע את הורדת הדירוג או התחזית החיובית של החברה. בכירי מוד'יס הקשיבו, אמרו תודה רבה על ההסברים - והותירו את החלטתם שהתגבשה עוד קודם להוריד את תחזית הדירוג של ישראל בעינה.

ומה צפוי עכשיו?

אם תהליך החקיקה יימשך, ההערכות הן שגם שתי חברות הדירוג האחרות, חברת סטנדארד אנד פור וחברת פיץ', יגיבו בהתאם ויאיימו במפורש בהורדת דירוג האשראי של ישראל כאשר חקיקת הרפורמה תאושר. ואז יהיה כבר קשה מאוד למקהלת נתניהו-סמוטריץ'-רוטמן להמשיך ולזמר: "הרפורמה תעשה רק טוב לכלכלת ישראל".