על בית העסק או חברת משלוחים להימנע מדרישה לצלם את תעודת הזהות כולה. כך עולה מגילוי דעת שמפרסמת הרשות להגנת הפרטיות בנושא "איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודת זהות". גילוי הדעת שנכתב על ידי המחלקה המשפטית ברשות מפורסם כעת לראשונה ומבהיר לבתי עסק וללקוחות אילו מגבלות חלות על איסוף פרטים אלו.
הסיבה היא שתעודת זהות כוללת פרטים רבים אשר לרוב אינם נדרשים לבית העסק, כגון תאריך לידה, תאריך הנפקה, מצבו המשפחתי של האדם, מידע אודות ילדיו ובן זוגו המופיעים בספח תעודת הזהות, ומוגנים על ידי חוק הגנת הפרטיות. לדוגמה, במקרה של שליח המבקש לוודא שהוא מוסר את המשלוח ליעדו המדויק, קשה לחשוב על הצדקה לאיסוף מידע כגון מצבו המשפחתי ומקום הלידה של הלקוח, המופיעים על גבי תעודת הזהות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משלוח
משלוח
משלוח
(צילום: shutterstock)

ת.ז שלנו אצל אחרים

באחד הימים פנה י' לרשות להגנת הפרטיות לאחר שהופתע מדרישתו של שליח מחברת משלוחים גדולה בעת קבלת משלוח. השליח ביקש מי' למסור לו את תעודת הזהות שלו כדי שזה יוכל לצלם אותה משני צדדיה, כתנאי לקבלת המשלוח, כשהוא מסרב לקבל אמצעי זיהוי אחר. פנייתו של י' מצטרפת לתלונות רבות שהגיעו לרשות להגנת הפרטיות, מאזרחים שהתבקשו למסור צילום תעודת זהות לצורך קבלת מוצר משליח או לצורך כניסה למקומות מסוימים, כגון בניין משרדים. זאת בנוסף לתלונות אחרות שהתקבלו מאזרחים על עצם הדרישה למסירת מספר תעודת זהות לשם קבלת שירות שאינו מחייב זיהוי.
עו"ד ראובן אידלמן, מנהל המחלקה המשפטית ברשות להגנת הפרטיות, מציין כי "הפרקטיקה של דרישת צילום תעודות זהות מביאה לכך שמידע אישי, ולעתים רגיש, מוחזק על ידי מאות שליחים, חברות משלוחים, ובתי עסק - שאינם זקוקים למידע זה כדי להשלים את עסקת הרכישה". ישנם בתי עסק שדורשים מלקוח בעת הרכישה למסור את פרטי תעודת הזהות שלו, ולעיתים אף את צילומה, שלא למטרת סליקה וביצוע תשלום. מצילום תעודת הזהות של אדם, ודאי כאשר הוא כולל את ספח תעודת הזהות, ניתן ללמוד ולהסיק פרטים אישיים רבים, מהם פרטים רגישים. כך למשל, ניתן לדעת פרטים אודות ילדיו, בן זוגו, היכן נולד, מצבו המשפחתי, תאריך הנפקת התעודה ועוד.
בנוסף, מספר תעודת זהות משמש במקרים רבים כמפתח למידע אישי נוסף על אדם. כך, למשל, ניתן לבדוק באמצעות מספר תעודת זהות אילו נכסים רשומים על שמו של אדם במרשם המקרקעין. כאשר אדם מאפשר לשליח או לכל גורם אחר לצלם את תעודת הזהות שלו, הוא מאבד שליטה על המידע האישי האמור.
בעידן הנוכחי, כשהשימוש באפליקציות ובאמצעים דיגיטליים לשם רכישת מוצרים ושירותים הולך וגובר, הסכנה היא כפולה. גופי הקמעונאות השונים מנהלים מאגרי מידע בהיקף נרחב הכוללים מידע אישי על כל אחד ואחת מאתנו - הלקוחות. כך, לקוח המבקש לרכוש מוצר באופן מקוון חשוף לפגיעה כפולה בתהליך הרכישה, פעם אחת כשהוא מוסר את פרטיו, לרבות מספר תעודת הזהות ולעיתים אף צילום שלה במסגרת הרכישה, ופעם שנייה כשהוא עשוי להידרש למסור את פרטיו כתנאי לקבלת המוצר, הפעם מצד חברת המשלוחים.

אז מה מותר או אסור?

בגילוי הדעת מבהירה הרשות כי יש להתייחס למספר תעודת זהות כאל 'מידע' מוגן לפי חוק הגנת הפרטיות, שכן הוא עשוי להוות מפתח להשגת מידע אישי נוסף על אדם. על בית העסק או חברת המשלוחים להימנע מדרישה לצלם את תעודת הזהות כולה, שכן תעודת זהות כוללת פרטים רבים אשר לרוב אינם נדרשים לבית העסק, (כגון תאריך הלידה, תאריך הנפקה, מצבו המשפחתי של האדם, מידע אודות ילדיו ובן זוגו המופיעים בספח תעודת הזהות) ומוגנים על ידי חוק הגנת הפרטיות. כך לדוגמה, במקרה של שליח המבקש לוודא שהוא מוסר את המשלוח ליעדו המדויק, קשה לחשוב על הצדקה לאיסוף מידע כגון מצבו המשפחתי ומקום הלידה של הלקוח, המופיעים על גבי תעודת הזהות. יחד עם זאת, מציינת הרשות כי מקרה חריג העשוי להצדיק צילום של כל תעודת הזהות, הוא למשל בנק המחויב לפי חוק לאמת את פרטי הזיהוי של הלקוח באמצעות תעודת זהות, ועליו לשמור ברשותו העתק מהתעודה. הרשות קובעת כי גם כאשר נדרש צילום תעודת זהות, יש לאפשר ללקוח להסתיר את הפרטים שאינם נחוצים לשם מתן השירות או קבלת המוצר.
עו"ד ראובן אידלמן, היועץ המשפטי של הרשות להגנת הפרטיותעו"ד ראובן אידלמן, מנהל המחלקה המשפטית ברשות להגנת הפרטיותצילום: משרד המשפטים
כמו כן מציינת הרשות כי בית עסק נדרש ליידע את הלקוח טרם השלמת הרכישה, על דרישתו ממנו למסור צילום של תעודת הזהות כתנאי לקבלת המוצר, גם כאשר הדרישה מבוצעת בפועל על ידי חברת שליחויות הפועלת מטעמו של העסק. זאת, כדי שהלקוח יוכל להחליט בזמן אמת אם ברצונו להמשיך בהליך הרכישה או לפנות לבית עסק אחר.
הרשות מדגישה כי על בתי עסק ורשתות קמעונאיות להקפיד שצילום תעודת זהות, כולה או חלקה, ייעשה רק במקרים חריגים המחייבים זאת, וגם במקרים אלו יש לאפשר ללקוח להסתיר את הפרטים שאינם רלוונטיים למטרת השירות. כמו כן, חשוב לזכור כי גם במקרים בהם נדרש לאמת את זהותו של אדם לצורך מתן שירות או קבלת משלוח, ישנם מנגנוני זיהוי אחרים כגון שליחת קוד אימות למספר הנייד של הלקוח, ואין מקום להפוך כל אחד משליחי בתי עסק ורשתות הקמעונאות המתדפקים על דלתותינו בתדירות גדלה והולכת, למאגר מידע נייד הכולל צילומי תעודות זהות של אלפי צרכנים.