חופשת הקיץ בפתח ובני נוער כבר מצויים בחיפוש אחר עבודה לקיץ. כשמדובר על העסקת בני נוער יש לדעת כי בעניינם חלים כללים מיוחדים להעסקתם ואלו מוסדרים בחוק עבודת נוער.
מה הן הזכויות המוקנות לבני נוער במקום העבודה ומה חשוב שהמעסיקים יידעו בטרם יעסיקו אותם? שאלנו את עו"ד רעות שגיב-גרטלר, שותפה מייסדת ב"דרור גל-רעות שגיב", המתמחה בדיני עבודה, ועו"ד לימור ארגוב-שנהב, שותפה מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן ושות'.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
עבודת בני נוער
עבודת בני נוער
עבודת בני נוער
(צילום: shutterstock)
מאיזה גיל ניתן להעסיק בני נוער? על פי חוק, חל איסור גורף להעסיק בני נוער שטרם מלאו להם 14. בין הגילאים 14 ל-16, מותר להעסיק בני נוער רק במהלך חופשות הלימודים, ומעל גיל 16 ניתן להעסיק בני נוער גם במהלך שנת הלימודים, זאת להחריג מבני נוער הלומדים לימודי מקצוע ומבצעים עבודה מעשית מודרכת, שאז ניתן להעסיקם החל מגיל 15.
מהם המסמכים הנדרשים לצורך העסקת בני נוער? בהתאם לחוק עבודת הנוער, נדרש כל נער המבקש לעבוד להציג אישור רפואי המתיר למעסיק את העסקתו, בצירוף צילום תעודת הזהות של העובד או של מי מהוריו. ללא מסמכים אלו לא ניתן להתחיל העסקתו של בן/בת נוער במקום עבודה. בד בבד, מציינת עו"ד ארגוב-שנהב כי חלה חובה על המעסיק בתוך שבעה ימים למסור לכל נער המועסק אצלו הודעה בכתב על תנאי העסקה הכוללת את מלוא תנאי שכרו, תפקידו ושעות עבודתו אצל המעסיק.
האם יש עבודות שאסור להעסיק בהן בני נוער? כן. עו"ד רעות שגיב-גרטלר מסבירה כי אסור להעסיק נערים במקומות המפורטים בתקנות, ואשר נקבע לגביהם כי העסקת בני נוער בהם עלולה לסכן את בריאותם, כגון בהפעלת מכונות גזירה וחיתוך כבדות, בייצור ועיבוד חומרים דליקים ומסוכנים, בעבודה בטמפרטורה מתחת ל-4 מעלות או מעל 40 מעלות, בניקוי מכונות, במכבשים, ועוד.
מה השכר המינימלי לבני נוער עובדים? שכר המינימום לבני נוער נמוך משכר המינימום למבוגרים, והוא נקבע בהתאם לגיל הילד, באחוז משכר המינימום למבוגרים. עו"ד שגיב-גרטלר מציינת כי נכון לעדכון האחרון, שכר המינימום לבני נוער עד גיל 16 יעמוד על 70% משכר המינימום, ועל סך של 22.54 שקל לשעת עבודה. שכר המינימום לבני נוער מגיל 16-17 יעמוד על 75% משכר המינימום, ועל סך של 24.15 שקל לשעת עבודה, ואילו שכר המינימום לבני נוער בגילאי 17 ועד 18 יעמוד על 83% משכר המינימום, ועל סך של 26.73 שקל לשעת עבודה. נערים מעל גיל 18 צריכים לקבל את שכר המינימום הקבוע למבוגרים (העומד כיום על 30.61 ש"ח לשעת עבודה). העסקת נער/ה בשכר שאינו מגיע לשכר המינימום מהווה עבירה פלילית. מעבר לשכר המינימום מחויב המעסיק בתשלום דמי נסיעות.
מה לגבי ניכוי משכר העובד בגין ביטוח לאומי, מס הכנסה ופנסיה? חובת תשלום דמי ביטוח לאומי לנוער עובד חלה על המעסיק, ולכן אין ניכוי השתתפות משכרו של העובד. ככל שיש חיוב במס יש לנכותו משכר העובד, ואולם על פי רוב לא יחול מיסוי על עבודת נוער, האמור גם בתלות בהיקף ההכנסה. עו"ד לימור ארגוב-שנהב מוסיפה כי בכל הנוגע להפרשות פנסיוניות, החובה להפקיד עבור עובד לפנסיית חובה חלה החל מגיל 21 לגברים, וגיל 20 לנשים. לפיכך, אין חובה להפריש עבור בני נוער תשלומים פנסיוניים לתגמולים ופיצויים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם מותר להעסיק בני נוער בשעות נוספות? עו"ד רעות שגיב-גרטלר מסבירה כי לפי החוק אסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 18 בשעות נוספות. למקום העבודה מותר להעסיק בני נוער עד 8 שעות ביום ו-40 שעות בשבוע בלבד, שהם קצת פחות ממשרה מלאה של מבוגרים. בכל הנוגע לעבודה בלילה, חל איסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 בין השעות 20:00 ועד 08:00 למחרת, ואילו בני נוער מגילאי 16-18 חל איסור להעסיק מהשעה 22:00 בערב עד 06:00 למחרת. עם זאת, ככל שהועסק נער בשעות נוספות הוא יהיה זכאי לתוספת בגין עבודתו בשעות הנוספות באופן שלשכרו תתווסף תוספת בשיעור 25% על עבודה בשעות נוספות בשעתיים הראשונות, או 50% מהשכר הרגיל ככל שההיקף עולה על שעתים נוספות ליום. מובהר כי חובת המעסיק לשלם את גמול השעות הנוספות נבחנת לפי היקף השעות היומי.
כמו כן, במהלך יום עבודה העולה על 6 שעות זכאים בני הנוער להפסקת בת 45 דקות בסך הכל, ממנה 30 דקות ברצף. ההפסקה אינה בתשלום אך חובה לתת אותה. עוד תשומת הלב כי חל איסור להעסיק בני נוער ביום המנוחה השבועית - שהינו שבת - ככל שמדובר בעובד יהודי, ואולם ככל שהועסק נער בשבת בכל זאת, יהיה זכאי לתוספת של 50% משכרו הרגיל לכל שעת עבודה בשבת.
האם בני נוער מעל גיל 16 זכאים לתשלום גבוה יותר בעת עבודה בשעות הלילה? בכל ימות השנה, וככל שמדובר בבני ובנות נוער מתחת לגיל 16, חל איסור מוחלט להעסיקם לאחר השעה 20:00 ועד 08:00 למחרת. עו"ד לימור ארגוב-שנהב מציינת כי "בחופשות לימודים רשמיות ניתן להעסיק בני ובנות נוער שגילם 18-16, עד השעה 24:00 לכל היותר, והכל כמובן בכפוף למגבלות של העסקה עד 8 שעות ליום ו-40 שעות עבודה בשבוע. כאן חשוב לציין שאם המשמרת הסתיימה לאחר השעה 23:00, על המעסיק לדאוג לבני הנוער להסעה לביתם. כך גם ניתן לקבל היתר להעסקת בני נוער מעל גיל 16 גם לאחר 22:00 על ידי הגשת בקשה מתאימה למשרד העבודה. החוק אינו מגדיר תשלום שונה על עבודת לילה. יחד עם זאת, בני נוער המועסקים מעבר לשעות המותרות, זכאים לקבל גמול על שעות נוספות, למרות העובדה שמדובר בהעסקה המנוגדת לחוק".
האם ניתן לחייב עובד לבצע התלמדות ללא שכר? התשובה שלילית. הכשרה או תקופת ניסיון, וכן גם ישיבות צוות או הכנה לעבודה, מהווים שעות עבודה והמעסיק מחויב לשלם בגינן שכר מלא.
האם ניתן לחייב את העובד בקנסות בגין נזק שנגרם כתוצאה מעבודתו? אסור למעסיק לחייב את עובדיו בקנסות בגין נזקים שהוא טוען שגרמו, ובפרט אמורים הדברים לגבי נזקים הקורים במהלך העבודה השוטפת, וללא כוונת זדון. כך לדוגמא, מסבירה עו"ד רעות שגיב-גרטלר, "לא ניתן לחייב את העובד בגין ציוד שנשבר כשהיה בשימושו תוך כדי העבודה. בדומה, גם לא ניתן לחייב את העובד בקנסות בגין איחורים או הפרות משמעת".
עו"ד רעות שגיב גרטלרעו"ד רעות שגיב גרטלרצילום: עדו רוזנטל
מה קורה כשהמעסיק לא משלם שכר במועד? חובת המעסיק לשלם שכר הינה עד ל-1 לחודש שלאחר החודש בו בוצעה העבודה, כאשר גם אם ביצוע התשלום נעשה עד היום התשיעי לא ניתן יהיה לחייב את המעסיק בגין הלנת שכר. יובהר, כי ככל שפניה אל המעסיק אינה מסייעת, ניתן להגיש תביעה כנגד המעסיק על אי תשלום שכר ולתבוע פיצויי הלנת שכר או תוספת ריבית והצמדה. לכן חשוב גם כי בני הנוער יחזיקו תיעוד מסודר אצלם לגבי שעות העבודה והימים בהם שובצו לעבודה. מעבר לתביעה כספית לבית הדין לעבודה, המעסיק אשר לא שילם מלוא זכויות בני הנוער המועסקים אצלו, חשוף גם להליכי אכיפה והטלת קנסות על ידי יחידת האכיפה של משרד הכלכלה, והוא חשוף גם להליכים פליליים.
עו"ד לימור ארגוב-שנהבעו"ד לימור ארגוב-שנהבצילום: יורם רשף
האם מותר לשלם לבני נוער בטיפים בלבד? מאז פסיקת בית הדין הארצי האחרונה בפסק דין יחיאל בודה, טיפים בענף המסעדנות נחשבים כחלק בלתי נפרד משכר העבודה של העובד לצורך העמידה בתשלום שכר מינימום, כחלק משכר עבודה לצורך חישוב מלוא זכויותיו לרבות מחלה, חופשה, פיצויי פיטורים ועוד. עו"ד לימור ארגוב-שנהב מסבירה כי "אם גובה השכר הכולל את הטיפים מגיע או עובר את שכר המינימום, אז המעסיק אינו צריך להשלים לעובד את השכר לגובה שכר המינימום (אלא אם סוכם אחרת בין הצדדים).
כמובן שאם הטיפים נמוכים משכר המינימום, חלה חובה על המעסיק לבצע השלמה לעובד ולשלם לו שכר מינימום עבור עבודתו, לכל הפחות. בכל מקרה, אין בקבלת הטיפים כדי לגרוע מחובתו של המעסיק לבטא את מלוא התשלומים שקיבל העובד במסגרת תלוש שכרו ולשלם את מלוא זכויותיו בהתאם לגובה השכר שהשתכר בפועל בצירוף הטיפים ששולמו".