לאחר חששות רבים משביתה בצל המאבק בין הסתדרות המורים למשרד האוצר, נחתם ההסכם ושנת הלימודים החדשה נפתחה היום (יום חמישי) כמתוכנן. לצד ההתרגשות הגדולה, יש מספר דברים שחשוב לדעת ולוודא לפני ששולחים את הילדים לבתי הספר ולגנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעזרת עו"ד ענת קאופמן, יו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין ומתמחה בדיני נזיקין וביטוח, ynet גיבש מדריך שעושה סדר בכל מה שצריך לדעת לקראת שנת הלימודים החדשה.
1 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
ילדים בכניסה לבית ספר. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: יאיר שגיא)
מהן התאונות הנפוצות בבתי ספר? התאונות הנפוצות ביותר בבתי הספר הן החלקה על רצפה רטובה, נפילה, פציעה בטיול שנתי או מהשתתפות בפעילות חינוכית, טריקת דלתות אוחלונות על אצבעות, פציעה בשיעור ספורט, אלימות בין תלמידים, חרמות, נפילה כתוצאה מטיפוס על הגדר ועוד.
מהן הזכויות של תלמיד שנפגע ואת מי ניתן לתבוע במקרה שהתלמיד נפגע בתחומי בית הספר ומחוצה לו? עו"ד קאופמן מציינת כי לצורך מימוש מלוא הזכויות של הנפגע ניתן, לפעול במספר מישורים: ביטוח תאונות אישיות, תביעת רשלנות, קצבה מביטוח לאומי וביטוחים פרטיים פרטיים.
ראשית כל, כל תלמיד הרשום ללימודים באחד ממוסדות החינוך ולומד בהם, וכן כל הילדים בגני הילדים, בפעוטונים ובמעונות יום המופעלים על ידי רשויות מקומיות מבוטח על פי חוק בביטוח תאונות תלמידים. ביטוח זה חל על התלמידים בעת שהותם במסגרת הלימודית או מחוצה לו. כלומר, כל תאונה שאירעה, גם מחוץ לשעות הפעילות ומחוץ לתחום המוסד הלימודי.
במסגרת ביטוח זה ניתן לקבל פיצוי בגין ימי היעדרות מהלימודים, פיצוי בגין נכות אם נקבעת, החזר הוצאות רפואיות שאינן מכוסות במסגרת קופת החולים (למשל השתתפות בהוצאות עבור טיפולי שיניים) וחלילה בגין מוות.
כאשר יש גורם שהתרשל, ניתן לתבוע את אותו גורם בתביעה לנזקי גוף שנגרמו. למשל, ניתן לתבוע את בית הספר בשל היעדר השגחה או בשל מחדל ו/או בשל קיומו של מפגע בשטח בית הספר.
בנוסף, ככל שמדובר בפציעה משמעותית שמצריכה השגחה של ההורים, ניתן לבחון זכאות לקצבת ילד נכה מהביטוח הלאומי, וניתן גם לרכוש ביטוחים פרטיים נוספים כדוגמת ביטוח נכות וביטוח תאונות ותאונות אישיות.
בני נפגע בבית הספר ונגרמה לו נכות רפואית קבועה. כיצד משיגים קצבת ילד נכה ומה המשמעות שלה? גמלה לילד נכה משולמת לילדים בגילים שבין 91 ימים ל-18 שנים, בהתאם לליקויים השונים ומידת התלות בזולת. חשוב לציין כי הזכאות לגמלה אינה לצמיתות והיא תיבדק מעת לעת. על מנת לקבל קצבת ילד נכה יש לענות על אחד מהקריטריונים הבאים:
  1. הילד זקוק לטיפול רפואי מיוחד (טיפול רפואי אינטנסיבי), למשל טיפול קבוע בדיאליזה או טיפול נשימתי וכיוצ"ב.
  2. הילד (מעל גיל שלוש) תלוי בעזרת הזולת בפעולות יומיומיות הרבה יותר מהרגיל מבני גילו (כגון לבישה, אכילה, רחצה וכו').
  3. ילד עם ליקוי מיוחד - כגון ירידה בשמיעה ו/או ראייה, פסיכוזה, אוטיזם וכו'.
  4. ילד עד גיל שלוש זקוק לסיוע בתקשורת - בשל היעדר מוחלט של תקשורת מילולית.
ילד בן 11 הרביץ לילדה שלי ופגע לה בעין. האם ניתן לתבוע? השאלה אם ואת מי ניתן לתבוע תלויה מאוד בנסיבות המקרה הספציפי. ככל שמדובר בפגיעה שנגרמה בבית הספר, יש בהחלט מקרים שניתן לתבוע את העירייה או את משרד החינוך בגין רשלנות המורים אשר לא השגיחו ו/או לא פיקחו ו/או לא מנעו את הפגיעה. למשל, במקרים של אלימות בין ילדים במהלך שיעור או בשל היעדר מורה משגיחה בחצר בית הספר במהלך ההפסקה ובמקרים דומים נוספים.
עו"ד קאופמן מציינת כי "משרדנו טיפל בעבר במספר תיקים של פגיעות מסוג כזה. כך למשל, היה מקרה של ילד שנפגע מסרגל שילדה העיפה לעבר עיניו ומקרה נוסף של ילד שנפגע כתוצאה מזריקת ענף שפגע בעינו. התיקים הסתיימו בפיצויים משמעותיים".
הבן שלי הולך לחוג בשטח בית הספר עם תום הלימודים. אם הוא נפגע בחוג האם זה באחריות ביה"ס? נשאלת השאלה כתוצאה ממה נפגע הילד. ככל שהפגיעה נגרמה כתוצאה ממפגע בשטח בית הספר, בהחלט ניתן יהיה לתבוע את הרשות המקומית בגין הפגיעה. ככל שהילד נפגע מהתנהגות שלו או של ילדים אחרים והעילה היא היעדר השגחה, אזי האחריות נתונה למארגני החוג.
לכן, בעת הרישום לחוג חשוב מאוד לוודא קיומו של ביטוח צד ג'. מדובר בביטוח אשר על הבעלים ועל מפעיל החוג לדאוג לקיומו. במקרים של פעילויות ספורטיביות בהן הסיכון הוא מוגבר, על פי חוק הספורט מחויבים המפעילים לבצע פוליסה ייעודית. זכותכם ואף חובתכם כהורים לבקש לראות במו עיניכם את פוליסות הביטוח הרלוונטיות והעדכניות.
הבת שלי נפגעה בחוג התעמלות מחוץ לשעות ביה"ס ויש לה נכות רפואית ברגלה. האם ניתן לתבוע גם את החוג וגם על פי ביטוח תאונות תלמידים? עו"ד קאופמן מסבירה כי קבלת הפיצוי מכוח ביטוח התלמידים אינה שוללת מידי הקטין והוריו את האפשרות להגיש תביעת נזיקין כנגד הגורם האחראי. עדיין קיימת האפשרות להגיש תביעת נזיקין, ככל וכמובן אכן קיימת אחריות, והסכום ששולם במסגרת הביטוח תלמידים לא יקוזז מסכום הפיצוי שיפסוק בית משפט.
הילד שלי שבר את ידו בטיול שנתי. מה הדין? במקרה כזה יש לברר את נסיבות התאונה. האם הוא נפגע כתוצאה ממפגע או כתוצאה מכך שתנאי השטח לא היו מותאמים לגילו? האם נפגע בשל מריבה בין ילדים ובהיעדר השגחה של גורם אחראי? ככל שהמורים או בית הספר התרשלו, ניתן בהחלט לתבוע. כך למשל, מציינת עו"ד קאופמן, "משרדנו ייצג נער שנפגע בטיול קייקים לאחר שענף נכנס לעינו".
יש לי ילד בן שנתיים שיתחיל השנה ללמוד בגן פרטי. מי מפקח על הגנים הללו ומה חשוב לבדוק? החל משנת 2018, מעונות היום מפוקחים על ידי משרד החינוך. לכן, הדבר הראשון שצריך לעשות זה לוודא שהגן הספציפי הגיש וקיבל בקשה לקבלת רישיון הפעלה לפי חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט - 2018, אשר קובע סטנדרים בחוק.
עו"ד ענת קאופמןעו"ד ענת קאופמןצילום: רמי זרנגר
בעת הרישום חשוב לבדוק, בין היתר: האם קיים תיק עזרה ראשונה? האם ישנו מטף לכיבוי שרפות? האם קיים לחצן מצוקה? האם השקעים מכוסים? האם ישנם חוטי חשמל לא בטיחותיים? היכן מאוחסנים חומרי הניקוי? היכן הממד? וכיו"ב.
כמו כן, יש לוודא שבמעון יש נהלים ברורים למצבים שונים, כגון אופן שחרור הילדים עם מלווה; נהלים בקשר לשתייה חמה; נהלים בעת שריפה/מצב חירום; וכיוצ"ב.
יש לי ילד בן 5 והוא בגן עירוני. מה קורה אם נפגע בגן? במידה וילד נפגע במהלך שעות הגן - ניתן כמובן להפעיל את הביטוח תאונות אישיות תלמידים, כאמור. בנוסף, ניתן לתבוע לא רק את הביטוח, אלא גם להגיש במקביל תביעת נזיקין אזרחית בגין רשלנות, אשר תוגש נגד משרד החינוך או לרשות המקומית בהתאם לנסיבות המקרה. טיפ: כדאי לברר כמה שיותר סמוך למקרה את נסיבות התאונה ולתעד ולצלם את המפגע (בטרם יתוקן ו/או יחול שינוי).