"הצמרת הכלכלית": ynet כלכלה מביא אליכם מדי שבוע את הכתבות הנצפות של השבוע, אלה שעשו הכי הרבה כותרות ועוררו שיח, ולצידן המלצה אישית שלנו – כתבה אחת שחמקה מתחת לרדאר ולדעתנו ראויה לתשומת לב מיוחדת.
בגלל אובר בוקינג: נציג אל על דרש ממשפחה להתפצל ולטוס למחרת
אובר בוקינג (מכירת יתר של מושבים בטיסה) מציין פרקטיקה קבועה שנוקטות חברות התעופה בטיסות מסוימות, כדרך לצמצם נזקים ולמקסם רווחים במקרים הרבים שבהם לקוחות אינם מופיעים לטיסה (למשל כאלה שהזמינו כרטיסים עם ביטול גמיש, או לא הגיעו בשל בלת"מים).
אבל במקרה חריג יחסית שאירע בחודש שעבר, נציג אל על ביקש מבני משפחה בת שש נפשות שעמדה לעלות על טיסה לאמסטרדם להתפצל לשתי טיסות, שאחת מהן נועדה להמריא יום לאחר הגעתם לטיסה שאליה רכשו כרטיסים. הרכב המשפחה כלל שני נוסעים מבוגרים בני 70 פלוס - הגבר עם קב והאישה עם תו נכה, בתם, בעלה ושתי בנותיהם פעוטות בנות 1.5 ו-3.5.
סערת כרטיסי המזון בבני ברק: הסכום שקיבלו חרדים לעומת משרתי מילואים
עיריית בני ברק ממשיכה לצפצף על החוק: לאחר שהמדינה כבר שינתה את הקריטריונים לקבלת תווי מזון לנזקקים לקראת החגים, ואחרי שכבר נקבע בבג"ץ כי ההסתמכות של העירייה על קריטריון יחיד לזכאות בדמות משפחה בת 7 נפשות - שככזו גם זכאית להנחה של 90% בארנונה - היא מפלה ואינה חוקית, העירייה מתכוונת להמשיך לחלק את התווים על פי אותו קריטריון גם בחגי תשרי הקרבים.
על פי מסמך של עיריית בני ברק, משפחות של 7 נפשות ומעלה קיבלו סכום של 750 שקל, משפחות של משרתי מילואים קיבלו 400 שקל, וכך גם משפחות המוכרות לרווחה, בלי קשר למספר הנפשות המתגוררות בבית. אלמנות קיבלו את הסכום המרבי (קרוב ל-1,000 שקל), ומשפחות עם יתומים קיבלו תו קנייה בסך 150 שקל לכל יתום. המשפחות בעלות 7 נפשות קיבלו את הנתח הגדול ביותר מתווי המזון - 85%. המסמך הוגש במענה לבקשת גילוי מכוח חופש המידע שהגישה עמותת חדו"ש בנוגע לתווים שחילקה העירייה על פי אותו קריטריון בודד בפסח האחרון.
טייס חיל האוויר שהדריך פרחי טיס פוטר - ויקבל פיצוי של מיליון שקל
טייס חיל האוויר הישראלי, ששימש מדריך טיסה של פרחי טיס והועסק בתפקידו זה על ידי משרד הביטחון כאזרח עובד צה"ל, זכה בתביעה שהגיש נגד המשרד על כך שפיטוריו בגיל 63, כארבע שנים לפני יציאתו לפרישה, נעשו באופן לקוי ונבעו בין היתר מאפליה מחמת גיל. בית הדין קיבל את טענתו ופסק לו פיצוי שצפוי להגיע לכמיליון שקל.
הפיטורים, שנעשו ב-2020, באו כארבעה ימים לאחר אירוע בטיחותי בבית הספר לטיסה, שבמהלכו נקלע התובע לתנאי ראות לקויה, וזאת אף על פי שעלה בידי התובע להנחית את המטוס בשלום וללא נפגעים. פרט מעניין שנידון בתיק הוא שכשלושה חודשים לאחר פיטורי הטייס אירעה תאונה קטלנית בבית הספר, שבה נהרגו מדריך טיסה אחר וכן חניך בבית הספר לטיסה. "שוכנענו כי ההחלטה בדבר הפסקת טיסותיו של התובע הייתה מושפעת מריבוי אירועי הבטיחות בבית הספר לטיסה בזמנים הרלוונטיים, וכי היא התקבלה בהליך פסול ומפלה", כתבה השופטת רחל גרוס בפסיקתה.
"מעולם המצב לא היה כזה גרוע": נפילת פפסיקו וההשפעות האפשריות על ישראל
פפסיקו מתמודדת עם אחד המשברים החמורים בתולדותיה, כשמוצר הדגל שלה פפסי קולה, שנחשב בעבר למתחרה הישיר של קוקה קולה, הידרדר למקום הרביעי בנפח המכירות בארה"ב, אחרי ד"ר פפר וספרייט. לראשונה זה יותר מ-40 שנה מצאה עצמה החברה מחוץ לשלישייה הפותחת. כעת, "מבחן הפפסי" (Pepsi Challenge) המפורסם, שבו צרכנים בחרו בפפסי על פני קוקה קולה במבחן טעימה עיוור, נראה כמו זיכרון רחוק.
שווי השוק של פפסיקו נחתך מכ-270 מיליארד דולר ב-2023 ל-200 מיליארד דולר בלבד כיום, וגם חטיבת המזון, שהייתה במשך עשורים מנוע הצמיחה האמיתי של החברה בזכות מותגים כמו דוריטוס וליי׳ס צ׳יפס, מציגה האטה חדה. כעת קוראת קרן הגידור אליוט, שרכשה לאחרונה רכשה מניות פפסיקו ב-4 מיליארד דולר, למהפכה בחברה שעלולה להשפיע לרעה גם על סודהסטרים הישראלית, שנרכשה בעבר בידי פפסיקו.
הסינים בנו הרבה יותר מדי קניונים – עכשיו הם משלמים את המחיר
קניוני הענק הם תופעה שמזוהה קודם כל עם אמריקה, אבל בזמן שדווקא בארה"ב נסגר אחד מכל שישה קניונים מאז 2013, סין הייתה מצויה בשנים אלה בבולמוס של בנייה אגרסיבית וממונפת בחובות של עוד ועוד קניונים ומרכזי קניות, שהכפילה את מספרם במדינה לכ-6,700.
כעת, רבים בסין מבינים שמדובר היה בבניית יתר, וקניונים רבים במרכזי הערים הגדולות מתמודדים עם מיעוט קונים ועם ירידה חדה בהכנסות. אחד הסימנים הבולטים למגמה המדאיגה הוא דווקא הסגירה הראשונה מאז ומעולם של חנות אפל בסין, בקניון אינטיים סיטי (InTime City) בעיר דאליאן. באקלים הצרכני של סין מדובר בבעיה חמורה במיוחד: הסינים נהנים ממערכת משלוחים היעילה והזולה, עם מיליוני שליחים שמגיעים במהירות לבתים בקטנועים חשמליים, משאיות אוטונומיות ואפילו רחפנים, והתמריץ להגעה פיזית אל מרכזי הקניות הולך ופוחת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו











