לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה לאחרונה בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה בשנת 2019 נגד פרטנר וסלקום, במסגרתה הוסכם כי פרטנר תעניק פיצוי ללקוחות קיימים וללקוחות עבר זכאים בסך כ-6.5 מיליון שקל וסלקום תעניק פיצוי בסכום של כ-6.9 מיליון שקל. יש לציין כי הפשרה טרם אושרה על ידי בית משפט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
במסגרת התובענה נטען, בין היתר, כי במשך שנים סיפקו פרטנר וסלקום למנוייהן שירות תא קולי באופן חד-צדדי וללא עלות, עד שבמועד מסוים החליטו החברות להתחיל לגבות תשלום בגין השירות, שלא כדין, בהיעדר מקור חוזי לגבייה. החברות טענו מנגד, כי במשך שנים הן סיפקו את השירות למנוייהן ללא תשלום, תוך שהן נושאות בעלויות הכרוכות בכך, וכי בהסכמי ההתקשרות עם המנויים נקבע במפורש כי הן רשאיות, לאחר מתן הודעה מראש, לשנות את תערפי השירות, גם אם הוא ניתן תחילה ללא תשלום, כך שקיים עיגון חוזי לחיוב, בניגוד לנטען בתביעה.
1 צפייה בגלריה
המחסום: ספקיות התקשורת
המחסום: ספקיות התקשורת
פרטנר וסלקום
(צילום: עיבוד תמונה, shutterstock)
עוד נטען, כי החברות אכן שלחו למנויים מסרונים מבעוד מועד על תחילת גביית תשלום עבור השירות, והמסרונים אף כללו קישור להסרה שאפשר לבטל את השירות בקלות וכי הן פעלו בהתאם להוראות רישיונן. כאמור, בסופו של יום הצדדים הגיעו להסכמות בדבר פשרה מבלי שמי מהם מודה בטענות האחר.
במסגרת הפשרה הוסכם כי חברי הקבוצה הם כל לקוחות פרטנר וסלקום שהיה להם מנוי/ים לשירות ללא תשלום, ושהחברות החלו לגבות מהם תשלום עבורו - בעניינה של פרטנר - החל מפברואר 2019 ובעניינה של סלקום - החל ממאי 2019. כאמור, סכום הפיצוי לקבוצה בעניינה של פרטנר עומד על כ-6.5 מיליון שקל ובעניינה של סלקום על כ-6.9 מיליון שקל.
עוד הוסכם כי הפיצוי לקבוצה ישולם באופן הבא: לחברי הקבוצה שכבר אינם מנויים של החברות ושסכום הפיצוי לו הם זכאים הנו 50 שקל ומעלה, תשלחנה החברות המחאות בתוך 60 ימים ממועד הבדיקה (30 ימים מהמועד שבו פסק הדין המאשר את הפשרה יהפוך לסופי - ל"ד). חברי הקבוצה שהם מנויים של החברות במועד הבדיקה יקבלו את הפיצוי כזיכוי אוטומטי במסגרת החשבונית החודשית הראשונה שתופק להם על ידי החברות, וזאת 60 ימים לאחר מועד הבדיקה.
הצדדים המליצו בפני בית המשפט לקבוע כי ישולם גמול למבקשים בסך כולל של כ-334 אלף שקל וכן הוצאות וכי ישולם שכר טרחה לבאי כוחם בסך כולל של 2.4 מיליון שקל. את המבקשים מייצג עו"ד יניב סטיס.