בית המשפט המחוזי בת"א אישר השבוע הסדר פשרה על פיו חברת סלקום תספק למינוייה בחינם לתקופה של חודשיים הטבה בדמות שירות הגנה רשתי בשווי של כ-11.8 מיליון שקל. זאת, במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגדה בשנת 2020 ועסקה בשירות 43*.
אדם המעוניין לטלפן מבלי שמספר הטלפון שלו ייחשף בצידו האחר של הקו, יכול להקיש 43* קודם להקשת המספר. סלקום גובה תשלום על השירות והמבקש טען כי היא עושה זאת שלא כדין, וכי לא קמה לה הזכות לקבל תמורה בעדו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משרדי סלקום
משרדי סלקום
משרדי סלקום
(צילום: אוראל כהן)
כמו כן, המבקש טען באמצעות ד"ר (עו"ד) ליאת שטיין ועו"ד חן שטיין, כי סלקום לא הודיעה שהשירות יעלה כסף. לחילופין הסכים המבקש כי סלקום יכולה לגבות תשלום מסוים. זאת, משום שפרטים על התשלום צוינו באתר שלה, אבל לגרסתו נכתב שם שגובהו 99 אגורות, שקל ושקל וחצי. בעיניו הסכום המותר לגביה, אם בכלל, הוא הנמוך ביותר שננקב שם.
מנגד, טענה סלקום כי הרישיון שניתן לה מתיר לה בפירוש לחייב על שירותים כאלה, וכן בחוזים שעליהם המינויים חתומים. עוד נטען כי מחיר השירות צוין גם בדף המוקדש לשירות באתר, שבו נרשמו בכל חודש בשנת 2020 כ-1,200 ביקורים בממוצע. כשנפתח ההליך הבחינה סלקום כי המחיר לא עודכן בדפים אחרים של האתר, מאז אפריל 2019, שבכל אחד מהם ביקרו הגולשים רק 55 פעמים בממוצע בחודש באותה שנה, ותיקנה את השגיאה. למעשה, טענה סלקום כי מעטים נחשפו באתר למחיר השירות שלא עודכן.
בסופו של יום, ולאחר תיקון הסדר הפשרה המקורי שלקח בחשבון את הערות השופטת שושנה אלמגור, הוחלט כי סלקום תספק לכלל לקוחותיה שירות הקרוי "רשת בטוחה" לחודשיים בחינם. שווי ההטבה עומד על כ-11.8 מיליון שקל .
שירות רשת בטוחה הינו שירות הגנה המספק לגולשים המחוברים לרשת האינטרנט הסלולרית של סלקום הגנה בדמות מניעת גישה לאתרים החשודים כאתרי פישינג, ו/או אתרים החשודים כנגועים בנוזקות - במקרה זה גלישת המינוי לאתר זה תיחסם והמינוי יופנה לדף נחיתה המיידע אודות ביצוע החסימה.
עו"ד ליאת שטייןעו"ד ליאת שטייןצילום: עינת אזולאי
בנוסף, על פי הפשרה שאושרה, יועבר סך של חצי מיליון שקל לקרן תובענות ייצוגיות המנהלת כספים הנפסקים בתובענות ייצוגיות. השופטת אלמגור קבעה כי "הסדר הפשרה המתוקן שהונח לפניי הוא הסדר ראוי, סביר והוגן. בעיניי ההטבה אינה אמצעי לקידום מכירות, מן הטעם שלחברי הקבוצה היא משמשת פיצוי הולם, וללקוחות האחרים היא שירות טוב שעם השנים נעשה חיוני יותר ויותר למשתמש ברשת".
השופטת קבעה כי סלקום תחל להעניק את השירות רשת בטוחה לכל מינוייה הפרטיים 90 יום מהרגע שבו פסק הדין יהפוך לסופי. דבר ההטבה ייכתב בראש העמוד הראשון של החשבונית שתישלח ללקוחות חודש לפני תחילתה של ההטבה ולא לאחר מכן. את סלקום מייצג עו"ד דרור ורסנו ממשרד ארנון.
ד"ר ליאת שטיין, באת כוח המבקש מסרה בתגובה: "הצלחנו להשיג בתיק הסדר פשרה יפה וראוי, כפי שאף חיווה דעתו על כך בית המשפט המחוזי אשר אישר אותו בפסק דין. במסגרת פעילותי כעורכת דין בתחום התובענות הייצוגיות אמשיך לפעול למען הציבור בהגשת תביעות ייצוגיות צודקות ולקדם את הכוח של הצרכנים אל מול החברות הגדולות".