לרגע הזה ייחלו בתעשיית הקריפטו במשך שנים: רשות ני"ע האמריקנית (SEC) הודיעה אתמול בלילה כי היא מאשרת את הבקשות להשיק קרן סל מחקה (ETF) לביטקוין בשוק הספוט; המשמעות: משקיעים יוכלו מעתה להשקיע בביטקוין ללא צורך בארנק דיגיטלי.
תעודת סל על ביטקוין נועדה להציע גישה "בטוחה" וסולידית יותר לנכס הדיגיטלי התנודתי. כך, ניתן יהיה לרכוש בוול סטריט קרן סל העוקבת באופן ישיר אחר הביטקוין, בדומה לקרן העוקבת אחרי מדד S&P 500. בשנה האחרונה, בציפייה להשקה זינק הביטקוין ב-170% למחיר של 47 אלף דולר.
11 גופים פיננסיים הגישו בקשה להשיק קרן ETF על הביטקוין - וה-SEC אישרה זאת לכולם. בין הגופים: בלאקרוק - מנהלת הנכסים הגדולה בעולם - וקרן ARK של קתי ווד.
1 צפייה בגלריה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
תעודת סל על הביטקוין לא יכולה להגיע בזמן טוב יותר. השנתיים האחרונות היו קשות במיוחד בשוק, כששורה של חברות קטנות כגדולות פשטו רגל וקרסו, בזו אחר זו - בהן כמה מהשחקניות המובילות והמוכרות ביותר בתעשייה כמו בורסת המסחר FTX וחברת הקריפטו הישראלית-אמריקנית צלזיוס.
גם המנהלים הבכירים של חברות אלו מצאו עצמם בלב שערוריות. מייסד FTX סם בנקמן-פריד נשלח למאסר על הונאת לקוחות ומשקיעים, מייסד צלזיוס אלכס משינסקי עומד בפני משפט על עבירות אלו בעוד שמייסד הבורסה הגדולה בעולם בייננס צ'נגפנג זהאו (הידוע כ־CZ) אינו רשאי לעזוב את ארצות הברית עד שיקבע עונשו על הפרות הנוגעות להלבנת הון ומימון טרור שבוצעו בבייננס. בייננס עצמה נקנסה בסכום עתק של 4.8 מיליארד דולר על עבירות אלו.
האישור של ה-SEC מגיעלאחר שערורייה נוספת: ביום שלישי בלילה פורסם ציוץ בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) הרשמי של הרשות שלפיו ניתן אישור להשקת הקרנות. ואולם כמה דקות לאחר הפרסום מסרה ה-SEC כי ההודעה על האישור אינה נכונה, וכי החשבון שלה ברשת החברתית נפרץ.
בשש השנים האחרונות סירבה ה-SEC שוב ושוב לבקשות להשיק קרנות סל לביטקוין - גם לכאלה שהגישו שחקנים מוסדיים גדולים ומוכרים כמו בלאקרוק - מנהלת הנכסים הגדולה בעולם, וחברת קרנות הסל ארק (Ark) של קתי ווד, המתמקדת בטכנולוגיה. אף שסירובי הרשות נקבו במגוון רחב של סיבות, יש אחת עקבית ומרכזית ששלטה בכל אחת מהדחיות - מחיר הביטקוין נתון למניפולציה בפלטפורמות רבות שאינן מפוקחות, ותעודת סל על הנכס הזה לא רק שלא תצליח לגלם באופן נכון את מחיר הנכס, אלא אף תהיה פירצה הקוראת למניפולציות נוספות.
על פי הרשות, יש עדויות רבות למסחר מזויף (Wash trading) בשוק, ולכך ששחקנים גדולים — בעלי החזקה דומיננטית בביטקוין — מצליחים להזיז את מחירו למטרותיהם האישיות, ואם לא די בכך הרי שהבורסות שבהן מתנהל המסחר במטבע משתמשות פעמים רבות בכוחן כדי לבצע מניפולציות במחיר.
חברת גרייסקייל (Grayscale), שחקנית גדולה בשוק הקריפטו, אפילו תבעה את ה-SEC באוקטובר 2022 בשל סירובה לאשר לה מוצר דומה. באוגוסט האחרון בית משפט פדרלי לערעורים קבע כי האופן שבו נפסלה בקשת התעודה של גרייסקייל הייתה "שרירותית וקפריזית".
בלאקרוק כבר הודיעה כי תגבה מהמשקיעים בקרן עמלה של 0.2% בשנה הראשונה (או עד שהקרן תחזיק בהשקעות של 5 מיליארד דולר) ואז תעלה את העמלה ל-0.3%. הקרן המחקה של קתי ווד תגבה עמלה של 0.25%, כמו חברת VanEck. ולקירי (Valkyrie) תגבה עמלה של 0.8% על ההשקעה.
באוקטובר 2021 אושרו לראשונה בוול סטריט פעילותן של קרנות סל מחקות של ביטקוין, אך רק לפי חוזים עתידיים על המטבע. אלה הן קרנות שאינן מחזיקות בביטקוין, ולכן ה-SEC איפשרה את המסחר בהן.
מחיר הביטקוין שמר על יציבות לאחר פרסום החלטת ה-SEC, ונסחר סביב 45.4 אלף דולר.