ברגע האחרון, הממשלה החליטה לפרוס את התייקרות מוצרי החלב בפיקוח שנכנסת היום (ב') לתוקף - כך שבמקום שהמחירים יעלו ב-16% החל ממאי, המחיר יעלה ב-9.28%, עליית מחיר נוספת של 3.1% תתבצע במאי 2024, עוד עלייה של 3.1% במאי 2025 והעלאה נוספת של 3.1% במאי 2026. כל זאת תמורת פיצוי למחלבות, כך שלמעשה הממשלה מגלגלת את החוב למחלבות להמשך ובסך הכל מגדילה את ההתייקרות המתוכננת.
בגלל הבלגן סביב ההחלטה והסיכומים שהגיעו באמצע הלילה, בסופרמרקטים ובמכולות עדיין מוכרים את המוצרים במחיר הישן ותנובה לא מתכוונת להעלות מחירים עד שהצו לא יהיה מוכן - מה שצפוי לקרות בתוך יום-יומיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
מוצרי חלב בפיקוח. המחירים עדיין לא השתנו הבוקר
מוצרי חלב בפיקוח. המחירים עדיין לא השתנו הבוקר
מוצרי חלב בפיקוח. המחירים עדיין לא השתנו הבוקר
אחרי העלאת המחירים ב-9.3%, מחיר קרטון ליטר חלב 3% יעלה מ-6.23 שקלים ל-6.81 אחרי עלייה של 9.28%, מחיר גבינה לבנה 5% יעלה מ-4.98 שקלים ל-5.44, ק"ג גבינת עמק 28% במעדנייה יעלה מ-44.79 שקלים ל-48.95 ושמנת מתוקה 38% תעלה מ-6.47 שקלים ל-7.07. בענף החלב עדיין ממתינים לצו החדש שעוד לא פורסם על אף שההתייקרות נכנסה למעשה לתוקף.
רק אחרי חצות נחתם צו חדש לדחיית ההתייקרות החלב המפוקח, לפיו מחיר מוצרי החלב יעלו הבוקר ב-9.28% והיתרה - ההשלמה ל-16% תדחה. בישיבה שהתקיימה אתמול בנושא במשרד רה"מ והגיעה לשעות הלילה המאוחרות הממשלה הגיעה לסיכומים עם המחלבות, שאיימו לפני כן כי יפנו לבג"ץ להוצאת צו מנהלי נגד הצו לדחיית ההתייקרות בטענה כי אינו חוקי ומנוגד להסכם שנחתם בין הרפתנים לבין הממשלה.

מנכ"ל מועצת החלב: "פתרון ראוי, גם אם ברגע האחרון"

איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב, הסביר בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו אחרי תקופה של כמעט שנה של הקפאה במחירי החלב, בעצם מההסכם שעשינו בשנה שעברה, שגם אז המחלבות לא קיבלו את כל הפיצוי שהיה מגיע להן עבור ההתייקרות. הסכמנו במסגרת ההסכם בזמנו להקפאה של המחירים עד למאי 2023, ועכשיו צריך לעדכן את המחירים. צריך לזכור שהכל עולה, גם מחיר החשמל עלה, וגם הלחם עלה, אין משהו שלא עלה במדינה. במשך תקופה לא מבוטלת, ובכל הגל של העליות הזה, דווקא מחיר החלב, מחירי מוצרי החלב, הוקפאו, ועכשיו הגיע הזמן לעדכן".
עוד הוסיף כי "יש מספר סיבות ללמה החלב בישראל יקר יותר במדינות אחרות. בואו נתחיל מהדבר הכי פשוט, המע"מ. במדינות אירופה או שאין מע"מ או שהמע"מ על מוצרי חלב הוא מופחת, פה יש לנו 17%. בנוסף במדינת ישראל כמובן שיש לנו את הכשרות, העלויות של הכשרות גבוהות מאוד, גם לתעשייה וגם לרפתנים, והן משפיעות על המחיר בסופו של דבר לצרכן. בנוסף, במדינות אירופה המדינה עוזרת לחקלאים ומסבסדת עלויות מים ועלויות נוספות, מה שכאן לא קורה".
בנוגע לשאלה מדוע ההסכמות הגיעו רק ברגע האחרון, בלילה שלפני שההתייקרות נכנסת לתוקף, אמר שניידר כי "אנחנו באמת לא הכתובת לזה. מרגע שהושבעה הממשלה החדשה הצפנו את העניין של העלאת המחיר במאי והופענו גם בוועדות הכנסת. אבל אני חושב שהיום צריך להסתכל קדימה ולהגיד שלמרות שזה היה ברגע האחרון, שר האוצר ושר החקלאות והמנכ"לים של המשרדים נרתמו לפתור את העניין. בסוף הגענו לפתרון שאני חושב שהוא ראוי".
3 צפייה בגלריה
המחירים הישנים של החלב עדיין בתוקף בגלל הסיכומים שנקבעו ברגע האחרון. קרטוני חלב במכולת, הבוקר
המחירים הישנים של החלב עדיין בתוקף בגלל הסיכומים שנקבעו ברגע האחרון. קרטוני חלב במכולת, הבוקר
המחירים הישנים של החלב עדיין בתוקף בגלל הסיכומים שנקבעו ברגע האחרון. קרטוני חלב במכולת, הבוקר
אתמול בערב לפני ההסכמות, אחד הקמעונאים אמר ל-ynet כי "זה מצב הזוי, הציבור מבולבל ולא יודע כמה ישלם מחר עבור החלב, ואנחנו הקמעונאים לא יודעים כמה לגבות מחר עבור החלב. אני כבר לא יודע מה תופס. המחירונים ששלחו בשבוע שעבר טרה ותנובה עם עלייה בשיעור של 16% או הצו שהוציא סמוטריץ' עם עלייה של 8.25%? המחלבות אומרות שהצו לא חוקי ואין לי מושג מה יהיה מחר".
גורם במשק החלב אמר כי "מדובר במדיניות אד הוק - מחכים לדקה ה-90 ואז שולפים. לפרוס את תשלומי ההתייקרות זה לא פתרון והמחלבות לא צריכות לממן את מחיר המוצרים המפוקחים. צריך עבודת עומק בנושא, לרדת לשורש הבעיה ולבדוק מה הגורם ליוקר ואם צריך לסבסד כמו בכל העולם את הרפתנים או המוצרים או להוריד מע"מ. הממשלה לא יכולה מתי שמתחשק לה להפר הסכמים כתובים, לא יכול להיות שהרפתנים שילמו מכיסם והסכימו להפחית 5 אגורות ממחיר המטרה על חשבון רווחיותן, המחלבות לא יפוצו על עליית מחיר החלב ורק המדינה לא תשתתף".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, אמר אתמול בדיון בוועדה כי יכנס מחר את הוועדה לדיון דחוף בנושא. "שר האוצר הבטיח לי שהוא יצמצם את העלייה בחצי אבל עם זאת אני שומע שביוני המחיר יעלה בחצי השני, זה לא רציני", אמר. "מה שהאוצר צריך לעשות זה לתת למחלבות סיוע של 100 מיליון שקל כמו שעושים עם מחיר הדלק, כשהאוצר נתן הנחה במס וספג את ההעלאה עד שהמחיר בעולם יתחיל לרדת. אני לא מבין את החרדים שהציבור שלהם התברך בילדים ולא מעניין אותם מחיר החלב. הם יחלו להפעיל לחצים פוליטיים גם על זה, אני מציע לחרדים להתעשת ולטפל גם ביוקר המחיה".
פורסם לראשונה: 07:45, 01.05.23