בחודש נובמבר נמדד גירעון תקציבי של כ-1.2 מיליארד שקלים, והעודף התקציבי המצטבר ב-12 החודשים האחרונים קטן ל-0.4% מהתוצר (כ-7.5 מיליארד שקלים). כך עולה מנתונים שפרסם היום (חמישי) החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג.
העודף המצטבר מתחילת השנה ירד לסכום של 28.9 מיליארד שקל - עדיין חסר תקדים שכן מקום המדינה לא היה מעולם מצב שבו אחרי אחד עשר חודשים יש בתקציב המדינה עודף כספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
מראשית השנה היו כבר שישה חודשים עם עודף תקציבי, תופעה שלא אירעה עד לשנת 2022. יחד עם זאת, יש להזכיר כי מדובר בעודפים בהכנסות לשנה הנוכחית, אך למדינת ישראל יש חוב של יותר מטריליון שקל עליו היא משלמת מעל 40 מיליארד שקל בתשלומי ריבית בכל שנה שרק הולכים וצומחים.
מראשית השנה הסתכמו כבר הכנסות המדינה ב-427.9 מיליארד שקל, לעומת 373.6 מיליארד שקלים בשנת 2021, כאשר בראשית אותה שנה היה עדיין הסגר השלישי שנבע מהתפשטות נגיף הקורונה. זהו גידול משמעותי ביותר של 14.5% בגביית הכנסות המדינה בתקופה הזאת השנה. ההכנסות ממסים הסתכמו ב-33.9 מיליארד שקל
הוצאות הממשלה מתחילת שנת 2022 הגיעו ל-398.3 מיליארד שקל, מתוכם 6.2 מיליארד שקל נבעו מהוצאות בגין תוכנית הסיוע הכלכלי להתמודדות עם משבר הקורונה. בנטרול הוצאות תוכנית הסיוע הכלכלי מדובר בגידול של 5.6%. יצוין כי הביצוע המצטבר של תוכנית הסיוע הכלכלי בגין משבר הקורונה הגיע ל-178.9 מיליארד שקל.