לאחר שהסעיף שנועד להגביל את פעילות היבואנים הגדולים שסטוביץ' ודיפלומט הוסר מחוק ההסדרים שפורסם להערות הציבור במהלך סוף השבוע, דיפלומט עדכנה הבוקר (ראשון) בדיווח לבורסה כי "להוראות תזכיר החוק לא צפויות להיות השפעה מהותית על החברה".
זאת לאחר שבעת פרסום הכוונה להכליל את החוק בתוך חוק ההסדרים החברה הודיעה לבורסה כי "החברה מעריכה כי ככל שההצעה תאושר במתכונת האמורה כמפורט לעיל, ללא שינויים, צפויה השפעה מהותית לרעה על תוצאות החברה, באופן בו החברה לא תוכל לספק לקמעונאים את כל המוצרים של היצרנים אותם היא מספקת כיום".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הסעיף שהוסר כלל איסור על שתי החברות לייצג בישראל יותר מיצרן בינלאומי גדול אחד, אולם הוא אינו עמד במבחן המשפטי ובמבחן הכלכלי הדרוש להכנסתו לחוק ההסדרים: שאכן ניתן להוכיח כי יביא להורדת מחירים וכי אין חלופה אחרת שתביא לתוצאה הרצויה.
מהאוצר נמסר כי הנושא לא ירד מהפרק, אלא "לשם טיוב המודל, הוחלט להכניס את החלק של פירוק מקטע ההפצה לתוך עבודת צוות ממשלתי שיוקם וייבחן צעדים למצמצום הריכזויות ולהפחתת יוקר המחיה בנוגע לכלל ספקי המזון והטואלטיקה במשק", אך זה לא מנע מהחברה להודיע כי נכון לעכשיו כבר לא צפויה פגיעה מבחינתה.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל דיפלומט נעם וימן על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
מנכ"ל דיפלומט נעם וימן על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
מנכ"ל דיפלומט נעם וימן על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
(קרן בן ציון, מירב קריסטל)
כזכור, האוצר דרש משסטוביץ' ומדיפלומט לוותר על מחצית מפעילות ההפצה של המותגים הבינלאומיים הגדולים שהם מייצגים לטובת מפיצים חדשים, מה שהיה כרוך גם בהסכמת היצרנים הבינלאומיים לפיצול היצוג שלהם בארץ ולמרות שלא ניתן לאכוף על החברות הבינלאומיות את הסעיף.
האוצר ערך שימוע בנושא, בו הופיעו באי כוחם של הצדדים ושל איגוד לשכות המסחר - המייצג היבואנים, בו טענו בין השאר כי "מדובר בהפקעת רכוש. בדרך לגיטימית ועל פי חוק היבואנים זכו בייצוג של יצרנים מחו"ל. זה הושג בתנאי תחרות חופשית. על פי חוקי היסוד אי-אפשר לפגוע בזכות קנייינית בחוק בלי לעבור מסננות משפטיות כבדות משקל שלא התקיימו בהקשר הזה".


2 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
השינוי לא יהיה בחוק ההסדרים, אך באוצר טוענים: "לא נוותר". השר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)