בעלי תאגיד מוצרי היוקרה לואי ויטון (LVMH) עקף השבוע את אילון מאסק ברשימות המיליארדרים של בלומברג ושל פורבס וכעת הוא האיש העשיר ביותר בעולם עם הון מוערך של כ-187 מיליארד דולר, לעומת 174 מיליארד "בלבד" של מאסק. זאת, לאחר שמנכ"ל טסלה השנוי במחלוקת איבד למעלה מ-100 מיליארד דולר מתחילת השנה, בעיקר בשל הירידה החדה בערך המניה של טסלה וההוצאות המשמעותיות שרשם סביב רכישת טוויטר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
זוהי לא הפעם הראשונה שארנו מדורג במקום הראשון ברשימת האנשים העשירים ביותר בעולם. למעשה, גם לפני שבוע ארנו תפס את מקומו של מאסק לזמן קצר, אך במהרה הסדר - שמושפע בעיקרו משווי האחזקות של השניים ובשל כך מתנודות בשוק ההון - הושב על כנו. גם בחודש מאי 2021 זכה ארנו בתואר הנחשק, לאחר שעקף את מייסד אמזון, ג'ף בזוס. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
ברנאר ארנו
ברנאר ארנו
האיש העשיר בעולם: ברנאר ארנו, מנכ"ל תאגיד לואי ויטון
(צילום: EPA)
אולם, על אף שכבר תקופה כאמור לא היה האיש העשיר ביותר, ארנו כלל אינו זר במועדון האקסלוסיבי. למעשה, הוא ומשפחתו מדורגים בחמישייה הפותחת של האנשים העשירים ביותר בעולם ברציפות מאז שנת 2018, ואף היו בה מספר פעמים גם בשנים שקדמו לה.

"ארנו הוא לא 'נובו ריש' - הוא 'כסף ישן'"

ברנאר ג'אן אטיין ארנו נולד בשנת 1949 (בן 73) בעיר רובה שבצפון צרפת למשפחה מבוססת. בשנת 1971 ארנו השלים את לימודיו באקול פוליטקניק - בית הספר המוביל בצרפת להנדסה - והחל לעבוד בחברת ההנדסה האזרחית של אביו.
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, הסבירה ד"ר מרים רוסמן, היסטוריונית ומומחית ליחסי ישראל-צרפת, כי "ארנו הוא לא 'נובו ריש' - הוא 'כסף ישן'. הוא אומנם גדל במחוז די מנומנם, אבל במשפחה בורגנית, לאבא שלו הייתה חברה והוא למד באחד ממוסדות ההשכלה הכי גבוהים במדינה. לאקול פוליטקניק קשה מאוד להתקבל. היה לו בסיס, הוא לא הגיע משום מקום ועשה את זה. יחד עם זאת, הוא מאוד יצירתי והוא עשה דרך מאוד מחושבת - אחרת הוא לא היה מגיע לאן שהגיע".
שלוש שנים בלבד לאחר שהחל לעבוד אצל אביו, ארנו שיכנע אותו לשנות את המיקוד של החברה לנדל"ן וכיהן כנשיא החברה המשפחתית משנת 1978 עד שנת 1984. בשנת 1981, ארנו חשש מבחירתו של פרנסואה מיטראן שנחשב לסוציאליסט לתפקיד נשיא צרפת והחליט להגר לארצות הברית. יחד עם זאת, עסקיו של ארנו שם לא צלחו והוא חזר לצרפת שלוש שנים לאחר מכן.

מנדל"ן למוצרי יוקרה: ארנו לא עצר להתמהמה

בשלב זה זיהה ארנו הזדמנות בדמות מכרז ממשלתי והחליט להיכנס לתחום מוצרי היוקרה. הוא השקיע את מרבית הונו, רכש חברה למוצרי יוקרה וזכה במכרז ממשלתי לרכישת חברה נוספת שהחזיקה במותג היוקרה המפורסם כריסטיאן דיור ובחנות הכלבו הפריזאית לה בון מרשה. לאחר שפיטר כמה אלפי עובדים בתקופה קצרה (בניגוד להסכם עליו חתם עם הממשלה כדי לקבל את התמיכה לרכישת החברה), ארנו מכר כמעט את כל שאר פעילויות החברה פרט למותג דיור ולחנות הכלבו הידועה, והחזיר את החברה לרווחיות.
3 צפייה בגלריה
חנות של דיור
חנות של דיור
חנות של דיור
(צילום: Shutterstock)
בשלב זה ארנו החזיק בחברה שהייתה שווה מיליארדי דולרים, מה שהפך אותו לאחד האנשים העשירים ביותר בצרפת ואפשר לו להשתלט על מותג מוצרי יוקרה נוסף - לואי ויטון מואט הנסי (LVMH).
ארנו ניצל את מפולת השווקים הגדולה של 1987 המכונה "יום שני השחור" ורכש מניות של LVMH - חברה צעירה שנוצרה מהמיזוג של בית האופנה לואי ויטון, יצרנית השמפניה מואט אנד שנדון ויצרן הקוניאק הנסי. בשנתיים שלאחר מכן ארנו רכש עוד ועוד מניות של החברה עד שהפך להיות בעל המניות הגדול ביותר בה. ארנו נתקל בחילוקי דעות בנוגע לניהול החברה עם בכירי החברה דאז, והחליט להשתלט על החברה לגמרי.
בשנת 1989, בגיל 39 בלבד, הפך ארנו ליו"ר החברה ולראש הקבוצה בפועל. בשלב זה החליט ארנו להוביל תוכנית שאפתנית להפיכת הקבוצה למובילה עולמית בתחום מוצרי היוקרה, תוך רכישת מוצרים צעירים או מתקשים ושמירה על עצמאות יחסית של המנהלים של המותגים השונים תחתיו. כך, כל קבוצה פועלת באופן עצמאי והמותגים החזקים והרווחיים יותר אפשרו למותגים חלשים יותר לצמוח.
מאז ועד היום הקבוצה המשיכה לגדול ולהתחזק וארנו רכש עוד ועוד חברות בתחומי פעילות שונים, בהן עיתונים צרפתיים; מותגי אופנה, ביגוד, תכשיטים וקמעונאות בינלאומיים בהם ספורה, טיפאני ושות', פנדי, ג'יבנשי, סלין, בולגארי, דיור ונוספים; מותגי משקאות חריפים; יאכטות; יקבים ועוד. בנוסף, בשנת 2007 רכש ארנו כ-11% ממניות מותג המזון הבינלאומי קרפור, אשר לאחרונה הגיע לישראל. לפי אתר LVMH, הקבוצה מעסיקה כיום למעלה מ-175 אלף עובדים תחת 75 חברות בת.

"ממעט לצאת ולהיחשף באירועיים פומביים"

לדברי ד"ר רוסמן, "כולם מכירים את ארנו בצרפת. הוא ממעט לצאת, לא נחשף הרבה באירועים פומביים ולא פעיל ברשתות החברתיות, אבל בבחירות של 2017 בהן עמנואל מקרון נבחר לראשונה ארנו תמך בו. בבחירות של 2022 הוא רצה לעשות זאת שוב אבל היועצים שלו אמור לו שזה לא יהיה מהלך טוב והוא לא עשה זאת. בנוסף, הוא גם תרם לשיקום קתדרלת נוטרדאם שנשרפה ב-2019".
3 צפייה בגלריה
ברנאר ארנו עם אשתו וחמשת ילדיו
ברנאר ארנו עם אשתו וחמשת ילדיו
"חושב למי יעביר את השרביט". ברנאר ארנו עם אשתו וחמשת ילדיו
(צילום: AFP)
יחד עם זאת, על אף שלדברי ד"ר רוסמן ארנו שומר על פרטיותו, נראה כי הוא אינו מנותק לגמרי מהשיח הציבורי ומהמתרחש ברשתות החברתיות. כך למשל, לאחרונה פורסם כי ארנו החליט למכור את מטוסו הפרטי לאחר שספג ביקורת ציבורית על השימוש בו.
הפרשה החלה בעקבות גל מחאה בצרפת נגד עשירי המדינה שמזהמים את כדור הארץ עם המטוסים הפרטיים שלהם. הנושא הפך למדובר בצרפת עד כדי כך שכמה פוליטיקאים "עלו על הגל" ואמרו כי הם רוצים לחוקק חוקים שיאסרו על טיסה במטוסים פרטיים, או לחילופין להטיל מס כבד על אותם עשירים. במקביל, בשנה האחרונה צצו ברחבי הרשת החברתית מספר חשבונות כמו I Fly Bernard ו-Bernard's Airplane, שעקבו באופן קבוע אחרי המטוס לפי מספר הרישוי שלו.
לארנו יש שני ילדים מנישואיו הראשונים ושלושה ילדים מנישואיו השניים. כל חמשת ילדים מחזיקים בתפקידים רשמיים בקבוצה המשפחתית. לדברי ד"ר רוסמן, "אני לא יודעת אם הוא חושב על פרישה, אבל קראתי שכעת הוא חושב למי מהילדים הוא יעביר את השרביט".