ברקע הביקורת הציבורית על רווחי העתק של הבנקים ו"עושק הפיקדונות", בבנק ישראל הודיעו כי נגיד בנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון, זימן ללשכתו מחר את מנכ״לי הבנקים לפגישה בסוגיית הריביות על פיקדונות והלוואות. בפגישה יקחו חלק מטעם בנק ישראל הנגיד וכן המפקח על הבנקים היוצא והנכנס.
ההערכה היא כי במפגש יעלו שני נושאים עיקריים: הריבית הנמוכה שמשלמים הבנקים על הפיקדונות ואי תשלום ריבית כלל על יתרות של הלקוחות בעו"ש, למעט בנק לאומי שיצא בשבוע שעבר במהלך שיאפשר לחלק מלקוחותיו לקבל עד 100 שקל ריבית בשנה אם יעמדו בתנאים מסוימיים, ואפליקציית פייבוקס של דיסקונט שמציעה הטבה של ריבית על היתרה למי שמחזיק את כרטיס האשראי של פייבוקס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
(צילום: רויטרס, עמית שעל)

2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, בוועדת הכספים של הכנסת
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, בוועדת הכספים של הכנסת
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, בוועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לפני שבוע התקיים דיון מיוחד בוועדת הכספים של הכנסת בנוגע בתשלומי הריבית הזעומים שמשלמים הבנקים ללקוחות בנכסי החיסכון השונים ובראשם הפיקדונות השקליים, במקביל לגביית ריבית גבוהה מאוד על הלוואות, שהביאו לרווחי שיא לבנקים ברבעונים האחרונים.
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, היא שדיווחה לוועדת הכספים על הנתונים והדגישה שמדובר "בשוק עם מאפיינים של קבוצת ריכוז".
מבדיקת הרשות עולה כי אילו הבנקים היו משלמים למשקי בית את הריבית שהם משלמים ללקוחות הבנקאות הפרטית, היה מדובר ביותר מ-4 מיליארד שקלים נוספים בשנה שהיו מגיעים לידי הציבור, וזאת מבלי להביא בחשבון את העובדה שמשקי בית מפקידים את הכספים לתקופה ארוכה יותר.
על פי ממצאי הבדיקה של רשות התחרות, מדובר בשוק שמתאפיין לכאורה ברמת תחרות נמוכה, שבמסגרתה הבנקים ממעטים להתחרות באופן אגרסיבי על לקוחות של בנקים אחרים. עוד עולה כי הפיקדונות של משקי בית ועסקים זעירים וקטנים הם רק כ-64% מיתרות הפיקדונות שהמערכת הבנקאית מחזיקה, אך הן אחראיות לכ-77% מהכנסות הבנקים מהמרווח מפעילות הפיקדונות.