ישראל עוברת לראשונה מחודש יוני לגירעון שנתי בתקציב המדינה שעומד על 300 מיליון שקלים. בחודש מרץ נרשם גירעון של 2.7 מיליארד שקל, ושיעור גירעון ב-12 החודשים האחרונים ביחס לתוצר עומד על 0.01%. כך עולה מנתוני החשב הכללי באוצר שפורסמו היום (ראשון). זאת, בהשוואה לעודף של 0.2% בפברואר, 0.3% בינואר ושל 0.6% בדצמבר ולעומת השיא בכל הזמנים, שבו הגיע העודף במהלך כהונת הממשלה הקודמת אשתקד, ליותר מ-30 מיליארד שקל.

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
לפי האוצר, הסיבה העיקרית לירידה בעודף הינה מגמת ירידה בהכנסות ביחס לגידול החריג במיוחד בהכנסות בשנת 2022. הכנסות המדינה ממיסים בחודש שעבר עמדו על 34.8 מיליארד שקל וירדו במונחים ריאליים ב-10% לעומת מרץ אשתקד שבו נגבו 36.4 מיליארד שקל, כאשר הגביה ממיסים ישירים ירדה ב-8%. הגביה ממיסים עקיפים ירדה ב-12%. הירידה בהכנסות ממסים הישירים הנה בכל סעיפי המס, אך במיסי מקרקעין נרשמה ירידה של 43%, והדבר מביא לידי ביטוי את הקיפאון בשוק הנדל"ן.
עם זאת מתחילת השנה עדיין קיים עודף מצטבר של כ-14.1 מיליארד שקל (לעומת עודף של 24.1 מיליארד בתקופה המקבילה בשנה שעברה).
הכנסות המדינה עמדו על כ-40.8 מיליארד שקל במרץ לעומת 42.8 מיליארד שקל במרץ אשתקד. מתחילת השנה: הכנסות של כ-120.7 מיליארד שקל, ביחס לכ-126.2 מיליארד בשנה שעברה (קיטון של כ-4.4%).
מהנתונים עוד עולה כי הוצאות הממשלה עמדו בחודש מרץ האחרון על כ-43.5 מיליארד שקל והסתכמו מתחילת השנה בכ-106.6 מיליארד שקל לעומת 102.1 מיליארד שקל אשתקד.
הירידה בהכנסות המדינה והעלייה בהוצאות מגיעה לאחר שאשתקד סיימה מדינת ישראל את השנה עם עודף תקציבי לראשונה זה 35 שנה, מצב נדיר מאוד גם ברחבי העולם, במיוחד אחרי תקופת הוצאות הענק בעת משבר הקורונה, וזאת על אף שבחודש דצמבר נרשם גירעון גדול.
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר התייחס לדברים הבוקר בדיוני התקציב בוועדת הכספים וטען כי ההכנסות ממיסים הן בהתאם לתחזיות שלפיהם נקבע התקציב: "לעניין הכנסות המדינה, ראינו גאות בהכנסות, ואז מאמצע 22 ראינו החלשות מהכנסות המס, אנחנו עדיין מעל תחזית ההכנסות שקבענו בתקציב, בשלושת החודשים הראשונים נגבנו יותר מיסים ממה שחזינו, אבל אנחנו רוצים לראות שאנחנו בקצב הצמיחה שחזינו של 3%".