שכר חברי הכנסת צפוי לעלות החודש ב-5% ולא רק ב-2%, כפי שהומלץ תחילה. "ועדת אלבשן" הציבורית שמונתה לקבוע את שכר חברי הכנסת העבירה הערב (ג') את המלצותיה ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אופיר כץ, ולפיהן יעלה אומנם שכר חברי הכנסת ב-5%, אולם הם ייאלצו לוותר על העלאה נוספת של כ-7.5% בשכרם, כפי שהיה אמור לקרות בעדכון האוטומטי בהתאם לעליית השכר הממוצע במשק. כעת, ועדות הכנסת והכספים צפויות לדון בהמלצה ולאשר אותה. ל-ynet נודע כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ שוחח עם פרופ' יובל אלבשן טרם הגשת הדוח והוא מתכוון להודיע כי הוא יתמוך בהעלאת שכר כל בכירי השירות הציבורי, כולל הנשיא והשופטים ב-5% כמו חברי הכנסת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
העלייה נועדה לשקף את עליית השכר הממוצע רק בשנה האחרונה, לאחר שההצמדה לשכר הממוצע במשק הוקפאה במשך שנתיים. הוועדה מנמקת זאת בכך שהעלאה בכל 12.5% - שהם שיעור העלייה המצטבר של שלוש השנים בהן הקופאה ההצמדה בשל הקורונה - "אינה הולמת את המצב הכלכלי הכללי המסתמן, לרבות ההיבט האינפלציוני, ואת הדוגמה שצריכים חברי הכנסת לשמש לציבור בכלל ולעובדי הציבור בפרט". יחד עם זאת, שיעור ההעלאה המוצע כאמור גבוה משמעותית מזה שהוצע תחילה.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ)
המלצות הוועדה, אשר בראשה עומד פרופ' יובל אלבשן ובה חברים גם ד"ר קרן בר חווה ופרופ' יורם עדן, מגיעות לאחר שמשרד האוצר והכנסת החליטו כי ההצמדה לשכר הממוצע תוקפא בשנים 2022-2021, בשל השינויים החריגים בפעילות המשקית שהביאה מגפת הקורונה. החלטה זו הוחלה על כל בכירי המשק - השופטים, ראש הממשלה, השרים, נשיא המדינה וכל מקביליהם.
כעת, בתחילת שנת 2023, הסתיימה הוראת השעה שבחוק והמוסד לביטוח לאומי פרסם את שיעור עליית השכר הממוצע במשק של שלוש השנים האחרונות. בעקבות כך, התברר כי שכר כל נושאי המשרה אמור לעלות ב-12.5%.
לכן, מציינת ועדת אלבשן כי היא ממליצה "לקצץ את מרבית העלייה האוטומטית בשיעור של 12.5%, ועדכונו יעמוד על שיעורו בשנת 2022 בלבד כך שיעלה בשיעור של 5.1% בלבד. קרי: הוועדה ממליצה כי חברי הכנסת יוותרו לחלוטין (וגם לעתיד) על עליית השכר הממוצע בשנים 2020 ו-2021".
פרופ' יובל אלבשןפרופ' יובל אלבשן
ועדת אלבשן העלתה את פנייתה ליו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בבקשה כי "מאותם טעמים תתקבל החלטה זהה לקיצוץ עליית השכר גם ביחס ליתר נושאי המשרה - נשיא המדינה ראש הממשלה, השרים, סגני השרים, השופטים ונושאי המשרות השיפוטיות". הוועדה מציינת עוד כי החלת המלצתה על כל הבכירים במגזר הציבורי "תעביר לציבור מסר של סולידריות, אחריות וערכיות".
יחד עם זאת, יצוין כי מדובר בהמלצה הנוגעת לשכר של 2023 בלבד, וכי הוועדה מבקשת לבצע במהלך השונה מהלך כולל של בחינת שכר חברי הכנסת ותנאיהם אל מול שאר נושאי המשרה הבכירים במדינה, כולל השופטים, לרבות מנגנוני עדכון קבועים.