"ועדת אלבשן" לקביעת עדכון שכר חברי הכנסת תגיש את המלצותיה לוועדת הכנסת עד יום שני הקרוב, במטרה לנסות ולעצור את העלאת שכר חברי הכנסת ובכירים אחרים. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הוועדה, שבראשה עומד פרופ' יובל אלבשן, ממליצה להעלות את שכר חברי הכנסת השנה רק ב-2% וקובעת מנגנון שימנע את העלאת שכר הנבחרים מעבר לשיעור זה גם בשנים הבאות. הוועדה ממליצה להצמיד להעלאת השכר המתונה את כל בכירי השירות הציבורי, בהם נשיא המדינה, ראש הממשלה והשופטים. עוד נודע, כי חברי כנסת אחדים ממליצים כי אם שכרם יעלה רק ב-2%, יש להצמיד להעלאת שכר זו גם את שכר השרים וסגני השרים.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ)
שכר חברי הכנסת אמור לעלות במשכורת חודש ינואר, שתשולם בראשית פברואר, בשיעור של 12.5%. כך על פי נתוני השכר הממוצע במשק שפרסמה היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועל פי חישובי המוסד לביטוח לאומי שקבע את העלייה של שכר המינימום ב-272 שקל בחודש אפריל הקרוב ואת עדכון קצבאות הביטוח הלאומי בשיעורים שונים החל מהחודש הנוכחי.
אם יאומצו המלצות ועדת אלבשן, שאותה הקימה ועדת הכנסת בשנה שעברה לאחר שהוועדה הקודמת בראשות פרופ' חיים לוי חדלה לפעול לפני שלוש שנים, העלאת שכר חברי הכנסת תסתכם בכל שנה לכל היותר בשיעור של 2% בלבד, כאמור.
הוועדה מציעה שלוש אפשרויות לקביעת שכר חברי הכנסת: הצמדה לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן (שיעלה ככל הנראה השנה בכ-5.5%); הצמדה לשכר הממוצע במשק (שככל הנראה עלה בכ-15%-12% מאז הוקפא השכר ב-2020) או קביעה כי שכר חברי הכנסת יעלה ב-2% בשנה, כפי שהתקבע בעבר עם שכר עובדי המגזר הציבורי. בכל מקרה, ההצמדה תהיה לשיעור העלייה הנמוך ביותר בכל שנה מבין האפשרויות הללו.
מאחר שהשכר הממוצע והאינפלציה גבוהים השנה מ-2%, השיעור המירבי של עליית שכר חברי הכנסת, למעשה בכל שנה, יעמוד על 2%. במקרה של מדד שלילי, כפי שנמדד בשנים האחרונות, לא יעלה כלל שכר חברי הכנסת.

נדרש אישור של ועדת הכנסת

הוועדה, שבה חברים גם ד"ר קרן בר חווה, ראש החוג לחשבונאות באוניברסיטה העברית, ופרופ' יורם עדן, מי שהיה דיקאן החוג למנהל עסקים במכללה למנהל, קיימה מספר ישיבות רצופות וסיימה השבוע את כתיבת ההמלצות בדוח הוועדה.
2 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
נבחר לראשות ועדת הכנסת. אופיר כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר הוועדה, פרופ' אלבשן, המתין עד למינויו הסופי של יו"ר ועדת הכנסת החדשה, החלטה שאושרה היום בוועדת הכנסת. יו"ר הוועדה שנבחר היום (ד') פה אחד הוא ח"כ אופיר כץ מהליכוד. החלטות הוועדה טעונות את אישור ועדת הכנסת ושינוי הצמדת כלל הבכירים במשק תהיה טעונה גם חקיקה מלאה ואת אישור מליאת הכנסת.
הוועדה, שבראשה עומד מי שהיה רק לאחרונה המועמד שכהן כמנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי, ממליצה באופן חד-משמעי, אף שהדבר לא נכלל בסמכויותיה, לכלול בשיטת הצמדת השכר החדשה גם את כל האישים הבכירים במדינה. המדובר בנשיא המדינה, 900 השופטים, ראש הממשלה, שרים, סגני שרים וכאלף בעלי תפקידים הצמודים לשכר חלק מהבכירים, בהם הרמטכ"ל, המפכ"ל, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל ובכירים נוספים.
פרופ' יובל אלבשןפרופ' יובל אלבשן
לאחרונה קיימו חברי הוועדה מגעים מאחורי הקלעים עם חברי כנסת, שהביעו בחלקם תמיכה בהמלצות המתגבשות. יחד עם זאת הגיעו לידיעת חברי הוועדה דברי הסתייגות מההמלצות מצד שופטים, שכן המלצות הוועדה יפחיתו עד מאוד את העלאות השכר הנדיבות השנתיות של השופטים, ששכרם גבוה ממילא. בכל מקרה, צפויות כנראה גם התנגדויות למנגנון המוצע בקרב חלק מחברי הכנסת.
מנגנון ההצמדה הנוכחי הוא כזה שמצמיד את שכר חברי הכנסת לשכר הממוצע במשק. בשל משבר הקורונה פוטרו וחדלו לעבוד מסיבות שונות בעיקר בעלי שכר נמוך במשק וכך עלה בהתמדה השכר הממוצע מאוד בשלוש השנים האחרונות מכ-10,400 שקל לכ-12,000 שכר ויותר בממוצע.