"כל פעם מחדש באים אלינו עם תקנות לא הגיוניות ומסורבלות. אנחנו חיים את השטח, זה לא יעבוד". כך אמר היום (ה') תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", בריאיון לאולפן ynet בצל מתווה הקניונים המתגבש אשר עורר סערה ציבורית ופוליטית גדולה ביממה האחרונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי המתווה, אשר רוכך משמעותית מאז ההצעות הראשוניות, ההחלטה לסמן מחוסנים באמצעות צמידים תישאר בידי הקיונים ותהפוך מחובה להמלצה. התקנות לתו הירוק בקניונים לא קובעות כיצד המתווה ייעשה, אלא את העיקרון. כל מתחם יקבע את יישום המתווה בהתאם לכללים. על הקניונים תחול חובה לבדוק תו ירוק בכניסה למקום, אלא אם הלקוח נכנס כדי לקבל "שירותים חיוניים". לא מחוסנים יוכלו להיכנס גם לחנויות "לא חיוניות" בכפוף לבדיקה שלילית.
1 צפייה בגלריה
קניון נתניה נפתח לקונים
קניון נתניה נפתח לקונים
תו ירוק וקניון
(צילום: AFP, GettyImages )
לטענתו, "אפשר להתקין תקנות יותר ברורות וכמובן שאם מתקינים תקנות שפוגעות גם בעסקים, צריך לדעת גם לפצות אותם, אבל הדבר הזה לא קורה. מצד אחד אומרים 'העסקים פתוחים' ומצד שני מגבילים את כמות האנשים שיכולה להיכנס אליהם. אין בזה היגיון.
"אנחנו כבר בשנתיים של מגפה, הציבור לא מבין את ההנחיות ובעלי העסקים נמצאים עם הגב לקיר. הדברים פשוט לא קורים. בואו נלמד ונשפר את היכולות שלנו", מסכם מור.
תומר רייזנברג, מנכ"ל מגנוליה תכשיטים ונציג התאגדות רשתות המסחר, תקף גם הוא בחריפות את המתווה המסתמן. "אנחנו חושבים שהרעיון של התו הירוק הוא רעיון גרוע ובלתי ישים. צריך להבין, כנראה מי שקיבל את ההחלטה הזו לא היה הרבה זמן בקניון, אבל ברוב הקניונים היום יש עירוב שירותים, יש בנייני משרדים למעלה, יש סופר פארם ללא כניסה נפרדת, יש מרפאות, קופות חולים, ביטוח לאומי, דואר ועוד. הקניון הוא ממזמן לא רק רצפת מכירה.
"זה לא הגיוני שכולם יסתובבו בקניון, מחוסנים ולא מחוסנים, ואז לדוגמה כשהם מגיעים לדוכן שלנו שנמצא במסדרון אז המוכרת צריכה להחליט שהיא נותנת שירות רק למי שמחוסן ולמי שלא להתחסן היא צריך להגיד 'לא'. משהו פה בלתי סביר בעליל, שלא לדבר על האפליה בין הקניונים לחנויות ברחוב.
"הקניון עובד תחת תו סגול מאז שהוא יצא. כולם מסתובב בקניון עם מסכות, מקפידים על ריחוק חברתי ויש אכיפה קשה. אני מסתובב הרבה בקניונים, יש ממש 'מארבים' של המשטרה, אבל בסדר גמור, זה החוק וצריך לשמור עליו. אני לא מצליח להבין את ההחלטה פתאום להחיל תו ירוק", אומר רייזנברג.