עוד 1,200 דירות חדשות יתווספו לתל אביב: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר אישרה בשבוע החולף למתן תוקף שלוש תוכניות עירוב שימושים במתחם פרדס שניר שליד אצטדיון בלומפילד ביפו ובמתחם העסקים חסן עראפה באזור הסיטי החדש של תל אביב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
המשמעות היא שהתוכניות, הכוללות לצד אלפי יחידות הדיור גם עשרות אלפי מ"ר לשטחי תעסוקה, מסחר ושימושים ציבוריים, אושרו באופן סופי על ידי הוועדה, בהתאם לתוכנית המתאר העירונית (תא5000), וכעת היזמים יוכלו להתניע הליכים לפני בקשות להיתרי בנייה, הכוללים הגשת תוכנית עיצוב של המתחמים.
2 צפייה בגלריה
פרדס שניר - מתחם הפלך במבואות יפו
פרדס שניר - מתחם הפלך במבואות יפו
פרדס שניר - מתחם הפלך במבואות יפו
(הדמיה: יסקי אדריכלים)
תוכניות פיתוח ועיצוב אדריכלי הן תוכניות הנגזרות מתכנון (תב"ע) מאושר, ותפקידן לפרט את התפיסה העיצובית של הבינוי והפיתוח במתחם. במסגרת תוכניות אלה מפורטים המבנים המוצעים, עיצובם ואופן העמדתם במגרש, וכן מוצגת התפיסה הנופית והקשר בין הבניין לסביבתו הקרובה.
התוכניות נועדו להבטיח קישור נאות של הפרויקט למערכת הדרכים והמעברים הסמוכה (לרכב, להולכי רגל ולרוכבי אופניים). הן כוללות התייחסות לאדריכלות הבניין, לחומרי הגמר, לפיתוח שטחי החוץ וכדומה. כמו כן, נכללות בהוראות התוכנית בדיקות והתייחסות להיבטי בנייה ירוקה ומענה לדרישות סביבתיות (הצללה, רוח, ניהול מי נגר, גינון וכו').
במתחם פרדס שניר (מתחם הפלך), המשתרע על שטח של כ-55 דונם בסמוך לאצטדיון הכדורגל הוותיק, המכללה האקדמית תל אביב ובית הספר לטבע והגן הבוטני במבואות יפו, מקודמת תוכנית של קרן ריאליטי וחברת קרדן נדל"ן, הכוללת הריסת מבני תעשייה ומלאכה ומגרשי חניה לטובת שכונת מגורים חדשה עם 890 דירות. בדיווח לבורסה מהבוקר ציינו שתי החברות כי המתחם שהתוכנית לגביו אושרה מהווה עוגן משמעותי לפיתוח כלל האזור.
הקרקע ממוקמת בין הרחובות התחייה, היסוד, הזרם ו-3246. במסגרת התוכנית, 15% משטחי המגורים יוקצו לדיור בר השגה (השכרה או דיור מוגן). כמו כן, משלבת התוכנית שטחי מסחר בהיקף של 5,000 מ"ר ושטחי תעסוקה בהיקף של 20 אלף מ"ר בבניינים בגובה של בין 19-8 קומות.
עוד כוללת התוכנית שטח ציבורי בהיקף של 12 דונם, שיכלול שטח פתוח ובית ספר חדש. על פי הדיווח, במתחם עובר ציר תחבורה ציבורית מרכזי, שסביבו יוקמו תחנות מטרו. כמו כן, אמור להיפתח בקרוב הקו האדום של הרכבת הקלה (העובר בשדרות ירושלים). יצוין כי קבוצת ריאליטי קידמה בשנים האחרונות למעלה מ-3,700 יחידות דיור, לצד מאות אלפי מ"ר לשימושי תעסוקה, מסחר, מלונאות ושטחי ציבור, במבואות יפו.
אבישי קימלדורף, שותף בקרן ריאליטי, התייחס לתוכנית במבואות יפו ומסר: "אישור התוכנית מהווה המשך האסטרטגיה שמובילה הקרן לפיתוח מבואות יפו. מדובר על עתודת הקרקע המשמעותית האחרונה שנותרה באזור, ובאמצעות קידום שינוי ייעוד לעירוב שימושים מודרני נצליח לחולל מהפך שיגרום ליצירת רצף אורבני חדש במקום. שיתוף הפעולה המלא עם עיריית תל אביב, רשויות התכנון ואנשי המקצוע אפשרו לקדם את המתחם בזמן שיא ולפתח רובע חדש, אשר יביא לשינוי פני האזור לבלי הכר בעשור הקרוב".
עמוס דאבוש, מנכ"ל קרדן נדל"ן, הוסיף: "מדובר בפרויקט שישנה את פני האזור כולו ויכלול עירוב שימושים לטובת תושבי המקום והרשות המקומית. קידום התוכנית נעשה בזמן שיא כתוצאה משיתוף הפעולה של כלל הגורמים שעסקו בקידום התוכנית".

חסן עראפה: מגדלי ענק עם דירות להשכרה

שתי התוכניות הנוספות שאושרו במתחם חסן עראפה במתחם "הסיטי" החדש והמתפתח של העיר, בסמכות הוועדה המקומית, כוללות שלושה מגדלים בני 45-40 קומות עם 291 דירות חדשות (חלקן יוקצו לטובת דיור להשכרה ארוכת טווח) וכן שטחים בהיקף של כ-100 אלף מ"ר עבור שימושי מסחר, תעסוקה וציבור, כולל בתי ספר והקמת פארק חדש.
מדובר בתוכניות שנועדו לפתח את מרחב ציר יצחק שדה על ידי תוספת שטחים לשימושי תעסוקה, מסחר ומגורים, בסמוך לתחנות רכבת ישראל ולתחנות המטרו העתידיות. התוכניות שמות דגש על פיתוח המרחב הציבורי, כולל יצירת גישה ישירה למבנה מהרחוב ויצירת מעברים המאפשרים רצף של תנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים מכיוון רחוב ישראל טל. תחילת העבודות בשטח צפויות בעוד כשנה.
התוכנית הראשונה, בה שותפים חברת יובלים סיטי בוי בבעלות רן בלינקיס ואיציק ברוך (50%), חברת אקרו נדל"ן (25%) וחברת הביטוח הפניקס (25%), משתרעת על שטח של 6.25 דונם בדרך מנחם בגין 70-66 פינת יצחק שדה, בצמוד לצומת מעריב. התוכנית, שנערכה על ידי משרד ישר אדריכלים, כוללת איחוד של שלושה מגרשים בייעוד לשימושי תעסוקה, מסחר, מגורים ושטחים ציבוריים, כאשר סך זכויות הבנייה עומד על כ-107 אלף מ"ר.
2 צפייה בגלריה
מתחם חסן ערפה
מתחם חסן ערפה
מתחם חסן עראפה
(צילום: קבוצת יובלים וסיטי בוי)
במסגרת תוכנית זו יוקמו 2 מגדלים, האחד מגדל מגורים בגובה 40 קומות שיכלול 170 דירות בשטח כולל של כ-80 אלף מ"ר, מתוכן 25 דירות שיוקצו לטובת דיור בר השגה בשכירות ארוכת טווח לתקופה של 25 שנים בשכירות מוזלת ומפוקחת; והמגדל השני יתנשא לגובה 45 קומות וישמש לתעסוקה בהיקף של כ-60 אלף מ"ר.
קומות הקרקע של שני המגדלים מיועדות לשימושי מסחר, שירותים ותעסוקה. בנוסף, כ-5,000 מ"ר יוקצו עבור שטחי ציבור. התוכנית אף כוללת חניונים תת קרקעיים. בצמוד למתחם, בפינת הרחובות יצחק שדה ומנחם בגין, מתבצעות עבודות להשלמת תחנת קרליבך של מפגש הקו האדום והירוק של הרכבת הקלה. יצוין כי לפני מספר חודשים אושרה למתן תוקף תוכנית נוספת במתחם חסן עראפה של שלוש החברות, הכוללת כ-132 אלף מ"ר של עירוב שימושים.
התוכנית השנייה, בבעלות מלאה של יובלים סיטי בוי, ממוקמת בדרום מרחב יצחק שדה ברחוב טל ישראל, ומשתרעת על שטח של כ-3.5 דונם. במסגרת התוכנית יוקם מגדל בן 43 קומות בהיקף של כ-48 אלף מ"ר, שיכלול עירוב שימושים ובו יוקמו 121 דירות (מהן 35 דירות לדיור בר השגה בשכירות ארוכת טווח לתקופה של 25 שנים בשכירות מוזלת) וכן שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-35 אלף מ"ר, לצד קומת קרקע מסחרית.
התוכנית כוללת כ-2,900 מ"ר עבור שטחים ציבוריים וקומות מרתף עבור חניה לדיירי הבניין ולשימושי מסחר ותעסוקה. תמהיל הדירות מגוון, כאשר הושם דגש על בניית דירות קטנות. לפחות 15% מכלל יחידות הדיור יהיו קטנות מאוד בשטח 65-45 מ"ר, לפחות 25% דירות יהיו קטנות בשטח 66-85 מ"ר, עוד כ-25% דירות יהיו בשטח 100-86 מ"ר וכ-15% דירות יהיו גדולות בשטח 120-100 מ"ר.