סך המיזוגים והרכישות (M&A) העולמיים צנחו ברבעון הראשון של 2023 בכ-48% לסכום של 575.1 מיליארד דולר, לעומת 1.1 טריליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. המשמעות: מדובר ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה בעולם זה למעלה מעשור, כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ברקע, האינפלציה ברחבי העולם ממשיכה להיות גבוהה וגוררת העלאות ריבית חוזרות על ידי בנקים מרכזיים בארה"ב, באירופה, בבריטניה וגם בישראל. בנוסף, בשבועות האחרונים העולם הפיננסי התמודד עם משבר הבנקאות הגדול ביותר מאז שנת 2008, עקב קריסתם של סיליקון ואלי בנק (SVB) וסיגניצ'ר בנק האמריקניים והצרות אליהם נקלע קרדיט סוויס השוויצרי ובנקים מובילים נוספים ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בניו יורק
וול סטריט בניו יורק
וול סטריט בניו יורק
(צילום: shutterstock)
אנו איינג'אר, האחראי על תחום המיזוגים והרכישות העולמי בתאגיד הבנקאות ג'יי.פי מורגן, טען כי "הרבעון הראשון של השנה התאפיין באי-ודאות ובתנודתיות יוצאת דופן - הרבה מעל המצופה - מה שגרם לדחייה של הכרזות מסוימות" (על מיזוגים ורכישות).
סך המיזוגים והרכישות בארה"ב נפלו ב-44% ל-282.7 מיליארד דולר ובאסיה ב-29% ל-176.1 מיליארד דולר. עם זאת, המכה הקשה ביותר ללא ספק נרשמה באירופה, עם צניחה של 70% בשיעור העסקאות שהתסכמו בכ-81.87 מיליארד דולר בלבד ברבעון הראשון של השנה. בנוסף, סך העסקאות ששוות 10 מיליארד דולר ויותר צנח בשיעור גבוה במיוחד ביחס לשנה שעברה.
יחד עם זאת, חלק מהמומחים בנושא טוענים כי הירידה החדה בשיעור העסקאות בצל הירידה בביקושים, עשויה להוביל גם להזדמנויות רכישה ומיזוגים במחירים אטרקטיביים לחלק מהחברות.

הבונוסים של עובדי וול סטריט צנחו ב-2022

בתוך כך, בצל הנפילה הקשה בשווקים אשתקד, עיתון הוול סטריט ג'רנל מדווח כי סכומי הבונוס הממוצע שמקבלים עובדי וול סטריט - רחוב הבורסות והמסחר המרכזי בארה"ב - צנח בשנה שעברה ב-26% לעומת 2021, מה שמהווה את הצניחה החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
סוחר מיואש בוול סטריט
(צילום: AP)
כך, עובדי תחום הפיננסיים בוול סטריט קיבלו בשנה שעברה בונוס ממוצע של 176 אלף דולר, לעומת סכום שיא של 240 אלף דולר שנרשם ב-2021.
מדובר בבונוסים שלא כוללים את משכורת הבסיס, מניות או צורות תגמול נוספות שקיבלו העובדים. יחד עם זאת, הבונוסים בוול סטריט נחשבים לחלק משמעותי מהשכר השנתי של העובדים והחברות לרוב מגדילות את הבונוסים לאורך השנה כאשר הרווחים שלהן עולים. כך, הבנקאים לרוב יודעים רק בסוף ינואר לגבי כמה כסף הם צפויים לקבל עבור השנה שעברה.
הירידה החדה בבונוסים משקפת בצורה ישירה את הצניחה של רווחי החברות בשנה שעברה, אשר נחתכו בלמעלה מ-50 מיליארד דולר לעומת 2021, בצל הירידה בשיעור העסקאות עליהן קיבלו עמלת ייעוץ. מדובר בירידה השנתית החדה ביותר שנרשמה אי-פעם.
סך הבונוסים שחולקו בוול סטריט בשנה שעברה עמדו על 33.7 מיליארד דולר, לעומת 42.7 מיליארד דולר בשנת 2021. יחד עם זאת, שנת 2021 נחשבת לשנה יוצאת דופן ברווחי החברות וכך גם בבונוסים שחולקו לעובדים, ולכן חלק מהירידה החדה נובע גם מזה.
במקביל, ענקיות פיננסיים ובנקאות כמו מורגן סטלני וגולדמן זאקס פיטרו בחודשים האחרונים אלפי עובדים בניסיון להתמודד עם הירידה החדה ברווחים.