תחום המכתבים הפרטיים הנשלחים בדואר ייפתח לתחרות. כך אישרה היום (ג') ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, שדנה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של ההצעה לתקן את חוק הדואר בישראל.
התיקון נועד בעיקרו ליישם את המלצות ועדת רוזן, שהמליצה, בין היתר, לפתוח את תחום הדואר לתחרות, לבצע רפורמה בענף החבילות מחו"ל ולהרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת והשר הממונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דואר ישראל
דואר ישראל
דואר ישראל
(טל אזולאי)
בדיון היום אישרה הוועדה את הסעיף שיאפשר פתיחה לתחרות של הדואר היחידני, דהיינו המכתבים הבודדים. עם זאת, בסעיפים אחרים, שעסקו בבעלות של חברת הדואר על בתי דפוס ובאפשרות שהחברה תיתן שירותים נוספים, התגלתה מחלוקת קשה בשני הדיונים שקיימה הוועדה אתמול והיום ולא התקיימו לפי שעה הצבעות לאישור החוק כולו בוועדה. עם זאת, היו"ר ביטון שב והבהיר כי הוועדה תוודא שהשירות לצרכן לא יפגע ואף ישתפר, וקרא להגיע להסכמות בעניין הטיפול בדואר הכמותי.
סמנכ"ל מנהל הדואר במשרד התקשורת, אורן לביאן, הסביר כי ועדת רוזן המליצה להרחיב את התחרות בתחום המכתבים הבודדים, והמשרד מבקש לאפשר תחרות מלאה כך שהתחום לא יהיה בבלעדיות של חברת הדואר. היו"ר ביטון הבהיר כי לא יאפשר פתיחה לתחרות באופן שיפגע בצרכנים.
סביב הסעיף התעוררה סערה, כאשר מספר חברי כנסת טענו כי מדובר בהפרטה של חלוקת הדואר. ח"כ גבי לסקי אמרה כי היא בעד מונופול של שירות דואר אוניברסלי ולא ברור לה איך הולכים על המהלך הזה עוד לפני שמחליטים על עתידה של חברת הדואר. ח"כ יעל רון בן משה הוסיפה כי חברי הכנסת לא מקבלים תשובות בעניין ההפרטה, ורק קוראים על כך בעיתונים.
ח"כ נירה שפק אמרה כי חברי הכנסת לא קיבלו עדיין תשובות לשאלת התועלת שברפורמה. ח"כ יעקב מרגי אמר כי משרד התקשורת צריך לבצע עבודה פנימית ולחזור לוועדה עם הפרטה מושלמת, ואז לא יהיו אי הבנות. ח"כ רם שפע הוסיף כי שום שאלה שנשאלה בדיון הקודם לא זכתה למענה, ולכן לא ברור למה מתחילה ההצבעה. היו"ר ביטון הסביר כי הדיון הכללי הסתיים, ולכן הוועדה עברה לשלב הדיון בסעיפים וההצבעות. ח"כ שפע התעקש שלא התקבלו תשובות והיו"ר ביטון ביקש בשלב הזה, באופן חריג, להוציא אותו מהדיון.
יו"ר חברת מסר, אבשלום הרן, אמר כי עדיין ישנם 100 מיליון דברי דואר יחידני בשנה, ופתיחה השוק כשכל תשתיות האיסוף והחלוקה הן בשליטת חברת דואר ישראל לא תוביל לתחרות.
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, השיבה כי הממשלה החליטה עוד ב-2014 להפריט את חברת הדואר וזה עוד לא קרה, לכן הסעיף האמור בא להסדיר את המצב ולשפר שירות ללקוח בלי קשר לשאלת ההפרטה, והוסיפה: "אם הדואר יקרוס כולנו נשלם את המחיר". נציגת משרד האוצר, ספיר איפרגן, הוסיפה כי גם אם לא תהיה הפרטה השינויים הללו הכרחיים.
בתום הדיון הסוער בסעיף הוועדה אישרה אותו סופית. ח"כ שפע ביקש דיון מחדש, אולם מאוחר יותר חזר בו, אך שב וביקש לדעת מה מטרות הרפורמה.
לאחר מכן דנה הוועדה בסעיף שנועד לאפשר לחברת הדואר להיכנס לתחומי פעילות אחרים, בתנאי שתודיע על כך שני ימי עסקים מראש לשר התקשורת. אבישר בן חורין הסבירה: "אם הדואר רוצה לשים על המדפים שלו אלכוג'ל בתקופת קורונה היום הוא צריך אישור מראש של השר".
ח"כ צבי האוזר הזהיר ממצב שבו הדואר ישתמש בסניפים שלו ויהפוך אותם לקניונים או למשרדי עורכי דין, ואנשי משרד התקשורת הסבירו כי אם השר יראה פגיעה בשירות הדואר הוא יוכל לפעול ולפקח. ח"כ האוזר התעקש ודרש לדעת באיזה פעילויות מדובר. הוא שאל האם פוקס, למשל, תוכל לפעול בסניפי הדואר. מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, השיב בחיוב.
האוזר הזהיר ממצב שבו שירותי הדואר "יינתנו בין שתיים לארבע", ואבישר בן חורין השיבה: "זה לא יכול לקרות". ח"כ לימור מגן תלם שאלה אם זה לא יגרום לתור ממושך יותר, ולביאן השיב: "אם זה יקרה אנחנו נתערב". ח"כ לסקי אמרה כי "הסעיף הזה מכין את הקרקע להפרטה והפיכת סניפים לקניונים".
סמנכ"ל משפט ואסדרה בחברת דואר ישראל, דן כרמלי, הגיב לטענות ואמר כי הדואר מפסיד 200 מיליון שקל בשנה ואם הסעיף לא יעבור הוא יגיע לחדלות פירעון. באשר לרמת השירות אמר כרמלי, כי משרד התקשורת לא יאפשר שלא לתת שירות טוב לציבור.
היו"ר ביטון סיכם את הדיון בסעיף הזה וביקש ניסוח חדש שלו, שיאפשר לחברת הדואר להיכנס לתחומים נוספים רק לאחר הודעה לשר שתימסר 14 ימים קודם, כאשר בסמכות השר לאשר את הפעילות או לדחות אותה, או לאשר בתנאים ובלבד שהדבר לא יפגע בשירותי הדואר שניתנים לציבור. כמו כן, אם השר יראה בעתיד שהדבר פוגע בשירות הוא יוכל לבטל את ההיתר.
הוועדה החלה לעסוק גם בסעיף שנועד לאפשר לחברת דואר ישראל להחזיק בבעלות חלקית על בית דפוס, כדי לתת שירותי דואר כמותי. גם כאן עלתה מחלוקת שהוצגה בדיונים קודמים, כאשר חברות הדפוס ביקשו גישה למרכזי החלוקה של הדואר.
היו"ר ביטון ביקש ממשרד התקשורת לחשוב על "פתרון מוסכם", שיאפשר כניסה של הדואר לעולם הדפוס בעוד תקופה מסוימת, כדי לאפשר לבתי הדפוס להיערך, ומקביל חברת דואר ישראל תפתח את מרכזי החלוקה שלה בשירות ותמחור ראוי שיפוקח על ידי משרד התקשורת.
על הסעיפים העוסקים בהיתר למתן שירותים נוספים לחברת הדואר וסעיף הדפוס לא התקיימה היום הצבעה, והדיון בהם ימשך.