האם דירוג האשראי של ישראל יפגע אם חוק ביטול הסבירות יאושר מחר סופית במליאת הכנסת? גורמים כלכליים בכירים במשק, ששוחחו בימים האחרונים עם כלכלני חברות דירוג האשראי המובילות בעולם, שמעו מהם דאגה מקידום חוקי המהפכה המשפטית ואכזבה רבה וגם עלבון מכך שנשיא המדינה וראש הממשלה הבטיחו להם מפורשות רק לפני שבועות אחדים שהתהליך ייעצר ויבוצעו מהלכים במסגרת הרפורמה, אם בכלל, רק בהסכמה מלאה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
גורם כלכלי בכיר התרשם מכלכלני אחת החברות שהדוח הבא שהיא תפרסם בעוד שבועות ספורים יהיה חריף במיוחד ויתכן שהחברה תודיע על כוונתה להוריד את דירוג האשראי או את תחזית הדירוג של ישראל כבר בחודשים הקרובים, אם החקיקה לא תיעצר לחלוטין. גורם ממשלתי הביע חשש שהפחתת דירוג עלולה להתבצע במהלך שנת 2024, לראשונה מאז שחברות הדירוג הבינלאומיות מעניקות דירוג אשראי לישראל מאז סוף שנות התשעים.
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: AFP)

הביקור של פיץ' והמשמעות של פגיעה בדירוג

בשבוע האחרון ביקרו בארץ כלכלנים של חברת דירוג האשראי פיץ' ונפגשו עם ראשי המשק ובכירים במשרד האוצר, בנק ישראל וגופים כלכליים מובילים. כמו כן שוחחו טלפונית בכירי חברות דירוג נוספות עם בכירים במשק הישראלי וההתרשמות משאלות ודברי אנשי חברות הדירוג הייתה שהם לא מבינים כיצד החקיקה נמשכת בניגוד מוחלט להבטחות שניתנו על ידי נשיא המדינה וראש הממשלה.
מבדיקת ynet עולה כי חברת פיץ' צפויה לפרסם דוח מיוחד על המשק הישראלי, שיכלול ככל הנראה ביקורת קשה על חקיקת הרפורמה המשפטית ונזקיה לכלכלת ישראל, באמצע החודש הקרוב. יתכן, על פי הערכות גורמים שנפגשו עם בכירי החברה, שפיץ' תפחית בחודש הבא את תחזית הדירוג שנמצא כיום על A1 מיציבה לשלילית.
חברת מודי'ס תפרסם דוח חצי שנתי בחודש ספטמבר. לא ברור עדיין אם חברת סטנדרד אנד פור (s&p) תפרסם דוח מיוחד במועד מוקדם מהמתוכנן בסתיו, כבר בשבועות הקרובים.
דירוג האשראי של ישראל כיום הוא מהטובים בעולם, כאשר הדירוג נע בין A ל-AA – דירוג שמוביל את ישראל להיות בין 20 המדינות המובילות בעולם מבחינת הביטחון שהמדינה תעמוד בכל התחייבויותיה ותחזיר את ההלוואות שהיא נוטלת במלואן ובזמן שנקבע עם נטילת ההלוואה.
הפחתת דירוג אשראי פירושה המיידי הוא העלאת ריבית משמעותית להלוואות שנוטלות מדינת ישראל וחברות ישראליות בשוקי הכספים בעולם, מה שיוביל במישרין להעלאות ריבית, אולי אפילו חדות, לנוטלי ההלוואות בארץ.
רק לפני 6 חודשים הנפיקה מדינת ישראל אגרות חוב ירוקות ל-10 שנים בהיקף של 2 מיליארד דולרים והביקוש להן היה הרבה מעבר להיצע, יותר מ-10 מיליארד דולר, והריבית שנקבעה הייתה טובה במיוחד, 4.5%.
ההנפקה הוגדרה כמוצלחת לא מעט בזכות כלכלה נכונה שנוהלה בישראל בשני העשורים האחרונים ובעיקר בתקופת היותו של בנימין נתניהו ראש הממשלה בעשור שעבר. לכן אכזבת כלכלני חברות דירוג האשראי רבה במיוחד והם לא מבינים כיצד ראש הממשלה הבטיח שוב ושוב שהרפורמה המשפטית תהיה טובה לכלכלה.