"בתקופה של החגים, כשלמחלבות אין ימי עבודה, הפיתרון היחיד הוא אם היה קווי ייצור לא כשרים שיוכלו לספק תוצרת חלב גם בחגים לאוכלוסיה שלא צורכת כשר. אבל לא נתערב בשיקולים העסקיים של המחלבות". כך אמר היום (ד') שר החקלאות, עודד פורר, במליאת הכנסת בתגובה לשאילתה שהגיש ח"כ אורי מקלב על המחסור שהיה בחגים בחלב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פורר טען עוד כי "הכותרת מחסור בחלב פשוט לא נכונה כי לא היה מחסור בחלב גולמי, היה חוסר בימי עבודה שלא אפשר לעבד את החלב במחלבות. נהפוך הוא - הרפתנים נאלצו לייבש 16 מיליון ליטרים של חלב כי אי-אפשר היה לעבד אותו ונשפכו 2.6 מיליון ליטר".
2 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
פורר אמר כי המשרד נערך וביקש מהמחלבות להשבית קווי ייצור של מוצרים אחרים כדי שייצרו יותר חלב והם נערכו. יחד עם זאת, השר מתח ביקורת מרומזת על שאר המחלבות, טרה ושטראוס, ואמר "אני יכול לאמר שיש מחלבה שבחרה לא לייצר מוצרים מפוקחים משיקוליה העסקיים ואתה רואה מחלבה שמעדיפה להתמקד במוצרים שאין בהם פיקוח ולא להיות כפופה לכאבי הראש האלה".
לטענתו, חלק מהמחסור נובע מהלחץ של הציבור שקנה יותר קרטונים מהרגיל וגם הסופרים עצמם, שלאור תחושת המחסור הזמינו יותר מהרגיל. "אבל לא היה סופר שהזמין ולא קיבל", הוא אמר.
פורר ציין כי הוא צפוי להיפגש עם בעלי הסופרים על מנת לדון על פער התיווך וגם על המחסור. לגבי הישנות המקרה, אמר: "בהחלט יש פה משהו שהוא לא נכון מבחינת איך שהשוק עובד וזה מצריך חיוב של קווי ייצור נוספים. מבחינת התוצרת החלקאית עליה משרד החקלאות אמון - היה חלב גולמי. לא היו ימי עבודה לעבד אותו".

חודש קיצוני, או אשמת המחלבות?

בתוך כך, בענף החלב טענו כי מדובר בחודש שלא נראה כמותו מאז 2008 מבחינת מיעוט ימי עבודה, אבל יש גם טענות שהמחלבות לא התכוננו כראוי לחודש הזה שהיה צפוי וידוע, ובראשן המחלבה ששולטת בלמעלה מ-70% ממדפי החלב המפוקח: תנובה. בחברה טענו בתוקף שהתכוננו כראוי לחודש בלתי אפשרי וכך או כך: המחסור ייגמר בתום החגים.
יחד עם זאת, במכתב שנשלח לעובדי החברה בפסח 2013 נכתב כי "בעבודה מאומצת ניתן להקטין חוסרי שוק". המכתב שנשלח לעובדי מחלבת רחובות (שם תנובה מייצרת חלב ניגר) מהווה דוגמה לאיך מחלבה מתמודדת מבעוד מועד עם מחסור צפוי.
רפתנים אמרו ל-ynet: "אין הרי שום בעיית חומר גלם שגורמת למחסור, אלא רק חוסר בימי עבודה. אבל חיי המדף של חלב בפיסטור על מגיעים ל-22 יום, כך שבתנובה יכלו לכאורה לייצר מלאי גדול במחסנים. ייתכן שהסיבה לחוסר ההתארגנות היא שמדובר במוצר בפיקוח, שמחירו לצרכן נמוך".

"לתנובה יש כושר ייצור של 20% מעבר למה שהיא מייצרת"

גורם בענף המחלבות אמר ל-ynet: "הם יכלו להיערך טוב יותר, למרות שברור שזה חודש לא פשוט. במסגרת ההיערכות לחג אתה בונה מלאי. לתנובה יש כושר ייצור של למעלה מ-20% יותר ממה שהיא מוכרת.
2 צפייה בגלריה
קרטוני חלב
קרטוני חלב
קרטוני חלב
(צילום: מירב קריסטל)
"לחלב בקרטון יש תוקף של 22 יום, אבל אתה יכול לתת לו תוקף של 30 יום. אתה צריך לפנות מקום אחסון לזה כי לחלב עם פיסטור של 22 יום בדיקת מעבדה לוקחת כ-24 שעות ולחלב עם פיסטור של 30 יום בדיקת המעבדה לוקחת 48 שעות. אבל זה אפשרי.
"כלומר, הם היו צריכים לעבור לייצור מלא של 20% ומעלה יותר ממה שהם מייצרים בשוטף, וחלק מהייצור הם היו צריכים להעביר לתוקף של 30 יום. ככה אתה בונה מלאי של 30 יום. אתה כמובן לא יכול לייצר את כל הייצור שלך ל-30 יום כי לא יהיה לך מקום לאחסן את הכל, אבל תעביר כ-30% מהייצור ל-30 יום ויש לך מלאי לעבור את המשבר עם חוסרים מסוימים, אבל בלי חוסרים מטורפים שלא נראו כמותם".
תנובה אכן החלה לגלגל מלאים מאוגוסט, אבל זה לא הספיק. היא אולי לא הצליחה למנוע את המשבר מבעוד מועד אבל כרגע היא מתמודדת איתו: החברה היא היחידה שמצליחה לחלק חלב לכל נקודות המכירה. היא הכניסה עוד מכונת קרטונים למערך המילוי ב-2020 מה שעוזר לה כרגע לייצר באופן מוגבר חלב בקרטון. בחברה הגיעו למצב שהחלב מועבר מהמרלו"ג מיד למשאיות כדי לשחרר את החלב תוך דקות לשוק. כבר באוגוסט הופסק ייצור קוטג' מיוחד וחלב מיוחד. הכל הוסט לייצור המפוקחים ורבי המכר כדי להיות הכי יעילים על קווי הייצור. בנוסף, חלק מהייצור עבר למחלבת הרדוף שבבעלות החברה. למרות כל הפעולות האלה, כאמור, לפי הצפי בשלוש המחלבות: תנובה, טרה ויטבתה (שטראוס) - המחסור יסתיים רק אחרי החגים.