כבר שבועיים שהצרכנים נתקלים בחוסר אקוטי במוצרי חלב במקררים ובפרט בחלב ניגר ומשקאות חלב. בענף טוענים שמדובר בחודש שלא נראה כמותו מאז 2008 מבחינת מיעוט ימי עבודה אבל יש גם טענות שהמחלבות לא התכוננו כראוי לחודש הזה שהיה צפוי וידוע, ובראשן המחלבה ששולטת בלמעלה מ-70% ממדפי החלב המפוקח: תנובה. בחברה טוענים בתוקף שהתכוננו כראוי לחודש בלתי אפשרי וכך או כך: המחסור ייגמר בתום החגים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, במכתב שנשלח לעובדי החברה בפסח 2013 נכתב כי "בעבודה מאומצת ניתן להקטין חוסרי שוק". המכתב שנשלח לעובדי מחלבת רחובות (שם תנובה מייצרת חלב ניגר) מהווה דוגמא לאיך מחלבה מתמודדת מבעוד מועד עם מחסור צפוי. האם ב-2021 המחלבה ששולטת במקררי החלב יכלה לצמק את המחסור?
4 צפייה בגלריה
מחסור במוצרי חלב בשופרסל בהרצליה
מחסור במוצרי חלב בשופרסל בהרצליה
מחסור במוצרי חלב בשופרסל בהרצליה
(צילום: אסף רוזן)
במכתב הפנימי מודה מנהל המחלבה לעובדים על כך שמנעו מחסור בחג על-ידי שבירת מספר שיאים שבועיים. העובדים הביאו אז לקליטה יותר גדולה של חלב גולמי (8 מיליון ליטר), ייצרו תוצרת ללא אבקה בהיקף של מעל 7 מיליון ליטר, ייצרו 200 אלף ארגזי שקיות חלב וכן הביאו לייצור גבוה של קרטוני ליטר וחצי ליטר.
המכתב מלמד שבייצור מוגבר מאוד ניתן היה לכאורה לצמצם את החוסרים. אומנם חודש תשרי השנה עתיר חופשים לעומת פסח, אבל מספר ימי העבודה החודש היה ידוע מראש וניתן היה לצמק את המחסור. גם ביטבתה ובטרה ניכר המחסור, אבל נתח השוק של יטבתה קטן בהרבה וטרה לא השכילה לעבור לייצור מוגבר מאוד מראש כדי לתפוס לעצמה נתח במקרר על חשבון תנובה.
4 צפייה בגלריה
המכתב שנשלח לעובדי תנובה ב-2013
המכתב שנשלח לעובדי תנובה ב-2013
המכתב שנשלח לעובדי תנובה ב-2013
רפתנים אמרו ל-ynet: "אין הרי שום בעיית חומר גלם שגורמת למחסור, אלא רק חוסר בימי עבודה. אבל חיי המדף של חלב בפיסטור על מגיעים ל-22 יום, כך שבתנובה יכלו לכאורה לייצר מלאי גדול במחסנים. ייתכן שהסיבה לחוסר ההתארגנות היא שמדובר במוצר בפיקוח, שמחירו לצרכן נמוך".

"לתנובה יש כושר ייצור של 20% מעבר למה שהיא מייצרת"

אחד העובדים במחלבות אמר ל-ynet: "גם השנה היה ייצור מראש של חלב עבור תקופת החגים, אבל כנראה שלא היתה התארגנות טובה לקראת החג, זה ברור לנוכח המחסור. עכשיו עושים בחברה הכל כדי למלא את החוסרים. צרכני שקיות חלב מתלוננים שיש רק קרטונים: זה כדי לשמור על חיי מדף ארוכים. צרכנים אחרים מתלוננים שאין למצוא כבר מוצרים כמו חלב וניל - הסיבה לזה היא כי מייצרים קודם כל את המפוקחים, אבל זה תיקון בדיעבד".
גורם בענף המחלבות אמר ל-ynet: "הם יכלו להיערך טוב יותר, למרות שברור שזה חודש לא פשוט. במסגרת ההיערכות לחג אתה בונה מלאי. לתנובה יש כושר ייצור של למעלה מ-20% יותר ממה שהיא מוכרת.
"לחלב בקרטון יש תוקף של 22 יום, אבל אתה יכול לתת לו תוקף של 30 יום. אתה צריך לפנות מקום אחסון לזה כי לחלב עם פיסטור של 22 יום בדיקת מעבדה לוקחת כ-24 שעות ולחלב עם פיסטור של 30 יום בדיקת המעבדה לוקחת 48 שעות. אבל זה אפשרי.
"כלומר, הם היו צריכים לעבור לייצור מלא של 20% ומעלה יותר ממה שהם מייצרים בשוטף, וחלק מהייצור הם היו צריכים להעביר לתוקף של 30 יום. ככה אתה בונה מלאי של 30 יום. אתה כמובן לא יכול לייצר את כל הייצור שלך ל-30 יום כי לא יהיה לך מקום לאחסן את הכל, אבל תעביר כ-30% מהייצור ל-30 יום ויש לך מלאי לעבור את המשבר עם חוסרים מסוימים, אבל בלי חוסרים מטורפים שלא נראו כמותם".
מתי המלאי הזה היה יוצא לשוק? כי צרכנים לא היו קונים חלב עם תוקף קצר והרשתות לא מוכרות כזה חלב "הם היו קונים חלב עם תוקף של 30 יום, שתוקפו פג עוד שבועיים. אם אתה שואל צרכן מה התוקף של חלב הוא לא יודע שזה 22 יום. הוא היה אומר שבועיים. אז אם היו משכילים לבנות את המלאי נכון ולייצר עם תוקף של 30 יום, להתחיל להעביר את הייצור ל-30 יום חודש לפני המשבר, אז הם היו פוגשים את השוק בתחילת החג עם מלאי בבית והחוסר היה קטן יותר. אין ספק שזה אירוע, אבל אם היו מנהלים אותו יותר טוב החוסר לא היה כזה גבוה".
תנובה אכן החלה לגלגל מלאים מאוגוסט, אבל זה לא הספיק. היא אולי לא הצליחה למנוע את המשבר מבעוד מועד אבל כרגע היא מתמודדת איתו: החברה היא היחידה שמצליחה לחלק חלב לכל נקודות המכירה. היא הכניסה עוד מכונת קרטונים למערך המילוי ב-2020 מה שעוזר לה כרגע לייצר באופן מוגבר חלב בקרטון. בחברה הגיעו למצב שהחלב מועבר מהמרלו"ג מיד למשאיות כדי לשחרר את החלב תוך דקות לשוק. כבר באוגוסט הופסק ייצור קוטג' מיוחד וחלב מיוחד. הכל הוסט לייצור המפוקחים ורבי המכר כדי להיות הכי יעילים על קווי הייצור. בנוסף, חלק מהייצור עבר למחלבת הרדוף שבבעלות החברה. למרות כל הפעולות האלה, כאמור, לפי הצפי בשלוש המחלבות: תנובה, טרה ויטבתה (שטראוס) - המחסור יסתיים רק אחרי החגים.

אין מוצרים על המדפים

כבר שבועיים שאין מספיק קרטוני ושקיות חלב ברשתות השיווק ויש גם מחסורים במוצרי חלב נוספים כמו שוקו ומשקאות חלב. מדובר במחסור שחוזר מדי שנה בחודש בו החגים נופלים על ימי אמצע השבוע, אך השנה המחסור ממושך מהרגיל, כאמור.
מביקור בסניפים עולה כי המדפים דלילים בסחורה, גם בשעות הבוקר. בסניף יוחננוף מצאנו בעיקר חלב תנובה. בסניף חצי חינם מצאנו אמנם שקיות חלב של טרה אך קיים חוסר בקרטוני חלב של החברה. בסניף שופרסל מצאנו חלב תנובה בלבד ומחסור בחלב של המותג הפרטי, טרה ויטבתה. בנוסף, הקנייה בשופרסל מוגבלת לשלוש יחידות ללקוח. עובד בסניף אמר ל-ynet כי "המדף נראה בבוקר מלא בחלב, אבל זאת סחורה שנגמרת תוך שעה ואין לנו מלאי במחסנים".
4 צפייה בגלריה
מחסור בחלב
מחסור בחלב
מחסור בחלב בכל המחלבות, כשרק תנובה מצליחה לספק לכל הסניפים מדי בוקר, בכמות פחותה
(צילום: מירב קריסטל)
באחת מרשתות השיווק אמרו ל-ynet: "אנחנו מקבלים 30%-40% מההזמנה. מקרר החלב דליל מהבוקר ולקראת סוף היום הוא גם ריק לגמרי. יש יותר חלב תנובה בגלל מערך ההפצה שלה שהוא יותר יעיל, אבל המחסור שווה בכל החברות".
בשטראוס מסרו כי החוסרים הם אכן בחלב, שוקו ומשקאות חלב. כל מוצרי יטבתה. במוצרי שטראוס כמו מילקי ודנונה אין מחסור. "אין בעיה של חומר גלם אבל בגלל פריסת החגים השנה יש באופן משמעותי פחות ימי ייצור החודש ומכאן נובעים החוסרים של החלב ומשקאות החלב. אנחנו מאמינים שזמן קצר אחרי החגים נוכל להשלים את החוסרים", מסרו בחברה.
בטרה מסרו כי "כמדי שנה מיעוט ימי עבודה מקטין את הייצור לכל השוק".

לא רק חלב: מחסור גם בשמן, ירקות ופירות

ברשתות מדווחים גם על מחסור בשמן קנולה. בסניף יוחננוף תלו שלט: "עד 6 יחידות ללקוח". לעומת זאת בסניף שופרסל היה שמן קנולה בשפע, של המותג הפרטי. הסיבה למחסור היא בעיקר הפיכת שמנים ל"גידולי כסף" במקום גידולי מזון, משום ששמנים צמחיים החלו לשמש כתחליף לדלק.
ברשתות טוענים: "יש מחסור כבר הרבה זמן בשמן קנולה. אנחנו מפצים על זה בהרבה שמנים שלא רואים בכמויות גדולות כמו סויה, תירס וחמניות. שמן קנולה מהווה בדרך כלל 70%-75% מהמכירות אבל יש חוסר עולמי של קנולה שילך ויחמיר. לפי יבואנים לקראת נובמבר יהיה יותר קשה".
4 צפייה בגלריה
שמן קנולה
שמן קנולה
הגבלת קנייה של שמן קנולה
(צילום: מירב קריסטל)
באחד מסניפי ויקטורי בתחילת השבוע כמה ממדפי הירקות והפירות היו ריקים. באחת מרשתות השיווק הגדולות אמרו ל-ynet: "בירקות יש מחסורים רגעיים. למשל, היה חוסר גדול בירקות כמו כרוב, כרובית, שעועית. בפירות חסר אפרסקים, נקטרינות ושזיפים. קשה להשיג. אם אתה צריך 100 קרטון - אתה צריך להסתדר עם 40%-30% מהכמות שאתה צריך. זה ברור כי יש מעט ימי עבודה. גם בעוף ובבשר היה מחסור אבל היום חוזרים לשחוט והביקוש הגבוה לכיפור, סוכות כבר מאחורינו".
לפי הרשתות, המכירות בחודש החגים היו עד כה פחות טובות ממכירות 2020 למרות הציפייה שספטמבר יהיה טוב יותר מ-2020. בשנה שעברה הישראלים נרגעו מבהלת הקורונה והפסיקו לאגור בספטמבר והשנה יש עדיין הרבה ישראלים שלא טסו לחו"ל. ייתכן שהתחושה הזאת נובעת מהעובדה שבשנה שעברה היו יותר ימי קניות.