28 מיליון ביצים מאוקראינה, ספרד ופולין יגיעו לארץ לקראת החגים, לאחר שמשרד החקלאות אישר רישיונות יבוא בכמות הזו כדי למנוע מחסור בביצים לחג. למרות העלייה החדה בשער הדולר והאירו בתקופה האחרונה, הצרכן לא ישלם יותר בגלל היבוא היות שגם מחיר הביצים המיובאות מפוקח ולא יעלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בניגוד לשנת 2020, כאשר לקראת חג הפסח נוצר מחסור חמור בביצים שאילץ את המדינה להתיר יבוא של 30 מיליון ביצים ולתת רשתות ביטחון ליבואנים אם לא יצליחו למכור אותן, השנה לא צפוי מחסור. המחסור היחיד שייתכן הוא בביצים גדולות המסווגות בגודל לארג', בגלל התמותה של עשרות אלפי מטילות בגל החום האחרון. במושב מרגליות לבדו מתו 10,000 תרנגולות. המטילות הבוגרות הן אלו שמייצרות את הביצים הגדולות, והן גם אלו שרגישות יותר ומתות ראשונות בגלל הטמפרטורה החריגה.
1 צפייה בגלריה
קרטון ביצים
קרטון ביצים
קרטון ביצים
(צילום: אלעד גרשגורן)
שמואל לסר, בעלי חברת לסר - משווק הביצים הגדול בישראל, אמר לממון ול-ynet: "מאז המלחמה באוקראינה, שהייתה ספק ביצים גדול, הביצים התייקרו, וגם העלייה החדה בשער המטבע עשתה את שלה. יבוא הביצים הפך מאתגר הן ברמת המחיר והן בשל הסיכון הכרוך בו. בשבוע שעבר הספק שלנו לא הגיע בזמן עם הביצים לנמל והאונייה עזבה בלי הביצים. זה אומר שכל הביצים האלה יגיעו באיחור וילכו לתעשייה כשהתמורה המתקבלת עבור כל ביצה היא נמוכה משמעותית".
לדברי לסר, "אנחנו נייבא ביצים לראש השנה גם אם זה יהיה הפסדי. אנחנו נספוג את זה כדי לא להשאיר בחגים את הלקוחות שלנו מבין רשתות השיווק עם חוסרים בביצים. אני לא אומר ללקוח שלי 'זה יקר לי אז אני לא מייבא ותתמודד עם החוסר'. נערכנו מראש עם יבוא להשלמת הביקוש הגבוה בחגים".
צריכת הביצים השנתית בישראל גבוהה ומגיעה ל-250 ביצה לנפש. בסך הכל מספקים הלולנים הישראלים כשני מיליון ביצים בשנה. יש לציין כי תעשיית המזון בישראל צורכת ברובה אבקות ביצים ולא ביצים טריות, בין השאר בגלל שאורך חיי המדף שלהן הוא שנתיים ונפח האחסון שלהן קטן משל ביצים. האבקה משמשת למאפים, רטבים ועוד.
לסר הוא גם בעלי חברת צ'אם 2000, היחידה בישראל שמעבדת ביצים לאבקות ומספקת חביתות מוכנות קפואות לגופים מוסדיים ובראשם צה"ל (לידיעת החיילים, החביתות בחדרי האוכל לא מוכנות במטבח), בתי מלון וארוחות במטוסים.
בעקבות הגדלת הביקוש, רכשה חברת לסר קו ייצור בעל טכנולוגיה מתקדמת לייבוש ביצים, בהשקעה של שמונה מיליון שקל, שיחסוך 30% בצריכת האנרגיה. שמואל לסר: "אנחנו היחידים בישראל שמייצרים אבקת ביצים. אבקות הביצים שיצרניות המזון בישראל מייבאות, התייקרו להן גם בגלל שערי המטבע. הן משלמות הרבה יותר ממה ששילמו לפני שנה. צ'אם יכול לתת תשובה גם ברמת האיכות וגם ברמת הזמינות".
בצ'אם מקווים כי עקב התייקרות אבקות הביצים בחו"ל, המפעלים המקומיים המייבאים בעצמם אבקות יעדיפו כעת את תוצרת הארץ.