שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכנן להאריך בתשעה חודשים את הצו שביטל את המכס על יבוא חלב טרי לישראל, שתוקפו פג ב-7 באוקטובר. זאת בכפוף לכך שבג"ץ ידחה את עתירת הרפתנים נגד המהלך - כפי שבסביבתו של סמוטריץ' מעריכים שאכן יקרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
החלב המיובא מפולין
החלב המיובא מפולין
החלב המיובא מפולין
(צילום: יח"צ)

נכון לעכשיו, למעט רמי לוי שייבא עד כה כמות קטנה של כ-40 אלף ליטר, ויוחננוף שהצהיר כי ייבא כמות חלב לא גדולה מטורקיה, יתר הרשתות לא לקחו עד כה חלק ביוזמה. גורמים בענף טענו כי היבוא לא משתלם ליבואנים, בגלל משך הזמן הקצר שניתן (שלושה חודשים) והעובדה כי יבוא חלב טרי ומכירתו במחיר מפוקח אינו כדאי כלכלית.
כעת, אומרים הגורמים, אם יוארך הצו לשנה, הם יחלו גם לייבא, אבל בעיקר חלב מועשר, שאינו תחת פיקוח מחירים (הצו מותיר יבוא חלב לכל סוגיו).

בינתיים המחסור בחלב נמשך, אם כי באופן מעט פחות חמור בהשוואה לתקופת השיא, מלפני כמה שבועות.
תנובה מייצרת במלוא הכוח שלה, ומחלבות הגולן מוסיפות עוד 600 אלף ליטר, אך זה לא מספיק כדי לכסות על חסרונה של טרה, שהפסיקה משיקוליה לייצר חלב מפוקח של ליטר בקרטון עבור הציבור.
נזכיר, כי ארגון יצרני החלב, מועצת החלב וארגון מגדלי העיזים עתרו נגד החלטת שר האוצר. הטענה המרכזית שלהם הייתה כי המדינה הפרה את ההסכם שלה מול הרפתנים לפיו לא הותר פטור ממכס על חלב טרי מיובא, וכי הבעיה היא לא במחסור של חלב גולמי, אלא בכושר הייצור.
בשבוע שעבר השיבה המדינה לבג"ץ על העתירה וטענה כי הסיכום הענפי עם הרפתנים הוא בגדר הצהרת כוונות של הדרג המקצועי, אך אין בו משום התחייבות של השרים או הממשלה לבצע את תיקונים או להימנע מביצוע תיקונים אחרים שאינם מפורטים בסיכום.
כאמור, אם אכן בג"ץ ידחה את העתירה כפי שמעריכים באוצר, מתכונן השר להאריכה לשנה.