המדינה מקדמת תוכנית ענק להתחדשות עירונית בלוד: הוועדה הארצית לתכנון ולבניית מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) החליטה אתמול (ד') להפקיד תוכנית להקמה של 6,032 יחידות דיור חדשות במקום 865 דירות רעועות בשיכונים ישנים בדרום העיר, ממזרח וממערב למסילת הרכבת, בשטח כולל של כ-924 דונם. מדובר בתוכנית תמ"ל 2053, המכונה "לוד דרום ב" והיא חלה על השכונות הרכבת, נמירוב וחב"ד.
התוכנית, שקודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון ועיריית לוד, מציעה התחדשות עירונית במספר מתחמים בשטחה, התחדשות ותוספת בנייה לאורך מסילת הרכבת וכן פינוי מפעל דלקול הוותיק לייצור שמנים ומפעלים נוספים והקמת שכונת מגורים בשטחם. עוד מציעה התוכנית, שנערכה על ידי משרד האדריכלים ארי כהן, כ-147 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, כ-234 דונם עבור מבני ציבור וכ-95 דונם שהוקצו לטובת שטחים פתוחים.
2 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט לוד
הדמיית פרויקט לוד
הדמיית תוכנית הענק בדרום לוד
(הדמיה: כהן וינד ושות' אדריכלים)
אלפי הדירות החדשות יוקמו במבני מגורים בני 6-10 קומות, לצד מגדלי מגורים שיכללו עד 30 קומות. כ-1,200 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות (בשטח של עד 80 מ"ר) כדי לתת מענה של יחידות דיור מגוונות לקבוצות אוכלוסייה שונות, כך לפי הותמ"ל. בנוסף, מאפשרת התוכנית הוספה של דיורית (לחצו כאן להסבר).
שטחי הבנייה למשרדים יוקמו בעיקר לאורך רחוב יוספטל, אשר לפי העירייה צפוי לשנות את פניו. הרחוב יתפקד כשדרה רחבה, שתכלול נתיבי תחבורה ציבוריים (נת"צים), מדרכות רחבות, רצועה ירוקה, ועירוב שימושים של מסחר, תעסוקה ומגורים בעוצמות בנייה גדולות (הכוונה שבאזור זה יוקמו המגדלים).
עוד מתוכנן ברחוב: מסוף תחבורה ציבורית חדש בצמוד לתחנת הרכבת הכבדה, אשר יהווה מוקד תחבורתי עבור כלל העיר. השדרה תתחבר בגשר לכביש 200 העתידי מעל מסילות הרכבת, ובותמ"ל סבורים שבכך תביא לשיפור משמעותי בנגישות לדרום העיר. בחלקה המערבי של התוכנית מוצע שיפור רשת הרחובות והעצמת הבינוי סביב תחנת המטרו המתוכננת.
כחלק מההחלטה הרחבה של הותמ"ל, הוחלט, כאמור, לאשר להפקדה גם את התוכנית לפינוי מפעל דלקול. התוכנית, שקודמה על ידי העירייה, החברה הכלכלית לוד וקרן מרתון המתמחה בהשבחת נדל"ן, כוללת כ-1,400 דירות, לצד מתחמי תעסוקה. קרן מרתון רכשה את המפעל ביוני 2021 תמורת כ-125 מיליון שקל והחלה בקידום התוכנית, במסגרתה פעלה להעתיק את המפעל למקום חלופי וכן לניקוי הקרקע.
2 צפייה בגלריה
מפעל דלקול לוד
מפעל דלקול לוד
מפעל דלקול בלוד. יפונה לטובת שכונת מגורים
(צילום: קרן מרתון)

"תוכנית יוצאת דופן בחשיבותה לעיר לוד"

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל, הרב נתן אלנתן, אמר כי "מדובר בתוכנית יוצאת דופן בחשיבותה לעיר לוד, המצטרפת לשורת תוכניות המקודמות בותמ"ל בעיר. התוכנית תאפשר התחדשות עירונית במספר רב של מתחמים, תוך דגש מיוחד לנושא שיפור הנגישות ושדרוג תשתיות התחבורה הציבורית".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, הוסיף: "התוכנית שאושרה להפקדה היא חלק מהרחבת הסכם הגג עם לוד, במסגרתו תגדל העיר באלפי יחידות דיור נוספות. תוכנית זאת ייחודית במאפייניה, המקדמים התחדשות עירונית מגוונת בעיר, ויישומה ייתן מענה לתושבים הוותיקים באזור, שיזכו לשדרוג וייעול התשתיות וכן יביא אוכלוסיות חדשות וצעירות למקום".
ראש העיר לוד, עו"ד יאיר רביבו, ציין כי "מדובר בתוכנית אסטרטגית עירונית נרחבת וחשובה ביותר לפיתוחה של לוד, למעשה תוכנית הדגל של השכונות הוותיקות, וזאת בהמשך למהפכת ההתחדשות העירונית שקידמנו בשנים האחרונות בכל העיר. תושבי העיר, המתגוררים ברחובות יוספטל, חטיבת יפתח, פנקס דוד, איינשטיין, רמז, דרכי משה ויצחק רבין, עתידים לשפר לאין ערוך את איכות החיים בכל אזור דרום העיר המתחדש. הוצאת מפעל דלקול מאזור המגורים היה יעד חשוב, וכעת נוכל לפעול להכשרת הקרקע ופיתוחה לשכונה ירוקה ותוססת לתושבי העיר".
עו"ד אביב טסה, המייצג בעלי נכסים באחד המתחמים הגדולים הסמוכים לרכבת בשטח בתוכנית, מסר: "זוהי תוכנית דרמטית לעיר שתוביל לשינוי משמעותי לכלל האזור ותושביו. אני מקווה כי המשך ההליכים הכלולים בפרויקט יקודמו במהרה. המתחם, שנמצא בשער הכניסה לעיר בתחנת הרכבת, יהפוך למרכז ענק שיכלול מסחר, משרדים, מלונות, מגורים ומבנים לשימור, ויצעיד את העיר קדימה. ההתחדשות העירונית היא העתיד של כולנו, ותוכניות ענק מסוג זה בכלל רחבי הארץ הן הפתרון לשיקום השכונות, עמידת המבנים להתמודדות עם רעידות אדמה וטילים ושיפור ניכר באיכות החיים של התושבים".
לדברי יובל גייער, שותף מנהל בקרן מרתון שקידמה את התוכנית לפינוי מפעל דלקול, "החלטת הותמ"ל מביאה בשורה גדולה ולשינוי בחלקה המערבי של לוד. פינוי המפעל והחלפתו בשכונה עם כ-1,400 דירות, בשילוב שטחי מסחר, משרדים, קריית חינוך ופארקים, יפכו את האזור לאטרקטיבי לתושבי השכונה ולמשפרי דיור מהאזור כולו".