שר האוצר, אביגדור ליברמן, הורה לבטל את ההיטל המיוחד על עובדים זרים. ליברמן הסביר כי החליט על הביטול "כדי להבטיח את המשך הצמיחה והורדת יוקר המחיה. לכן אנחנו נוקטים במספר צעדים כאשר נתתי כבר הנחיה למשרד האוצר להכין הצעת חוק לביטול ההיטל על עובדים זרים שנע בין 15% ל-20% וזה מרכיב משמעותי בהורדת יוקר המחיה".
הביטול ייעשה לפחות בשלושה תחומים עיקריים: בענף הבנייה, בבתי המלון ובמסעדות. הצעת החוק הזאת תוגש רק אחרי אישור תקציב המדינה ועד לסוף שנת 2021. העלות לקופת המדינה: כ-700 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהתייחסו לתקציב אמר ליברמן, כי הדברים המשמחים ביותר הם נתוני הצמיחה והגירעון. 'על פי בנק ישראל והלמ"ס, הנתונים הם הרבה יותר טובים ממה שיכולנו לחלום כאשר קמה הממשלה, גם האופטימיים ביותר לא ציפו לכך".
ליברמן, שדיבר בכנסת, אמר כי "זה לא קרה מעצמו, זו תוצאה של שלוש החלטות דרמטיות שהממשלה קיבלה: ביטול החל"ת, מתן חיסון שלישי, כאשר אנחנו היינו הראשונים בעולם וההחלטה הכי דרמטית הייתה להשאיר את המשק פתוח ולחיות לצד הקורונה בלי סגרים".
עוד אמר ליברמן: "התקציב מאוד מורכב וחייב להיות בו הגיון מסדר ותכנון. ההגיון המסדר הוא שינויים מבניים, רפורמות וחקיקות פיסקליות. כלל הסוגיות שנוגעות לשכר, להסכמים קיבוציים ולתנאי עבודה יטופולו לקראת תקציב 2023-2024".
לדברי שר האוצר, "כאשר נכנסתי לתפקיד שר האוצר על השולחן היו שלוש בעיות בוערות: שביתה וסכסוך עם הנכים, סכסוך עם נכי צה"ל וסוגיה בוערת של אלימות במשפחה. בשלושת הנושאים הללו אמרתי שלא נחכה לתקציב אלא העברנו כבר תקציבים ואני יכול להגיד שהכל תם ונשלם. יש לנו הסכם עם נכי צה"ל וגם עם הנכים וגם תוכנית מתוקצבת למיגור האלימות במשפחה".
ליברמן תקף את מבקרי התקציב וחוק ההסדרים, ואמר: "לכל המבקרים אני מציע לזכור את הדברים שהצלחנו כבר לפתור ולזכור שהממשלה הזאת קיימת רק ארבעה חודשים".
בהתייחסו לשכר שלא הועלה עדיין לחיילי השירות הסדיר (אף שהבטיח זאת במערכת הבחירות) אמר ליברמן: "אני לא מבין למה האופוזיציה לא עשתה דבר מ-2016. במערכת הבחירות אני הייתי היחידי שדיבר על דמי קיום לחייל סדיר ואמרתי שנגדיל אותם ב-50%. אבל כשעומדים עם סטופר כל שבוע זה לא הוגן וחד צדדי. תבדקו אותי בעוד שנה, ב-13.6.22 (מועד מתוכנן לגיבוש תקציב 2022-23) ונראה מה הבטחנו וקיימנו.
"לבוא ולהאשים אותי, זו הגזמה. אני חוזר ואומר, התחייבתי, ואנחנו נעמוד בהתחייבות ונעלה את דמי הקיום של החיילים ונעשה זאת יחד עם משרד הביטחון וצה"ל. מקווה שחלק מהדברים נצליח לפתור הרבה לפני 2023".
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, אמר כי "ההיטל על העסקת עובדים זרים מזמן איננו עומד בייעודו, החלפת עובדים זרים בעובדים ישראלים. העובדים הזרים מאיישים משרות שלדאבוננו, ישראלים אינם מעוניינים בהן. מדובר במס עודף, שגורם לקריסת עסקים קטנים ובינוניים והעלאת יוקר המחיה לכלל אזרחי ישראל".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, בירך על החלטת שר האוצר: "להחלטה זו משמעות רבה למגזר העסקי ולמשק הישראלי, בשל התרומה להפחתת עלויות הייצור ולהפחתת מחיר השירותים בענפי האירוח והמסעדנות. היטל זה היה ניסיון לא מוצלח ליצור חוסר כדאיות בהעסקת עובדים זרים מול עובדים ישראלים, אולם בפועל, הוא גרם לעליית מחירים ותרם לחסר מהותי בידיים עובדות במקצועות בהם ישראלים לא מעוניינים להשתלב. היטלים ומכסות על העסקת עובדים זרים מכבידים על המגזר העסקי ומביאים לכך שהמשק עובד מתחת לכושר הייצור שלו. אני מברך על המדיניות הנחושה שראש הממשלה ושר האוצר מיישמים להפחתת נטל הרגולציה העודפת על המשק הישראלי".