מוסדות סיעוד יהיו פטורים מהיטל על העסקת עובדים זרים. כך הוחלט בדיון בין משרדי הממשלה שכונס אתמול בעקבות דרישתה בקבינט הקורונה של השרה לשוויון חברתי ולגמלאים, מירב כהן.
המחסור בעובדים זרים מייצר קושי משמעותי בענף הסיעוד שהחריף בתקופת משבר הקורונה. חוסר בעובדים זרים ובהתאם בידיים מטפלות מביא לסכנה ממשית עבור בריאותם של המטופלים השוהים במוסדות, ואשר מהווים קבוצת סיכון משמעותית לנגיף הקורונה.
1 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה לשוויון חברתי ולגמלאים מירב כהן
(צילום: ינאי יחיאל)
על כן, הובילו כל משרדי הממשלה ובראשם המשרד לשוויון חברתי את החלטת הממשלה הקובעת מכסה של 2,500 עובדים זרים שיגיעו מחו"ל לצורך העסקתם במוסדות הסיעודיים. אלא שקביעת היטל על העסקת עובדים זרים עלולה הייתה למנוע את מימוש המהלך והבאת עובדים זרים לישראל.
אתמול כאמור סוכם כי לא יוטל היטל ההעסקה על מוסדות הסיעוד, דבר שיאפשר ליישם את החלטת הממשלה ולענות על צורך ממשי ובוער בשטח.
לדברי השרה כהן, "כפי שהמדינה ביטלה את תשלום ההיטל על עובדים זרים בתחום החקלאות מן הראוי שהיא תבטל גם את תשלום ההיטל על העסקת עובדים זרים לתחום הסיעוד במוסדות השונים. הטיפול בזקנים שלנו לא פחות חשוב ודחוף מהצורך בעובדים בתחום החקלאות. הצורך בכח אדם סיעודי בבתי האבות ומוסדות האשפוז הגריאטרי הוא דחוף ביותר. בהעדר ידיים עובדות אין מי שיקלח, יאכיל ויחתל את הזקנים שלנו. לצערי הישראלים לא נוהרים לעסוק בתחום החשוב הזה וללא כח אדם רמת הטיפול בזקנים נפגעת. לכן להחלטה זו יש חשיבות מכרעת".
במהלך ישיבת קבינט הקורונה שלשום אמרה כהן כי "החלטת הממשלה להביא עובדים נוספים לא מיושמת בשל מחלוקת בין מוסדות לאוצר בנוגע להיטל. המוסדות לא מביאים לארץ את העובדים בגלל תשלום ההיטל. בחקלאות פטרו אותם מההיטל הזה. הלכה למעשה לא נכנסים עובדים. החלטת הממשלה לא מבוצעת. אני מעלה את זה כל פעם וזה מצוקה אדירה בשטח. ראש הממשלה, אולי תוכל לסייע? זה כמה חודשים נמרח".
נתניהו השיב: "דרעי תעשה סלטות, אתה יודע לעשות את זה".
דרעי: "הבעיה ברשות המיסים. לשרים שנוגעים בדבר, שר האוצר צריך לפתור את הבעיה הזו. שם הבעיה".
נתניהו: "ישראל תעזור פה".
ישראל כץ: "ביקשתי מהם לתת תשובה".
נתניהו: "זה פטור ל-2,500 עובדים, זה פתיר, על זה מתווכחים? תעבירו את זה כהחלטה לשעת חירום לא כהחלטה לכל החיים. מאיר (בן שבת) כנס ועדת שלושה נציגי אוצר משפטים ובריאות ונסיים עם זה. אל תסירו אחריות מהעניין. תנעל אותם בחדר אחד ועד שזה לא ייפתר אל תוציאו אותם מהמשרד".