בשבוע האחרון עלה שער הדולר עלה ב-2.3% לרמה של 3.75 שקלים, וגם האירו עבר את רף ה-4 שקלים. בארבעת החודשים האחרונים, מאז הכריזה הממשלה על המהפכה המשפטית ובצל העלאות הריבית והסביבה הכלכלית בישראל, המטבע האמריקני זינק ביותר מ-10%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
במקביל, למרות הנתונים האחרונים שפרסמה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שהצביעו על המשך הקיפאון העמוק בשוק הדיור, בענף הנדל"ן מעידים על מגמת התאוששות, אולם היא מגיעה מצד משקיעים מעבר לים. לפיכך, גורמים בענף תולים את העלייה במכירות נכסים לתושבי חוץ בהתחזקות המטבעות הזרים אל מול השקל.
1 צפייה בגלריה
דירה למכירה
דירה למכירה
דירה למכירה
(צילום: צביקה טישלר)
"בחודשים האחרונים אנחנו מקבלים פניות רבות מתושבי ארה"ב, מערב אירופה ודרום אמריקה, המחפשים נתיבי השקעה ריאליים מול השוק היום", אומר ל-ynet רון חן, מנכ"ל ובעלי חברת אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין. לדבריו, "המוצר שתושבי חוץ מקבלים כאן עבור כספם הוא ללא ספק מתגמל יותר מאשר מוצר שהיו רוכשים בסביבת מגוריהם הנוכחית, בעיקר לנוכח היחלשות השקל מול המטבעות הזרים".
רון חן, מכנ"ל אנשי העיר, מקבוצת רוטשטייןרון חןצילום: יח"צ
חן מוסיף כי "רוב תושבי החוץ סוגרים עסקאות בישראל מתוך אסטרטגיה כלכלית, בנטרול האפקט הפסיכולוגי של רכישת דירה במצב הפוליטי הנוכחי. לאחרונה התנהלנו מול לא מעט רוכשים ומתעניינים בדירות מיוחדות כדוגמת פנטהאוז ומיני פנטהאוז, דבר שלא היה קיים לפני כשנה, כאשר הדולר היה נמוך בכ-15%, ואנו בהחלט צופים שמגמה זו תלך ותתחזק".
סיוון היללי, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת קרדן נדל"ן, מציינת כי רק לאחרונה מכרה החברה למעלה מ-20 דירות לתושבי חוץ בפרויקט "הולילנד ירושלים" שבנתה החברה בבירה. "מדובר בפרויקט יוקרה התפור למידותיהם של תושבי חוץ, אשר נמצא בשכונה המזוהה עם דוברי שפות זרות, הדורשים מתקנים כמו בתי כנסת, מועדון דיירים גדול, טרקלין עסקים מפואר ועוד", היא אומרת.
סיוון היללי, סמנכ"לית שיווק ומכירות, קרדן נדל"ןסיוון הילליצילום: יח"צ
לדבריה, "משקיעים יודעים לזהות הזדמנויות, במיוחד בתקופות קשות וכשיש עסקה טובה, הם מכים על הברזל בעודו חם. בסביבה הכלכלית העכשווית, תושבי חוץ מקבלים תנאים נוחים, פריסה ארוכה והמחירים כרגע אטרקטיביים. רוב תושבי החוץ המתעניינים בתקופה זו בנדל"ן בישראל רוצים לתקוע כאן יתד ולהבטיח לעצמם אלטרנטיבת מגורים, למקרה שיחליטו לבנות פה את ביתם הקבוע".
אורית גבאי, סמנכ"לית שיווק ומכירות בקבוצת גבאי, מוסיפה כי הקבוצה מכרה בחודשיים האחרונים כ-10 דירות בפרויקט SIA בנתניה שהיא בנתה בעיר לתושבי חוץ אמריקאיים. "בעת הזאת, כשהדולר נוסק והשקל נחלש, ההיקפים של העסקאות במגמת עלייה. למרות חוסר היציבות הממשלתית והחברתית, ישראל עדיין נחשבת לשוק נדל"ן אטרקטיבי עבור תושבי חוץ", היא מסבירה.
"בעת הזאת, כשהדולר נוסק והשקל נחלש, ההיקפים של העסקאות במגמת עלייה. למרות חוסר היציבות הממשלתית והחברתית, ישראל עדיין נחשבת לשוק נדל"ן אטרקטיבי עבור תושבי חוץ"
לדברי גבאי, "כיום הרוכשים הזרים מעדיפים דירות גדולות, מתוך מחשבה שבבוא העת הם יעשו עלייה ויעברו לגור בישראל. זאת לעומת שנים קודמות, בהן הייתה העדפה ברורה לדירות קטנות מתוך מטרה להשכיר את הנכס וליהנות מתשואה גבוהה. תושבי חוץ רכשו בפרויקט שלנו בנתניה מספר דירות במחירים אטרקטיביים בהרבה, למשל בהשוואה למחירים בתל אביב. כך לדוגמא, דירת ארבעה חדרים נמכרה החודש במחיר של 3.1 מיליון שקל ודירת חמישה חדרים נמכרה במחיר של 3.8 מיליון שקל".
"תושבים זרים, או מי שיש להם הכנסה במטבע זר, זוכים להנחה משמעותית במחיר הדירה בעקבות פיחות השקל מול הדולר בשיעור של למעלה מ-5% מתחילת השנה, וגם מול האירו", מוסיף השמאי והמשפטן ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. לדבריו, "על רקע העובדה שיש האטה בשוק הדיור וקיימת התמעטות במספר הרוכשים פוטנציאליים, יש לאותם משקיעים מעבר לים קלף מיקוח חזק לבצע עסקאות, במיוחד לגבי שוק הדיור היוקרתי באזורי הביקוש במרכז הארץ. מדובר במחירים של כארבעה מיליון שקל ומעלה".

"זוגות בשנות ה-60 לחייהם עם סטנדרטים גבוהים"

ענת ריזנברג, זכיינית אנגלו סכסון נתניה, מציינת כי "ניתן לזהות התחלת מגמה של התגברות במספר הפניות של יהודים אמריקנים המעוניינים לרכוש דירות יוקרה בנתניה. לרוב הם מחפשים נכסים חדשים יחסית בבנייני יוקרה לאורך קו החוף בטווחי מחירים של ארבעה מיליון שקל ומעלה. במרבית המקרים, מדובר בזוגות בשנות ה-60 לחייהם, ששמים דגש על סטנדרטים גבוהים בדירה וגם על ה'פסיליטיז' בבניין כגון בריכת שיחה, חדר כושר, שומר בלובי בית כנסת סמוך ועוד.
ענת ריזנברגענת ריזנברגצילום: באדיבות אנגלו סכסון
לדבריה, "חלקם לא מעוניינים לרכוש דירה בקו ראשון לים, אך מחפשים דירות יוקרה במבנים חדשים יחסית עם נוף לים ומרפסות שמש גדולות. רבים מהם מכירים את העיר ומחפשים דירות באזורים המבוקשים ביניהם בשכונת עיר ימים, בטיילת ובשדרות ניצה ולרוב עובדים עם מתווכים מקומיים ורוצים לרכוש באזורים בהם יש קהילה בה יוכלו להשתלב בקלות".
עוד היא מוסיפה כי "אנחנו רואים גם שיש עניין גובר מצד רוכשים פוטנציאליים מאנגליה ומדרום אפריקה, וכן מרוסיה, אך שם יש בעיה להוציא את הכסף בעקבות המלחמה. למרות אלו, חשוב לסייג ולומר שאומנם הדולר התחזק מול השקל, אך חוזר לרמות בהן נסחר לפני שנים ספורות וכבר היו בעבר שנים בהם הדולר היה חזק הרבה יותר. בנוסף, יש לרוכשים מחו"ל סיבות נוספות לרכוש בישראל מעבר לשערי החליפין כמו התגברות אנטישמיות, מצב כלכלי בחו"ל, זיקה לארץ ועוד, כך שאומנם שיש תחילת מגמה, אבל צריך להמתין ולראות האם היא תמשך".