אחת התופעות בשוק העבודה, שתפסה תאוצה מאוד מאז מגפת הקורונה, היא "הנוודים הדיגיטליים" - אנשים שמטיילים בעולם, בין אם זה לבד או עם משפחותיהם - וממשיכים לעבוד בעזרת המחשב הנייד ואמצעים דיגיטליים אחרים. אבל יכול להיות שבקרוב התופעה תדעך.
לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג, ב-OECD וברשויות המס במדינות המפותחות בעולם שוקלים כיצד להסדיר את מיסוי אותם נוודים דיגיטליים, מכיוון שהמהפכה מטשטשת את הגבולות בין עבודה, מגורים וחופשה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
נוודים דיגיטליים
נוודים דיגיטליים
נוודים דיגיטליים
(צילום: Shutterstock)
כתוצאה מכך עשויים להיחקק חוקים נוקשים וברורים שיגדירו כמה זמן אנשים יכולים לעבוד מחו"ל לפני שיצטרכו לשלם למס למדינה בה הם נמצאים, מה שגם מעלה שאלות בנוגע לתשלומי ביטוח לאומי ופנסיה.
עד סוף השנה הקרובה ב-OECD מתכוונים לסיים בחינה של שינוי כללי המס הגלובליים על מנת לכסות את נושא הנוודים הדיגיטליים, כך לפי גורם בארגון הכלכלי שמאגד בתוכו את 30 המדינות העשירות והמפותחות בעולם.
"מדינות מכירות בכך שיש בעיה, ושאנחנו צריכים לוודא שכללי המס שלנו מעודכנים במציאות של הכלכלה המודרנית", אמר דייויד ברדבורי, סגן מנהל מרכז ה-OECD למדיניות מס ומנהל.
נכון לעכשיו, החברות והעובדים עם סט של כללים מסובכים לגבי מתי עובד צריך לשלם מס אם הוא שוהה במדינות שונות לתקופות ממושכות. מקומות כמו סין, הודו ובריטניה, מחשיבים אנשים כתושבים שמחויבים במס לאחר חצי שנה במדינה. בארה"ב ההנחיות מסובכות יותר, ומדברות על כך שאדם צריך לשהות 183 ימים במדינה, אבל בבחינה לאורך של שלוש שנים.
חברות רבות מחכות לראות מה יוחלט ב-OECD מכיוון שהן חוששות כי יאלצו לשלם מס כפול על העובדים, ובכלל חוששות מכל הסיבוך בעניין. לא מעט חברות ביקשו מהארגון שההחלטות שיקבל יהיו מספיק ברורות גם כדי שיוכלו להציע הטבות עבודה מרחוק לעובדים הנוכחיים שלהם ולמגויסים עתידיים על רקע התחרותיות בשוק העבודה, זאת על מנת להשיג יתרון על פני המתחרות שלהן. "חברות רבות אומרות 'טוב, זה חלק חשוב מהדרך שבה נמשוך אלינו כישרונות בעידן הכלכלה המודרנית, ואנחנו רוצים להבין אותו כמה שיותר טוב", אמר ברדבורי מה-OECD.
גם בקרן המטבע הבינלאומית התייחסו לנושא, ובאחד הדוחות שלה בשנה שעברה ציינה כי "ככל שמתרחבות ההזדמנויות לעבודה מרחוק, חלק גדול יותר ממס הכנסה על עבודה הופך לנייד יותר, תיאום מס אישי יקבל חשיבות ויעלה שאלות שקשורות למיסוי חברות".

יוון מנצלת את החופים שלה

מדינה שמושכת אליה לא מעט נוודים דיגיטליים, באמצעות האיים והנופים המשגעים שלה, היא יוון, שרוצה, וגם הצליחה, לאושש את כלכלתה ולשקם את תדמיתה אחרי עשור של משבר כלכלי קשה, שכמעט מוטט אותה לחלוטין. בין השאר היא הציעה הנחה של 50% במס הכנסה לשבע שנים עבור אנשי מקצוע שיעבדו משטחה. היא מקווה גם לפתות בחזרה אליה חלק מ-800 אלף היוונים שהיגרו למדינות אחרות במהלך המשבר הכלכלי שחוותה בעשור האחרון.
"אם אתה יכול לעבוד מכל מקום – למה שלא תעשה את זה מיוון?", אמר שר התיירות היווני הארי תאוחריס. הוא מספר כי לפי מחקר שנערך, על כל 100 אלף עובדים שיישארו ביוון לשישה חודשים תניב ארצו הכנסה של כ-1.6 מיליארד אירו.