פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית המשפט השלום ברמלה תביעה אזרחית על סך 400 אלף שקלים נגד האחים אור ויואב בלולו מרמלה, בטענה שהפרו את זכויות היוצרים של בנק ישראל (קניין רוחני) בכך שהעתיקו את הדיוקנאות המופיעים על גבי שטרות כסף מסדרה ייחודית. מדובר בתביעה אזרחית שמגיעה בהמשך להליך פלילי שנוהל נגדם החל מ-2018, שבו הורשעו לאחרונה בזיוף, הפצה ומכירה של הכסף בעסקאות הנאמדות ב-660 אלף שקלים.
בית המשפט גזר בתחילת החודש על אור בלולו חמש וחצי שנות מאסר, לאחר שהורשע ב-37 עבירות של קשירת קשר לפשע, שימוש באביזרים לזיוף כסף ועוד, ואילו אחיו יואב נידון ל-16 חודשי מאסר על עבירות דומות. השניים החזיקו בשתי מעבדות זיוף מחשב, מדפסות, גליוטינת חיתוך טיונרים, סלילים מתכתיים ושבלונות של שטרות. הם זייפו שטרות של 100 ו-200 ומכרו אותם תמורת כסף אמיתי באמצעות 22 סוחרי משנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
השטרות מהסדרה של לאה גולדברג
השטרות מהסדרה של לאה גולדברג
השטרות מהסדרה של לאה גולדברג
(צילום: אסף קמר)
עיצוב השטרות של הסדרה הייחודית שזייפו האחים נבחר בתחרות פומבית לראשונה בתולדות הבנק והמדינה. הדיוקנאות בשטרות כוללים את המשוררים נתן אלתרמן ולאה גולדברג.
האחים בלולו הם כמובן לא הראשונים שמזייפים שטרות בישראל. לפי הערכות שונות, בשוק המטבע בישראל נמצאים כיום אלפי שטרות כסף מזויפים, רובם בערך של 200 שקל. אף כי ברוב המקרים הזיוף אינו מתוחכם, רבים נופלים בפח ורק בעת הפקדת השטרות בבנקים מתגלה להם כי רומו.
מנתוני בנק ישראל עולה כי בתקופת הקורונה נרשם גידול עצום בשימוש בשטרות מזומנים - מ-87 מיליארד שקל במרץ 2020 ל-115 מיליארד שקל כיום. בבנק לא מוכנים לחשוף את כמות השטרות המזויפים שנמצאים כיום בשוק, אך אמרו כי 62% מהשטרות המזויפים שנתפסו הם בערך של 200 שקל ו-80% מהשטרות המזויפים נתפסים כאשר הם מופקדים במערכת הבנקאית - ואז למעשה מאבד המפקיד את כל כספו.
לפני כשנה וחצי פרסמנו ב-ynet כי אחרי הגל הראשון של הקורונה, יצאו זייפני הכספים במבצעים חסרי תקדים, תוך ניצול המשבר הכלכלי העמוק. בין היתר הציעו בקבוצות טלגרם לרכוש שטרות של 20, 50 ו-100 שקלים בסכומים ששווים הרבה פחות. אחד הזייפנים הציע לרכוש שטרות של 10 אלף שקלים, בעלות של אלף שקלים בלבד. "בחיים לא יצליחו לזהות את זה, לא בחנות, לא בקניון, רק בבנקים", סיפר אז אחד הזייפנים. "הייתה אצלי בת 17 שקנתה 20 אלף שקלים באלפיים. היא פרטה את הכל בשוק הכרמל בתוך יומיים שלושה".